19 zł za pierwszy miesiąc czytania RP.PL
„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Aktualizacja: 15.01.2025 12:54 Publikacja: 13.03.2024 13:50
Foto: materiały prasowe
Unimot Paliwa, spółka ze 100-proc. udziałem giełdowego Unimotu, rozpoczęła działalność na rynku paliw żeglugowych. Pierwszą dostawę zrealizowała w porcie w Gdyni, gdzie zabunkrowała (tankowanie statku) holownik Fairplay VII, należącą do firmy Fairplay Towage Polska.
„To kolejny ważny krok w stronę dywersyfikacji działalności grupy Unimot, mający na celu zwiększenie jej obecności na rynku oraz poszerzenie oferty usług. Dążymy do maksymalnego wykorzystywania potencjału, jaki dają nam terminale paliwowe oraz ich infrastruktura, a także nasze know-how w oparciu o ponad 30 lat obecności grupy Unimot na polskim rynku” - mówi cytowany w komunikacie prasowym Robert Brzozowski, wiceprezes ds. handlu Unimotu.
Tak źle nie było nawet w pandemii. W wyniku precyzyjnych ataków ukraińskich dronów rafinerie w Rosji zamiast na produkcji, musiały skupić się na naprawach uszkodzeń. Okazało się, że zbudowane często pod klucz przez zachodnie koncerny zakłady, nie mają czym zastąpić zniszczonych elementów.
Paweł Olechnowicz, który w przeszłości przez 14 lat pełnił funkcję prezesa Lotosu, został etatowym doradcą prezesa Orlenu – donosi RMF FM. Olechnowicz był jednym z największych krytyków fuzji Lotosu z Orlenem w czasach rządów PiS-u.
O zatrzymaniu projektu Olefiny III i dlaczego było to najlepsze rozwiązanie z najgorszych. O tym, jaki los powinien czekać Daniela Obajtka i które jego decyzje cofnąłby w pierwszej kolejności. O tym, co może być w nowej strategii na najbliższych 10 lat i czy wykrył już wszystkie nieprawidłowości w spółce z czasów poprzedniego zarządu – mówi Ireneusz Fąfara, prezes Orlenu.
Projekt petrochemiczny Olefiny III kończy swój żywot. Na jego gruzach będzie realizowane przedsięwzięcie o nazwie Nowa Chemia. W przeciwieństwie do poprzedniego ma być rentowne. Nowy zakład ruszy najwcześniej w 2030 r.
Walne zgromadzanie zgodziło się na dochodzenia roszczeń od byłego zarządu za szkody wobec spółki. Były prezes składa zawiadomienie do prokuratury.
Mimo widocznego spowolnienia gospodarczego potencjał ekspansji w Państwie Środka i współpracy z tamtejszymi firmami jest ogromny. O sukcesy jednak bardzo trudno. Nie za bardzo widać też, aby polskie firmy jakoś specjalnie do tego dążyły.
Firmy transportowe i ich klienci próbują wykorzystywać biopaliwa. Na razie jest ich jak na lekarstwo i są drogie, ale koncerny paliwowe obiecują zwiększenie dostaw i obniżenie cen.
Spadek temperatury i wietrzności, zawirowania geopolityczne oraz rywalizacja Europy o dostawy LNG z krajami azjatyckimi to jedne z głównych przyczyn drożejącego gazu. Co gorsza, dziś nie ma za bardzo przesłanek, aby oczekiwać zmiany tego trendu.
Rośnie import LPG morzem, ważnymi dostawcami na polski rynek stają się Norwegia i Stany Zjednoczone.
Wyniki mają być lepsze dzięki zmianom w otoczeniu spółki. Chodzi o relacje cenowe, spadki marż rafineryjnych, cen paliw i ropy czy kosztów finansowych.
W II kwartale grupa Unimot wypracowała ponad połowę skorygowanego zysku EBITDA w biznesie bitumenów. Stabilny zarobek dała też działalność w obszarze infrastruktura i logistyka. Mocno spadła za to rentowność handlu paliwami płynnymi.
Bonusy dla inwestorów z warszawskiej giełdy to rzadki widok. Dziś oferuje je tylko sześć firm. Nowych trudno oczekiwać m.in. w spółkach kontrolowanych przez Skarb Państwa, mimo że niemal wszystkie zapowiadają poprawę relacji z rynkiem.
Na ponad stu stacjach benzynowych sieci Avia dostępny będzie nowy gatunek paliwa. To HVO, czyli hydrorafinowany olej roślinny (z ang. Hydrotreated Vegetable Oil), który stanowi odmianę syntetycznego, odnawialnego paliwa przeznaczonego dla silników diesla.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas