Obydwa te obszary w wielu miejsca się łączą, są od siebie zależne, a także niezwykle ważne dla przyszłości Spółki i kraju.
Na początek warto podkreślić, że tłoczenie ropy naftowej i paliw systemem rurociągów jest nie tylko najtańszym ale także najbezpieczniejszym i najbardziej przyjaznym dla środowiska sposobem transportowania węglowodorów. Stąd tak wielkie znaczenie sieci naftowych i paliwowych „Przyjaźni”, tego krwioobiegu energetycznego kraju. Im lepiej i bezpieczniej ten krwioobieg działa, tym zdrowszy i bezpieczniejszy jest organizm – w tym wypadku polska gospodarka. Niestety jak w każdym krwioobiegu istnieją ryzyka, a zadaniem spółek logistycznych, szczególnie strategicznych dla bezpieczeństwa państwa – jak PERN „Przyjaźń” – jest zrobić wszystko aby je wyeliminować. I trzeba przyznać, że zrobiono pod tym względem w ciągu ostatnich trzech lat bardzo wiele.
Budujemy przejścia HDD
Mówiąc o ryzykach związanych z transportem węglowodorów mamy w pamięci różne awarie na całym świecie w tym całkiem bliskim – jak choćby tegoroczną na Białorusi. Niektórzy pewnie pamiętają – także historyczną już awarię z 2007 – rozszczelnienie rurociągu biegnącego na dnie Wisły w okolicach Nieszawy k. Włocławka i ówczesny wyciek oleju opałowego. Dziś taka awaria jest już właściwie prawie niemożliwa, a za chwilę będzie niemożliwa zupełnie. Wszystko za sprawą szeregu inwestycji PERN „Przyjaźń”, który konsekwentnie przebudowuje obecnie wszystkie przejścia rurociągów pod rzekami tzw. metodą hdd, czyli metodą głębokiego przewiertu sterowanego (ponad 7 metrów) pod dnem, bezkolizyjnie, bez naruszania stosunków wodnych i życia biologicznego. Dzięki takim przejściom „Przyjaźni” ani nurt rzek, ani ruchy dna nie mają faktycznie żadnego wpływu na funkcjonowanie rurociągu. Takie rozwiązanie zapewnia więc optymalne warunki dla bezpieczeństwa tłoczeń, a także dla bezpieczeństwa ekologicznego i ochrony środowiska.
Obecnie już 14 newralgicznych przejść rurociągów przez rzeki i bagna jest wykonanych metodą hdd, (w tym wszystkie na „trzeciej nitce”). Są to przejścia pod Wisłą, Bugiem, Narwią, Wkrą, Kanałem Żerańskim, a obecnie trwa najtrudniejszy inżynieryjnie przewiert sterowany pod Narwią, liczący ponad 800 metrów, gdzie różnica poziomów wynosi aż 40 metrów! Warto podkreślić, że są to skomplikowane pod względem inżynieryjnym przedsięwzięcia w dodatku bardzo kosztowne, jednak zarząd PERN mając na uwadze dobro publiczne, ochronę środowiska, a także niezawodność dostaw z żelazną konsekwencją je realizuje.
Kończymy III nitkę
Drugi powiązany z przejściami hdd obszar to budowa III nitki „Przyjaźni” od Adamowa do Płocka. Ten projekt realizowany mimo ograniczeń prawnych (brak ustawy korytarzowej) – jest niezbędny ze uwagę bezpieczeństwo przesyłu ropy naftowej (pierwsza nitka skończyła już jednak pół wieku swojej działalności i była budowana przy użyciu nieco innych, bardziej siermiężnej technologii), a także względy ekologiczne, obniżenie zużycia energii elektrycznej dzięki zastosowaniu pomp nowej generacji. Oto najwyższe standardy budowy rurociągu znacząco zwiększają bezpieczeństwo przysyłu, wszystkie przejścia przez rzeki są wykonane bezpieczną metodą hdd – wykluczającą awarię pod dnem rzek, rozlewisk i bagien, a nowoczesne pompy gwarantują niższe zużycie energii elektrycznej.