Unimot widzi poprawę na rynku diesla. Kiedy sytuacja wróci do normy?

Ceny oleju napędowego w Polsce wzrosły już do takich poziomów, że jego import znowu stał się opłacalny. Spółka liczy, że w kolejnych miesiącach sytuacja na tym rynku w pełni wróci do normy.

Publikacja: 23.11.2023 11:38

Ceny oleju napędowego w Polsce wzrosły już do takich poziomów, że jego import znowu stał się opłacal

Ceny oleju napędowego w Polsce wzrosły już do takich poziomów, że jego import znowu stał się opłacalny

Foto: Bloomberg

Unimot zanotował w III kwartale 3,31 mld zł skonsolidowanych przychodów i 29,2 mln zł skorygowanego zysku EBITDA (uwzględnia wycenę zapasu obowiązkowego paliw, uzasadnione przesunięcia w czasie kosztów i przychodów oraz zdarzenia jednorazowe). W ujęciu rok do roku oba wyniki spadły odpowiednio o 13,2 proc. i 75,8 proc. Tym samym były zbieżne z szacunkami spółki opublikowanymi na początku listopada.

Czytaj więcej

Barłyka ropy tańsza, ale diesel pójdzie w górę. Widmo 7 zł za litr odsunięte

Z opublikowanego wczoraj wieczorem raportu wynika ponadto, że strata netto grupy sięgnęła 20,7 mln zł podczas gdy rok temu wypracowano 41,1 mln zł zysku netto. Powodem mocno pogarszającej się kondycji grupy była sytuacja na polskim rynku oleju napędowego. Unimot zauważa, że od II połowy sierpnia jego ceny kształtowały się znacznie poniżej notowań obserwowanych na rynkach światowych, co było konsekwencją polityki prowadzonej przez krajowych producentów paliw, w tym zwłaszcza Orlenu. W efekcie grupa na działalności związanej z importem diesla odnotowywała ujemne marże.

Aby ograniczyć ponoszone z tego tytułu straty spółka zmniejszyła import do wielkości koniecznych do wypełnienia zobowiązań wynikających z zawartych wcześniej umów. Mimo to nastąpiła utrata korzyści szacowana przez firmę na 72,4 mln zł. Z kolei cały biznes diesla i biopaliw zanotował 32 mln zł skorygowanej straty EBITDA.

Dodatnie wyniki udało się za to osiągnąć w innych obszarach prowadzonej działalności. Największe zapewniły kolejno biznesy: bitumenów (35,9 mln zł skorygowanej EBITDA), LPG (11,7 mln zł) i paliw stałych (8,9 mln zł).

Czytaj więcej

Unimot z dużymi stratami na handlu dieslem. Zamieszanie na rynku paliw

Adam Sikorski, prezes Unimot, informuje, że w IV kwartale sytuacja na polskim rynku diesla wraca do normy. Wprawdzie tzw. premia lądowa, czyli różnica między cenami paliw obowiązującymi na międzynarodowych rynkach hurtowych, a osiąganymi wewnątrz kraju, jeszcze nie wróciła do standardowych poziomów ale jest już dodatnia. Obecnie wynosi około 600 zł na 1 m sześc. importowanego diesla. Jego zdaniem optymalną wartość, czyli około 800 zł, powinna osiągnąć w przyszłym roku.

Zdaniem Sikorskiego grupa powinna też w przyszłości znacznie więcej niż dziś zarabiać na bituminach. Istotny wzrost popytu na tego typu produkty powinien nastąpić po odblokowaniu środków z KPO i tym samym zwiększeniu inwestycji infrastrukturalnych.

Unimot zanotował w III kwartale 3,31 mld zł skonsolidowanych przychodów i 29,2 mln zł skorygowanego zysku EBITDA (uwzględnia wycenę zapasu obowiązkowego paliw, uzasadnione przesunięcia w czasie kosztów i przychodów oraz zdarzenia jednorazowe). W ujęciu rok do roku oba wyniki spadły odpowiednio o 13,2 proc. i 75,8 proc. Tym samym były zbieżne z szacunkami spółki opublikowanymi na początku listopada.

Z opublikowanego wczoraj wieczorem raportu wynika ponadto, że strata netto grupy sięgnęła 20,7 mln zł podczas gdy rok temu wypracowano 41,1 mln zł zysku netto. Powodem mocno pogarszającej się kondycji grupy była sytuacja na polskim rynku oleju napędowego. Unimot zauważa, że od II połowy sierpnia jego ceny kształtowały się znacznie poniżej notowań obserwowanych na rynkach światowych, co było konsekwencją polityki prowadzonej przez krajowych producentów paliw, w tym zwłaszcza Orlenu. W efekcie grupa na działalności związanej z importem diesla odnotowywała ujemne marże.

Paliwa
Orlen konsoliduje aktywa wydobywcze w Polsce
Paliwa
Fundusze łączą siły w Orlenie. Chcą mieć więcej do powiedzenia
Paliwa
Sztandarowy projekt Orlenu do piachu?
Paliwa
Orlen ma ogromny problem z Olefinami III
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Paliwa
Różne wizje rozwoju rynku paliw alternatywnych