Ropa z USA jest brudna. Wiemy dlaczego

Dwie największe koreańskie rafinerie zrezygnowały z przerobu kupionej w USA ropy łupkowej.  Powodem jest zbyt dużej ilości zanieczyszczeń surowca. Amerykanie zbadali sprawę i ustalili przyczynę.

Publikacja: 02.04.2019 05:14

Ropa z USA jest brudna. Wiemy dlaczego

Foto: Oil/Bloomberg

W końcu 2018 r Korea Płd. została drugim odbiorcą amerykańskiej ropy transportowanej morzem. W grudniu do Korei trafiało 550 tys. baryłek dziennie. Na przełomie stycznia i lutego 2019 r dwie największe koreańskie rafinerie – SK Innovation i Hyundai Oilbank wstrzymały przerób partii ropy otrzymanej ze złoża łupkowego Eagle Ford w południowym Teksasie. Powodem była zbyt duża liczba zanieczyszczeń w amerykańskim surowcu.

""

drilling oil/Bloomberg

Foto: energia.rp.pl

Koreańczycy szybko odsprzedali felerną ropę m.in. koncernowi BP i rafinerii w Chinach Sinochem Hongrun Petrochemical mającej niższe wymagania jakościowe. Ze swojej strony Amerykanie przeprowadzili dochodzenie, które wyjaśniło przyczynę, która spowodowała, że uchodząca za lekką i czystą ropa łupkowa, okazała się tak zabrudzona.
Otóż okazało się, że przyczyną jest brak dostatecznych mocy przesyłowych amerykańskich rurociągów. Wydobycie rośnie tak szybko, że w rurach brakuje miejsca na przesył poszczególnych rodzajów ropy do portów. Dlatego firmy wykorzystują te same rurociągi do transportu różnych rodzajów ropy.
– Różne rodzaje surowej ropy ze złóż łupkowych od Teksasu po Północną Dakotę pokonują tę samą drogę dostaw. I zbierają zanieczyszczenia, zanim trafią do odbiorców w Azji – największym na świecie regionie odbiorców ropy” – wyjaśnia agencja Bloomberg.

CZYTAJ TAKŻE: Iran rzuca USA rękawicę z ropą

Według Koreańczyków, w amerykańskiej ropie stale znajdowane są metale, chemikalia wykorzystywane przy czyszczeniu magazynów ropy, a także produkty utleniania, które mogą szybko pogorszyć jakość paliw wyprodukowanych z takiej brudnej ropy.
Zdaniem odbiorców z Korei ropa amerykańska bardzo dziś ustępuje jakością ropie z Bliskiego Wschodu, gdzie do transportu każdej marki ropy jest wykorzystywany oddzielny rurociąg. Koreańczycy uprzedzili Amerykanów, że zanim wznowią import, skontrolują jakość ropy.
– Problem w tym, że w USA bardzo odstaje od wielkości eksportu rozwój infrastruktury łączącej miejsca wydobycia z portami pełnomorskimi – twierdzi Dennis Satton dyrektor wykonawczy Asocjacji Jakości Surowej Ropy.

""

LNG Tanker at the terminal/Bloomberg

Foto: energia.rp.pl

Dlaczego rurociągi nie nadążają za wydobyciem? To wina koncernów, które w latach posuchy rezygnowały z inwestycji transportowych, a teraz skupiają się na eksporcie, by odrobić szybko straty. W minionym roku w porównaniu z 2012 r amerykańskie firmy wydobywcze zainwestowały w infrastrukturę transportową o dwie trzecie mniej. Przy maksymalnym w historii wydobyciu 12 mln baryłek ropy dziennie, tyle surowca nie ma już czym dostarczać do portów.
Jeżeli najwięksi producenci ropy jak Centennial Resource Development, Diamondback Energy czy Parsley Energy nie wyłożą pieniędzy na nowe rurociągi, to klienci będą szukać innych dostawców. To jednak nie jest proste, bowiem amerykańskie sankcje wobec Iranu, znaczeni zmniejszyły rafineriom azjatyckim pole manewru.

W końcu 2018 r Korea Płd. została drugim odbiorcą amerykańskiej ropy transportowanej morzem. W grudniu do Korei trafiało 550 tys. baryłek dziennie. Na przełomie stycznia i lutego 2019 r dwie największe koreańskie rafinerie – SK Innovation i Hyundai Oilbank wstrzymały przerób partii ropy otrzymanej ze złoża łupkowego Eagle Ford w południowym Teksasie. Powodem była zbyt duża liczba zanieczyszczeń w amerykańskim surowcu.

Pozostało 85% artykułu
Surowce i Paliwa
Ślimaczą się prace na największym złożu metali ziem rzadkich Rosji. Putin wściekły
Surowce i Paliwa
Ekolodzy protestują przeciwko kopalni litu. „Nie można uratować niszcząc bioróżnorodność”
Surowce i Paliwa
Kończy się czas na przyjęcie nowych norm jakości węgla. Zależy od tego 9 mld euro
Surowce i Paliwa
Załamanie produkcji stali, żeliwa i rur w Rosji. Huty oligarchów tracą zyskowne rynki
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Surowce i Paliwa
Orlen podpisał umowę kredytową o wartości 2 mld euro