Nowy rurociąg Orlenu i PERN zwiększy dostawy paliw na południu kraju

PKN Orlen, wspólnie z PERN, uruchomił rurociąg paliwowy na trasie Boronów-Trzebinia, którym rocznie będzie transportowane 1,5 mln m3 paliw.

Publikacja: 01.02.2023 12:33

Nowy rurociąg Orlenu i PERN zwiększy dostawy paliw na południu kraju

Foto: Cynka Andrzej

To jedna z trzech kluczowych inwestycji w ostatnich latach, realizowanych przez Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych (PERN) odpowiedzialnego za infrastrukturę naftową. Dotychczas paliwo na Śląsk i do Małopolski było dostarczane autocysternami i koleją.

Nowo powstały odcinek, liczący 97 kilometrów, ma zwiększyć bezpieczeństwo i stabilność dostaw oleju napędowego oraz benzyny dla klientów na Śląsku i w Małopolsce. Inwestycja wiąże się także z rozbudową terminala w Trzebini, który zwiększy swoje możliwości magazynowe. Wartość inwestycji przekroczy inwestycji 200 mln zł i potrwa do końca tego roku. Prace nad tą rurociągową inwestycją zakończyły się jeszcze w ubiegłym roku. Prace miały zostać ukończone w III kw. 2022 r. i jak zapewniają obie firmy, jednak oddanie tego odcinka do komercyjnej eksploatacji zajęło czas w związku z uzyskaniem wszystkich pozwoleń oraz testowych tłoczeń, które toczyły się w ostatnim czasie. Jak tłumaczą firmy, gdyby nie ta inwestycja paliwa do Małopolski i Śląsk byłby nadal transportowe koleją i autocysternami. Dziennie były to 2 składy kolejowe (30 – 40 wagonów każdy) oraz 110 autocystern.

Czytaj więcej

Orlen i Synthos chcą postawić nawet kilkadziesiąt małych reaktorów w Polsce

Nowo powstały odcinek, liczący 97 kilometrów, ma zwiększyć bezpieczeństwo i stabilność dostaw oleju napędowego oraz benzyny dla klientów na Śląsku i w Małopolsce. Inwestycja wiąże się także z rozbudową terminala w Trzebini, który zwiększy swoje możliwości magazynowe. Wartość inwestycji przekroczy inwestycji 200 mln zł i potrwa do końca tego roku.

„Z sukcesem zrealizowaliśmy kolejną strategiczną inwestycję, która realnie i długoterminowo wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne Polski. Nowy, prawie 100-kilometrowy odcinek rurociągu, który powstał na trasie Boronów-Trzebinia, zwiększa do ok. 350 km, zasięg transportu rurociągowego paliw produkowanych w rafinerii w Płocku. Przede wszystkim jednak gwarantuje najtańszą, najszybszą i najbezpieczniejszą ich dystrybucję, a co za tym idzie stabilność dostaw paliw na stacje w południowych regionach Polski” – mówi Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.

„Ostatnie lata pokazały, że musimy być gotowi na wszystkie scenariusze w zarządzaniu dostaw energii. PERN i ORLEN to firmy, które są gwarantami zaopatrywania Polski w ropę naftową i paliwa. W obecnej sytuacji międzynarodowej każda inwestycja, która pozwala na magazynowanie lub szybszy transport produktów naftowych to zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju. Dlatego cieszę się, że dzisiaj możemy świętować zakończenie takiego projektu jak budowa rurociągu produktowego Boronów-Trzebinia” – powiedział Mateusz Berger, pełnomocnik rządu do spraw strategicznej infrastruktury energetycznej.

„Transport rurociągowy to zwłaszcza dzisiaj kluczowy element surowcowego i produktowego łańcucha dostaw, od którego zależy sprawność całego systemu, jakość surowca i paliw oraz szybkość ich dostarczania do Klienta. Rurociąg produktowy Boronów-Trzebinia to uzupełnienie brakującego ogniwa wcześniej istniejącej magistrali. Wsłuchujemy się w potrzeby naszych Klientów i staramy się na nie odpowiadać. Dlatego nie tylko zwiększamy zasięg naszych rurociągów, ale i kontynuujemy rozbudowę baz, zwłaszcza w strategicznych nadmorskich lokalizacjach, tym samym poszerzając możliwości sprowadzania ropy naftowej i paliw z różnych kierunków świata” – podkreślił Paweł Stańczyk, prezes PERN.

Zbudowanie nowego odcinka rurociągu, a co za tym idzie zmiana sposobu dostaw produktów do terminala w Trzebini z kolei na rurociąg, ma wiązać się – jak zapowiada Orlen – z inwestycjami, które na terminalu prowadzi Orlen. „Ich realizacja potrwa do końca tego roku, a wartość wykonanych prac przekroczy 200 mln zł. Wśród inwestycji, które będą finalizowane w kolejnych miesiącach, są m.in. modernizacja istniejących zbiorników magazynowych, budowa dwóch nowych zbiorników naziemnych, każdy o pojemności 10 tys. m3, a także modernizacja i rozbudowa infrastruktury technologicznej na terminalu” – zapowiada płocki koncern.

Jak zaznacza PERN, inwestycja oznacza również zwiększenie budżetu gmin – o 2 proc. podatku rocznego od wartości wybudowanej infrastruktury na jej terenie (od roku 2024).

Podatek, od wybudowanej infrastruktury w tym rurociągów, wpływający do budżetu gminy Trzebinia, zwiększy się o ponad 4,5 mln zł rocznie. Wykonawcą robót budowlanych było konsorcjum: Przedsiębiorstwo AGAT z siedzibą w Koluszkach jako lider oraz ZRUG z siedzibą w Poznaniu. W projekt budowy rurociągu zaangażowanych było ponad 100 podmiotów (wykonawców, podwykonawców, dostawców).

Inwestycje PERN są ujęte w program rozbudowy infrastruktury krytycznej zarówno magistral takich jak rurociąg produktowy Boronów-Trzebinia, jak i zbiorników na ropę naftową i paliwa. Dotychczas zostało oddanych 20 magazynów na produkty naftowe o łącznej pojemności 574 tys. m3 oraz 590 tys. m3 pojemności na ropę naftową. Obecnie PERN jest w trakcie budowy kolejnych 8 zbiorników w 4 lokalizacjach oraz uruchomił przetarg na zaprojektowanie 3 magazynów w nadmorskiej bazie paliw w Dębogórzu. Poza zbiornikami, rurociągiem, trzecią inwestycją ważną dla PERN jest budowa druga nitka ropociągu Pomorskiego.

To jedna z trzech kluczowych inwestycji w ostatnich latach, realizowanych przez Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych (PERN) odpowiedzialnego za infrastrukturę naftową. Dotychczas paliwo na Śląsk i do Małopolski było dostarczane autocysternami i koleją.

Nowo powstały odcinek, liczący 97 kilometrów, ma zwiększyć bezpieczeństwo i stabilność dostaw oleju napędowego oraz benzyny dla klientów na Śląsku i w Małopolsce. Inwestycja wiąże się także z rozbudową terminala w Trzebini, który zwiększy swoje możliwości magazynowe. Wartość inwestycji przekroczy inwestycji 200 mln zł i potrwa do końca tego roku. Prace nad tą rurociągową inwestycją zakończyły się jeszcze w ubiegłym roku. Prace miały zostać ukończone w III kw. 2022 r. i jak zapewniają obie firmy, jednak oddanie tego odcinka do komercyjnej eksploatacji zajęło czas w związku z uzyskaniem wszystkich pozwoleń oraz testowych tłoczeń, które toczyły się w ostatnim czasie. Jak tłumaczą firmy, gdyby nie ta inwestycja paliwa do Małopolski i Śląsk byłby nadal transportowe koleją i autocysternami. Dziennie były to 2 składy kolejowe (30 – 40 wagonów każdy) oraz 110 autocystern.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Paliwa
Orlen inwestuje w usługi inżynieryjne
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Paliwa
Wyrok dotyczący połączenia Orlenu z Lotosem zapadnie za miesiąc
Paliwa
Kulisy gry o Orlen. Nowy prezes to nie wszystko
Paliwa
Rosja ma pomysł, jak produkować więcej benzyny. Obniży normy jakości
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Paliwa
Ceny benzyn i diesla wzrosną. Skutki drogiej ropy dotarły do Polski