Sprzedawcy próbując rozruszać rynek proponują liczne bonusy, dodatkowe usługi, a nawet organizują loterie. Czy zachęcą tym odbiorców do przenoszenia swoich rachunków?
Zmiana sprzedawcy energii
Sprzedawcę energii elektrycznej możemy dowolnie wybierać już od ponad ośmiu lat. Dotychczas z tego prawa skorzystało jednak tylko około 2,6% gospodarstw domowych (362 tys. zmian, stan na koniec września 2015r.) Zupełnie inaczej sytuacja wygląda na zachodnich rynkach energii. Przykładowo, w Niemczech co roku swój rachunek za prąd do innego sprzedawcy przenosi ok. 5% klientów indywidualnych.
Informacji nt. zmiany sprzedawcy prądu oraz dostępnych ofert na rynku poszukuje coraz więcej Polaków. Atrakcyjność ofert spółek obrotu energią w oczach konsumentów postanowił sprawdzić zespół porównywarki cen energii EnergiaDirect.pl. Badanie przeprowadzono wśród osób zainteresowanych zmianą sprzedawcy energii. 37% ankietowanych odpowiedziało, że po przedstawieniu oferty przez sprzedawców zdecydowało się na przeniesienie rachunku za prąd. Ponad 50% z nich zadeklarowało, że proces zmiany sprzedawcy trwał około 1 miesiąca. 63% osób nie zdecydowało się na zmianę, a jako główny powód podawano nieopłacalność zaprezentowanej przez sprzedawcę oferty (35,5%). Wśród odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego nie zdecydował/a się Pan/Pani na zmianę sprzedawcy?” znalazły się także: przedłużenie lub posiadanie umowy terminowej (23,7%), kwestie związane z licznikiem np. problem z przepisaniem licznika, posiadanie licznika przedpłatowego (10,1%), czy brak czasu na zapoznanie się z ofertą (6,8%). 23,9% badanych nie podało powodu, dlaczego mimo przedstawienia ofert, ostatecznie nie zdecydowało się na wybór nowego sprzedawcy. Co ciekawe, aż 7% osób zainteresowanych przedstawieniem oferty nie doczekało się kontaktu ze strony sprzedawcy.
Badanie przeprowadzono w dn. 21-24 listopada br. wśród 1000 losowo wybranych osób, które w okresie kwiecień – sierpień br. skorzystały z porównywarki cen energii EnergiaDirect.pl.
Nie tylko prąd
Według danych dostępnych na stronie internetowej URE koncesję na obrót energią elektryczną posiada ponad 400 przedsiębiorstw. Zdecydowana większość z nich jednak nie działa aktywnie, a wiadomo im bardziej konkurencyjny rynek, tym lepiej dla klienta. Do tej pory sprzedawcy energii walczyli przede wszystkim o firmy (większe zużycie energii, większe marże). Obecnie jednak zaczynają bardziej zabiegać o odbiorców indywidualnych. Spółki obrotu zauważyły, że klienci wybierając ofertę zwracają uwagę nie tylko na cenę kWh. Coraz istotne znaczenie ma jakość obsługi oraz proponowane usługi dodatkowe.