„Zielona kolej”, czyli projekt, który ma uczynić transport kolejowy jeszcze bardziej ekologicznym, prężnie się rozwija. Program został zainicjowany i jest prowadzony przez Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK), a jego celem jest przejście branży kolejowej na zasilanie energią z OZE. Jak zaznaczają przedstawiciele CEEK, zielona rewolucja w sektorze transportu jest niezwykle potrzebna i jednocześnie nieunikniona. Kolej już dziś jest najbardziej zrównoważonym i ekologicznym środkiem transportu, jednak dzięki realizacji programu „Zielona kolej” może stać się liderem prośrodowiskowych zmian.
– Zakładamy, że do 2030 roku 85 proc. energii trakcyjnej będzie pochodzić z OZE, a docelowo będzie to 100 proc. Realizacja programu sprawi, że kolej będzie jeszcze bardziej ekologiczna, co wpłynie na wzrost konkurencyjności całego sektora – analizy wskazują na możliwość zwiększenia ruchu kolejowego. „Zielona kolej” wpisuje się w realizację celów polityki klimatyczno-energetycznej naszego kraju oraz przyczynia się do zahamowania postępujących, niekorzystnych zmian klimatycznych. Łódzka Kolej Aglomeracyjna przystąpiła do programu, dzięki któremu będziemy mogli efektywnie realizować proces transformacji energetycznej na kolei poprzez wykorzystanie energii pochodzącej z OZE. To pokazuje, że spółki czują się coraz bardziej odpowiedzialne za zmiany w sektorze kolejowym. Dzięki wszystkim działaniom CEEK znacznie wzrasta również świadomość ekologiczna pasażerów korzystających z kolei, którzy coraz częściej zwracają uwagę na ślad węglowy – mówi Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, przewodniczący prezydium rady programowej CEEK.
Owoce współpracy
Widać już, że inicjatywa przynosi efekty. Piotr Majerczak, członek zarządu i dyrektor ds. utrzymania infrastruktury PKP PLK, który jest także wiceprzewodniczącym prezydium rady programowej CEEK, mówi, że w ramach wspólnych działań ponad 70 podmiotów branży kolejowej tworzących CEEK, dzięki wdrożeniu rekuperacji do dziś zaoszczędzono już ponad 31 GWh, co przekłada się na prawie 25 tysięcy ton CO2.
– Wypracowaliśmy konkretne postulaty zmian legislacyjnych w zakresie rekuperacji. Opracowaliśmy rozwiązania w zakresie eco-drivingu oraz zakończyliśmy I etap prac nad jego wdrożeniem. Przeprowadziliśmy także serię warsztatów tematycznych w obszarze efektywności energetycznej dla przedstawicieli kilkudziesięciu przedsiębiorstw działających w branży kolejowej oraz uruchomiliśmy nasz flagowy program „Zielona kolej”, który pozwoli na szerokie wykorzystanie OZE jako źródła zasilania polskiej kolei. Cieszymy się, że coraz więcej przedsiębiorstw kolejowych nie tylko podziela wizję kolei w pełni neutralnej pod względem emisji CO2, ale też podejmuje zdecydowane działania aby tę wizję zrealizować – mówi Piotr Majerczak.