W Rosji zaczynają się problemy z paliwem. Brakuje go też na Krymie

Potrzeby własne armii i finansowanie wojny w Ukrainie pogarsza sytuację z paliwem na rosyjskich stacjach. Diesel, główne paliwo rosyjskiej armii, jest najdroższy w historii. Na okupowanym Krymie zaczyna brakować benzyn i rosną kolejki przed stacjami.

Publikacja: 14.08.2023 17:07

W Rosji zaczynają się problemy z paliwem. Brakuje go też na Krymie

Foto: Adobe Stock

Pod koniec ubiegłego tygodnia stali klienci sieci stacji TES na okupowanym Krymie otrzymali sms-y z informacją, że w bieżącym tygodniu może brakować benzyn, dlatego warto zaopatrzyć się w nie na zapas. Jak powiedzieli korespondentowi portalu Krym.Realii kierowcy w Symferopolu i Kerczu, na wielu stacjach nie mogli zatankować benzyny bezołowiowej AI-95, z tego powodu właściciele lokalnego transportu zostali zmuszeni do przejścia na AI-93.

Czytaj więcej

Upada rosyjski przemysł gazowy. Nie ma chętnych na surowiec

Uszkodzone mosty, kolejki na stacjach

Taka sytuacja trwa od tygodnia, ale kremlowski reżim i miejscowe okupacyjne władze zapewniają, że sytuacja jest „stabilna”, a „dostawy paliw i smarów, oleju napędowego, benzyn AI- 92 i AI-95” na Krym zostaną zwiększone.

Nie wiadomo, w jaki sposób - bo główne drogi dostaw lada dzień przestaną być dostępne. Jak informowała wcześniej agencja Unian, Krymski Most, który łączy Rosję z okupowanym półwyspem, przestał być najskuteczniejszym sposobem dostarczania towarów. Coraz częściej jest niszczony przez ataki dronów. Incydenty na moście zakłóciły całą logistykę, a władze Ukrainy zapewniają, że to połączenie z Rosją wkrótce zostanie całkowicie zniszczone.

Czytaj więcej

Kuba ma nowego głównego dostawcę ropy naftowej. Zdetronizował Rosję

Paliwo najdroższe w Rosji

Problemy zaopatrzeniowe Rosjan zwiększa też zniszczenie mostu Czongarskiego, łączącego Krym z Ukrainą kontynentalną. A także sytuacja z paliwem w samej Rosji. Rosnące zaopatrzenie armii i zarabianie na eksporcie ropy i paliw, by finansować wojnę, pogarsza sytuację z paliwem na rosyjskich stacjach.

Agencja RIA Nowosti informuje dziś (14 sierpnia), że cena oleju napędowego na Petersburskiej Międzynarodowej Giełdzie Towarowej (SPIMEX), na podstawie handlu w poniedziałek, po raz dziewiąty od początku sierpnia pobiła rekord drożyzny. Dzienny wzrost wyniósł 1,57 proc. w ciągu dnia i przekroczył 65 tysięcy rubli za tonę. Także olej opałowy jest najdroższy w historii trzeci dzień handlowy z rzędu, dodając kolejne 1,04 proc. w ciągu dnia handlowego, podnosząc cenę do 34 809 rubli za tonę. Skroplone gazy węglowodorowe (LHG) wzrosły o 1,96 proc. do 21 504 rubli. Cena paliwa lotniczego spadła o 3,49 proc. do 64 810 rubli za tonę. Benzyna AI-95 również podrożała - o 0,56 proc., do 69 049 rubli za tonę.

Pod koniec ubiegłego tygodnia stali klienci sieci stacji TES na okupowanym Krymie otrzymali sms-y z informacją, że w bieżącym tygodniu może brakować benzyn, dlatego warto zaopatrzyć się w nie na zapas. Jak powiedzieli korespondentowi portalu Krym.Realii kierowcy w Symferopolu i Kerczu, na wielu stacjach nie mogli zatankować benzyny bezołowiowej AI-95, z tego powodu właściciele lokalnego transportu zostali zmuszeni do przejścia na AI-93.

Uszkodzone mosty, kolejki na stacjach

Pozostało 84% artykułu
Paliwa
Unimot opublikował wyniki i nową strategię
Paliwa
Stacje Orlenu pod jednym szyldem? Niepewne plany rebrandingu
Paliwa
Węgry rozważają ograniczenia cen paliw płynnych po ataku Izraela na Iran
Paliwa
Borys Budka: Daniel Obajtek z kolegami opłacali z kasy Orlenu stomatologa i botoks
Paliwa
Orlen inwestuje w usługi inżynieryjne