Reklama
Rozwiń

Rośnie krajowy popyt na paliwa

Wzrost gospodarczy, wojna w Ukrainie i rosnąca mobilność Polaków przyczyniają się w tym roku do zwyżki zapotrzebowania zgłaszanego przez kierowców na autogaz, benzyny i diesla.

Publikacja: 01.12.2022 11:43

Rośnie krajowy popyt na paliwa

Foto: Bloomberg

Po trzech kwartałach tego roku łączna konsumpcja paliw płynnych, czyli benzyn silnikowych, oleju napędowego, gazu płynnego LPG, paliwa Jet oraz lekkiego i ciężkiego oleju opałowego, wyniosła 27,2 mln m sześc. - wynika z właśnie opublikowanych danych Polskiej Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego. To o 4,7 proc. więcej niż zanotowano w tym samym okresie 2021 r. Najmocniej, bo aż o 86,2 proc. zwyżkował popyt na paliwo lotnicze. Stosunkowo duży wzrost zapotrzebowania zanotowano na benzyny i autogaz. Istotnie spadły za to zakupy obu rodzajów oleju opałowego. Wreszcie konsumpcja kluczowego dla polskiej gospodarki i gospodarstw domowych paliwa, czyli diesla zwyżkowała o 2,3 proc.

Czytaj więcej

Z braku paliwa staną pociągi towarowe

Według POPiHN głównymi czynnikami oddziaływującymi na rynek paliw nad Wisłą były: dodatnia dynamika polskiej gospodarki, wojna w Ukrainie i wysokie ceny paliw. „Zwiększyła się też mobilność Polaków, a działania wojenne za naszą wschodnią granicą wymagały znacznych ilości paliw dla służb obsługujących uchodźców i dla dostaw militarnych. Na granicy zachodniej i południowej, ze względu na znaczne różnice cenowe, rosło zjawisko turystyki paliwowej” - informuje POPiHN. Dodaje, że kierowcy z krajów wspólnoty sąsiadujących z Polską masowo pojawiali się na naszych stacjach, korzystając z niższych cen niż te z którymi mieli do czynienia u siebie.

POPiHN przekonuje, że operatorzy stacji wspomagali wzrost konsumpcji paliw poprzez ograniczanie swoich marż. To z kolei odbiło się na ich wynikach finansowych, ale z drugiej strony pozwoliło utrzymać stosunkowo wysoki popyt.

Mimo dużej produkcji własnej nasz kraj nadal istotne ilości paliw musi importować. Chodzi zwłaszcza o LPG. Dzięki przywozom autogazu z zagranicy mogliśmy zaspokoić aż 89 proc. popytu na to paliwo. Dużo importowaliśmy też diesla (miał 30-proc. udział w konsumpcji) i benzyn (23 proc.). Polska pewne ilości paliw również eksportuje. Co do zasady jesteśmy jednak ich importerem netto. Wyjątkiem są jednie paliwo Jet i ciężki olej opałowy.

Czytaj więcej

Orlen podpisał umowę z MOL. Sprzedaje Węgrom 417 stacji paliw Lotosu
Paliwa
Jest nowy doradca prezesa Orlenu. Kierował Lotosem i ostro krytykował fuzję z Orlenem
Paliwa
Ireneusz Fąfara: To nie koniec radykalnych ruchów w Orlenie
Paliwa
Orlen wstrzymuje flagową inwestycję Obajtka. Co powstanie na jej gruzach?
Paliwa
Orlen: obecny i były zarząd wymieniają ciosy
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Paliwa
Nadchodzą sankcje na LPG z Rosji. Najtańsze z paliw wkrótce podrożeje
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku