Sprzedawcy energii walczą o klienta: rabaty, bonusy, loterie…

Spółki obrotu energią rozpoczęły ostrą rywalizację o klientów indywidualnych. W ofertach widnieje już nie tylko sama gwarancja stałej ceny prądu.

Publikacja: 16.12.2015 13:08

Sprzedawcy próbując rozruszać rynek proponują liczne bonusy, dodatkowe usługi, a nawet organizują loterie. Czy zachęcą tym odbiorców do przenoszenia swoich rachunków?

Zmiana sprzedawcy energii

Sprzedawcę energii elektrycznej możemy dowolnie wybierać już od ponad ośmiu lat. Dotychczas z tego prawa skorzystało jednak tylko około 2,6% gospodarstw domowych (362 tys. zmian, stan na koniec września 2015r.) Zupełnie inaczej sytuacja wygląda na zachodnich rynkach energii. Przykładowo, w Niemczech co roku swój rachunek za prąd do innego sprzedawcy przenosi ok. 5% klientów indywidualnych.

Informacji nt. zmiany sprzedawcy prądu oraz dostępnych ofert na rynku poszukuje coraz więcej Polaków. Atrakcyjność ofert spółek obrotu energią w oczach konsumentów postanowił sprawdzić zespół porównywarki cen energii EnergiaDirect.pl. Badanie przeprowadzono wśród osób zainteresowanych zmianą sprzedawcy energii. 37% ankietowanych odpowiedziało, że po przedstawieniu oferty przez sprzedawców zdecydowało się na przeniesienie rachunku za prąd. Ponad 50% z nich zadeklarowało, że proces zmiany sprzedawcy trwał około 1 miesiąca. 63% osób nie zdecydowało się na zmianę, a jako główny powód podawano nieopłacalność zaprezentowanej przez sprzedawcę oferty (35,5%). Wśród odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego nie zdecydował/a się Pan/Pani na zmianę sprzedawcy?” znalazły się także: przedłużenie lub posiadanie umowy terminowej (23,7%), kwestie związane z licznikiem np. problem z przepisaniem licznika, posiadanie licznika przedpłatowego (10,1%), czy brak czasu na zapoznanie się z ofertą (6,8%). 23,9% badanych nie podało powodu, dlaczego mimo przedstawienia ofert, ostatecznie nie zdecydowało się na wybór nowego sprzedawcy. Co ciekawe, aż 7% osób zainteresowanych przedstawieniem oferty nie doczekało się kontaktu ze strony sprzedawcy.

Badanie przeprowadzono w dn. 21-24 listopada br. wśród 1000 losowo wybranych osób, które w okresie kwiecień – sierpień br. skorzystały z porównywarki cen energii EnergiaDirect.pl.

Nie tylko prąd

Według danych dostępnych na stronie internetowej URE koncesję na obrót energią elektryczną posiada ponad 400 przedsiębiorstw. Zdecydowana większość z nich jednak nie działa aktywnie, a wiadomo im bardziej konkurencyjny rynek, tym lepiej dla klienta. Do tej pory sprzedawcy energii walczyli przede wszystkim o firmy (większe zużycie energii, większe marże). Obecnie jednak zaczynają bardziej zabiegać o odbiorców indywidualnych. Spółki obrotu zauważyły, że klienci wybierając ofertę zwracają uwagę nie tylko na cenę kWh. Coraz istotne znaczenie ma jakość obsługi oraz proponowane usługi dodatkowe.

Tauron Sprzedaż na początku listopada br. do swojej oferty wprowadził nowy produkt, w ramach którego klient może bezpłatnie skorzystać z fachowej naprawy urządzeń AGD, RTV PC i wewnętrznej instalacji elektrycznej. – Jestem przekonany, że nasza nowa oferta – prąd z Serwisantem 24H – cieszyć się będzie co najmniej tak dużym zainteresowaniem klientów, jak wcześniejsza usługa Elektryk 24H. Z badań opinii naszych klientów wynika bowiem, że najbardziej interesują ich usługi okołoenergetyczne. Nasi klienci cenią taką ofertę, bo daje im pewność szybkiej i fachowej naprawy tych urządzeń elektrycznych, bez których trudno sprawnie funkcjonować zarówno w domu jak i w firmie – podkreśla Grzegorz Lot, wiceprezes zarządu TAURON Sprzedaż. Spółka zorganizowała dla swoich klientów loterię, w której do wygrania jest m.in. samochód hybrydowy.

Nieco inną ofertę dla gospodarstw domowych w swoim portfolio posiada inny gigant energetyczny – Energa Obrót. – SUPER ENERGA to propozycja skierowana jest do klientów indywidualnych – łącząca w sobie pakiet energii z ubezpieczeniem naszych partnerów- ERGO Hestia i/lub Europ Assistance S.A. W ramach oferty Klient otrzymuje nieodpłatnie wybrany przez siebie wariant ubezpieczenia: POGROMCA USTEREK z INFOLINIĄ i/lub ubezpieczenie POGROMCA RACHUNKÓW – mówi Beata Ostrowska, rzecznik prasowy Grupy Energa. Pierwszy wariant ubezpieczenia obejmuje świadczenie interwencji specjalisty przy awarii instalacji elektrycznej oraz infolinie z informacją o firmach świadczących usługi ślusarskie, hydrauliczne, elektryczne etc. Drugi wariant to ubezpieczenie od utraty pracy, czasowej niezdolności do pracy oraz pobytu w szpitalu w wyniku nieszczęśliwego wypadku.

…kompleksowe usługi dla domu

Do walki o odbiorcę ostro włączyli się także mniejsi sprzedawcy energii. Spośród nich szczególnie aktywni są Multimedia Polska oraz Plus, firmy które Polacy znają od lat, ale niekoniecznie ze sprzedaży prądu. Obie firmy, jako jedyne spośród alternatywnych sprzedawców prądu, posiadają Certyfikat Sprzedawcy Energii przyznawany przez Towarzystwo Obrotu Energią.

Multimedia Polska Energia nowym klientom w ramach oferty „Energia z zestawem żarówek” proponuje darmowy zestaw 6 żarówek LED i deklaruje, że na samej wymianie oświetlenia można zaoszczędzić nawet 420 zł. – W przeciwieństwie do innych sprzedawców prądu, możemy zaproponować klientom kompleksowe usługi dla domu – mogą nabyć u nas nie tylko energię elektryczną, ale również usługi multimedialne, a także ubezpieczyć swoje mieszkanie, kupić usługę telefonii komórkowej czy Internet mobilny w technologii LTE. Dzięki pakietom oszczędzają czas, który musieliby poświęcić na odwiedzanie kilku usługodawców oraz środki finansowe – mówi Jakub Jacewicz, dyrektor Departamentu Usług Energetycznych Multimedia Polska Energia.

Plus dla gospodarstw domowych przygotował dwie oferty: „Energia na abonament” (stałe rachunki za prąd co miesiąc w formie abonamentu) oraz „Energia bez prognoz” (rachunki tylko za faktyczne zużycie prądu). Telekom proponuje zniżkę tj. niższe stawki za kWh dla klientów Plusa, Cyfrowego Polsatu oraz Plus Banku. – Tym, co wyróżnia naszą ofertę to brak wszelkich ukrytych opłat, a dodatkowo gwarancja stałej ceny sprzedaży dla gospodarstw domowych nawet przez 29 miesięcy. To trzy główne wyznaczniki oferty energii od Plusa dla klienta: cena, która jest konkurencyjną na rynku, brak opłat dodatkowych, dzięki czemu klient wie za co i ile płaci oraz długi kontrakt, gwarantujący tę samą cenę przez cały okres umowy. Moim zdaniem jest to coraz ważniejszy aspekt, gdyż dłuższy kontrakt to większe bezpieczeństwo dla klienta, a warto już dzisiaj zapewnić sobie stałe ceny na następne lata i nie być zaskoczonym podwyżkami – mówi Robert Rutowicz, Dyrektor Departamentu Obrotu Energią Elektryczną i Gazem w Polkomtel.

Zmieniamy także sprzedawcę gazu

Na popularności zyskuje także zmiana sprzedawcy gazu. Jak wynika z najnowszych danych URE w sumie na taki krok zdecydowało się blisko 22 tys. odbiorców (stan na koniec września 2015r). Najwięcej, bo aż 15 tys. zmian zanotowano w trzech pierwszych kwartałach bieżącego roku. Liczba zmian sprzedawcy gazu dynamicznie rośnie szczególnie w segmencie odbiorców korzystających z taryf W1-4, czyli wśród gospodarstw domowych. O tych klientów zabiega m.in. sprzedający także energię elektryczną DUON. Spółka wprowadziła właśnie na rynek ofertę „Miesiąc Gazu za Darmo”. – Zmiana sprzedawcy gazu wciąż nie jest popularna w naszym kraju, choć przedsiębiorcy już od kilku lat cieszą się z oszczędności jakie generują dzięki temu procesowi. Chcemy to zmienić, właśnie dlatego naszym Klientom dajemy aż miesiąc gazu za darmo, który, co ważne, Klient wybiera samodzielnie, może być to zatem najzimniejszy miesiąc w roku, kiedy opłaty są największe. Nie ukrywam, że sami zastanawiamy się jaki miesiąc będzie najczęściej wskazywany przez klientów – mówi Krzysztof Noga, prezes Zarządu DUON Marketing and Trading S.A.

Sprzedawcy próbując rozruszać rynek proponują liczne bonusy, dodatkowe usługi, a nawet organizują loterie. Czy zachęcą tym odbiorców do przenoszenia swoich rachunków?

Zmiana sprzedawcy energii

Pozostało 98% artykułu
Materiał Promocyjny
Polska czeka na energię z Bałtyku, a branża na regulacje
Nowa Energia
Grzegorz Maśloch, Rafał Czaja: Czas na spółdzielnie energetyczne
Nowa Energia
Bruksela wszczęła postępowania wobec chińskich producentów fotowoltaiki
Materiał Partnera
Energia jest towarem, ale nie musi skokowo drożeć
Materiał Partnera
Przed nami zielony rok