Unia zamawia gazowce w Chinach. Stocznie nie nadążają z budową

Chińscy stocznie pracują przez całą dobę siedem dni w tygodniu, aby zaopatrywać klientów z Unii w jednostki do transportu LNG. Zamówienia na gazowce z Europy osiągnęły dwucyfrowy wzrost.

Publikacja: 18.10.2022 12:22

Unia zamawia gazowce w Chinach. Stocznie nie nadążają z budową

Foto: Adobe Stock

Według chińskiej gazety Global Times w ostatnich miesiącach nastąpił dwucyfrowy wzrost zamówień z Europy na zbiornikowce LNG. Największe chińskie stocznie pracują na okrągło, a pomimo to zgłaszają opóźnienia w realizacji zamówień.

Jedna z szanghajskich stoczni musiała przesunąć terminy oddania gazowców na 2026 r., pomimo że wykorzystuje swoje moce w 100 procentach, pracuje przez całą dobę przy budowie 18 dużych statkach jednocześnie.

Państwowa firma stoczniowa Hudong-Zhonghua Shipbuilding (Group) Co, spółka zależna drugiego co do wielkości chińskiego koncernu stoczniowego Chinese State Shipbuilding Corporation (CSSC), również odnotowała ostatnio znaczny wzrost zamówień. Pracownik firmy powiedział Global Times, że obecnie w budowie jest sześć statków, a stocznia działa przez całą dobę i na pełnych obrotach. Firma ma 33 zamówienia na budowę dużych gazowców LNG, z czego 26 wpłynęło w tym roku.

Czytaj więcej

USA rzucą na rynek 15 mln baryłek ropy z rezerw. To reakcja na decyzję OPEC+

Unia jest trzecim co do wielkości konsumentem LNG na świecie (po Chinach i Japonii) i jest silnie uzależniona od importu, zarówno rurociągami, jak i statkami, zauważa chińska gazeta. „W miarę pogłębiania się kryzysu energetycznego europejscy uczestnicy rynku zaczynają wszędzie szukać statków, które mogą przewozić LNG”.

Chiny są liderem światowego przemysłu stoczniowego. W pierwszych ośmiu miesiącach roku wielkość zbudowanych w Chinach jednostek wyniosła 23,94 mln ton, co stanowi 45,4 proc. rynku światowego, a pod względem liczby nowych zamówień Chiny zajęły pierwsze miejsce na świecie, wynika z danych Chińskiego Stowarzyszenia Przemysłu Okrętowego. Blisko 51 procent nowych zamówień na statki na światowym rynku przypada na chińskie stocznie.

Gaz
Austria kończy z Gazpromem. Zrywa kontrakt ważny do 2040 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Gaz
Gazprom nie płaci Bułgarii za tranzyt. Sofia zakręca kurek
Gaz
Gaz w Europie tanieje, prognozy są dobre
Gaz
Media: Polska mogła stracić 900 mln dol. na umowach na dostawach gazu. Orlen dementuje
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Gaz
Jak płacić za gaz z Rosji? Putin zmienia zasady