Aktualizacja: 21.11.2024 18:00 Publikacja: 13.03.2024 13:50
Foto: materiały prasowe
Unimot Paliwa, spółka ze 100-proc. udziałem giełdowego Unimotu, rozpoczęła działalność na rynku paliw żeglugowych. Pierwszą dostawę zrealizowała w porcie w Gdyni, gdzie zabunkrowała (tankowanie statku) holownik Fairplay VII, należącą do firmy Fairplay Towage Polska.
„To kolejny ważny krok w stronę dywersyfikacji działalności grupy Unimot, mający na celu zwiększenie jej obecności na rynku oraz poszerzenie oferty usług. Dążymy do maksymalnego wykorzystywania potencjału, jaki dają nam terminale paliwowe oraz ich infrastruktura, a także nasze know-how w oparciu o ponad 30 lat obecności grupy Unimot na polskim rynku” - mówi cytowany w komunikacie prasowym Robert Brzozowski, wiceprezes ds. handlu Unimotu.
Integracja będzie przeprowadzana w oparciu o zależną spółkę Orlen Upstream Polska. Ma ona przejąć krajowe aktywa poszukiwaczo-wydobywcze grupy do końca I połowy 2025 r. Celem jest poprawa efektywności, niższe koszty i stabilizacja wydobycia.
Fundusze, które posiadają akcje paliwowego giganta, złożyły wniosek o wpisanie zmian w jego radzie nadzorczej do porządku obrad walnego 2 grudnia.
Inwestycja Olefiny III nie powstanie w planowanym kształcie. Orlen tłumaczy, że musiałby wydać aż 45–51 mld zł.
Wiadomo już, że sztandarowa inwestycja petrochemiczna powstająca w Płocku nie będzie realizowana w planowanym kształcie. Powodem jest brak rentowności i ogromne koszty mogące sięgać 45-51 mld zł. Projekt ma być zoptymalizowany lub wstrzymany.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Rządowe cele w zakresie liczby stacji ładowania, wodorowych i LNG często mocno odbiegają od tego, jak widziałyby je giełdowe spółki. Jedne są nierealne, inne za mało ambitne. Czasami do tych samych spraw różne podchodzą też poszczególne firmy.
Rośnie import LPG morzem, ważnymi dostawcami na polski rynek stają się Norwegia i Stany Zjednoczone.
Wyniki mają być lepsze dzięki zmianom w otoczeniu spółki. Chodzi o relacje cenowe, spadki marż rafineryjnych, cen paliw i ropy czy kosztów finansowych.
W II kwartale grupa Unimot wypracowała ponad połowę skorygowanego zysku EBITDA w biznesie bitumenów. Stabilny zarobek dała też działalność w obszarze infrastruktura i logistyka. Mocno spadła za to rentowność handlu paliwami płynnymi.
Bonusy dla inwestorów z warszawskiej giełdy to rzadki widok. Dziś oferuje je tylko sześć firm. Nowych trudno oczekiwać m.in. w spółkach kontrolowanych przez Skarb Państwa, mimo że niemal wszystkie zapowiadają poprawę relacji z rynkiem.
Na ponad stu stacjach benzynowych sieci Avia dostępny będzie nowy gatunek paliwa. To HVO, czyli hydrorafinowany olej roślinny (z ang. Hydrotreated Vegetable Oil), który stanowi odmianę syntetycznego, odnawialnego paliwa przeznaczonego dla silników diesla.
Dzięki temu powstanie nowy kanał logistyczny umożliwiający zakupy z alternatywnych kierunków. Paliwa będą najpierw trafiać drogą morską do terminalu w Wilhelmshaven, a stamtąd koleją i drogami do Polski.
Z szacunkowych danych wynika, że w ostatnim kwartale ubiegłego roku grupa wypracowała znacznie słabsze zyski niż oczekiwano. Stało się tak głównie za sprawą niższych notowań diesla w Polsce od mających miejsce na rynkach zagranicznych.
Kontrolerzy wycenili aktywa Lotosu zbywane na rzecz saudyjskiego Aramco na 7,2 mld zł więcej, niż za nie wzięto.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas