Unia zamawia gazowce w Chinach. Stocznie nie nadążają z budową

Chińscy stocznie pracują przez całą dobę siedem dni w tygodniu, aby zaopatrywać klientów z Unii w jednostki do transportu LNG. Zamówienia na gazowce z Europy osiągnęły dwucyfrowy wzrost.

Publikacja: 18.10.2022 12:22

Unia zamawia gazowce w Chinach. Stocznie nie nadążają z budową

Foto: Adobe Stock

Według chińskiej gazety Global Times w ostatnich miesiącach nastąpił dwucyfrowy wzrost zamówień z Europy na zbiornikowce LNG. Największe chińskie stocznie pracują na okrągło, a pomimo to zgłaszają opóźnienia w realizacji zamówień.

Jedna z szanghajskich stoczni musiała przesunąć terminy oddania gazowców na 2026 r., pomimo że wykorzystuje swoje moce w 100 procentach, pracuje przez całą dobę przy budowie 18 dużych statkach jednocześnie.

Państwowa firma stoczniowa Hudong-Zhonghua Shipbuilding (Group) Co, spółka zależna drugiego co do wielkości chińskiego koncernu stoczniowego Chinese State Shipbuilding Corporation (CSSC), również odnotowała ostatnio znaczny wzrost zamówień. Pracownik firmy powiedział Global Times, że obecnie w budowie jest sześć statków, a stocznia działa przez całą dobę i na pełnych obrotach. Firma ma 33 zamówienia na budowę dużych gazowców LNG, z czego 26 wpłynęło w tym roku.

Czytaj więcej

USA rzucą na rynek 15 mln baryłek ropy z rezerw. To reakcja na decyzję OPEC+

Unia jest trzecim co do wielkości konsumentem LNG na świecie (po Chinach i Japonii) i jest silnie uzależniona od importu, zarówno rurociągami, jak i statkami, zauważa chińska gazeta. „W miarę pogłębiania się kryzysu energetycznego europejscy uczestnicy rynku zaczynają wszędzie szukać statków, które mogą przewozić LNG”.

Chiny są liderem światowego przemysłu stoczniowego. W pierwszych ośmiu miesiącach roku wielkość zbudowanych w Chinach jednostek wyniosła 23,94 mln ton, co stanowi 45,4 proc. rynku światowego, a pod względem liczby nowych zamówień Chiny zajęły pierwsze miejsce na świecie, wynika z danych Chińskiego Stowarzyszenia Przemysłu Okrętowego. Blisko 51 procent nowych zamówień na statki na światowym rynku przypada na chińskie stocznie.

Według chińskiej gazety Global Times w ostatnich miesiącach nastąpił dwucyfrowy wzrost zamówień z Europy na zbiornikowce LNG. Największe chińskie stocznie pracują na okrągło, a pomimo to zgłaszają opóźnienia w realizacji zamówień.

Jedna z szanghajskich stoczni musiała przesunąć terminy oddania gazowców na 2026 r., pomimo że wykorzystuje swoje moce w 100 procentach, pracuje przez całą dobę przy budowie 18 dużych statkach jednocześnie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gaz
Rekordowe podwyżki cen gazu w Rosji. Mają załatać budżet Gazpromu
Materiał Promocyjny
Dodatkowe korzyści dla nowych klientów banku poza ofertą promocyjną?
Gaz
Niewielkie inwestycje na rynku LNG. Projekty nie są realizowane
Gaz
Gazprom po prośbie do Unii: Kupcie od nas gaz
Gaz
Gazprom znalazł zaskakującego klienta. Był na celowniku Rosji od agresji na Ukrainę
Materiał Promocyjny
Lidl Polska: dbamy o to, aby traktować wszystkich klientów równo
Gaz
Kreml tworzy drugą flotę cieni – gazową. Będzie dużo trudniej