Przedsiębiorcy działający na krajowym rynku wytwarzania energii elektrycznej szybko zorientowali się, że spalanie niezależnie od rodzaju wykorzystywanego paliwa jest możliwe w istniejących jednostkach wytwórczych i to przy stosunkowo niskim zakresie niezbędnych nakładów i relatywnie wysokim poziomie sytemu wsparcia. Początkowo zaczęto wykorzystywać, i to niekoniecznie w sposób zrównoważony, najbardziej dostępne zasoby biomasy pochodzenia leśnego. Spowodowało to istotny wzrost cen dostępnego drewna i reakcję prawodawcy polegającą na wprowadzeniu w krajowych przepisach prawa różnego rodzaju ograniczeń i obostrzeń w zakresie możliwości wykorzystania poszczególnych rodzajów dostępnej biomasy.
Przyjęte rozwiązania prawne wykreowały nowe pojęcie biomasy – czyli biomasy na cele energetyczne, które nie do końca pokrywa się z pojęciem biomasy w powszechnym tego słowa znaczeniu. Najogólniej rzecz ujmując, biomasa na cele energetyczne to tego rodzaju paliwo/odpad, którego wykorzystanie pozwala na skorzystanie z krajowego systemu wsparcia przewidzianego dla źródeł odnawialnych.
Obserwowany obecnie wzrost zapotrzebowania na tego rodzaju paliwa odnawialne, powodujący jednocześnie wzrost jego cen, zwiększa potrzebę wykorzystania istniejących zasobów biomasy w sposób jak najbardziej wydajny i jednocześnie maksymalnie efektywny. Zatem wszelkie dostępne wsparcie w zakresie wykorzystania biomasy powinno przede wszystkim być kierowane w celu wsparcia technologii wysokosprawnych i innowacyjnych. Jednocześnie przy wykorzystaniu biomasy bardzo ważnym czynnikiem, który musi być brany pod uwagę, jeśli chcemy mówić o jej efektywnym wykorzystaniu, jest także ograniczenie jej transportu na duże odległości.
Problem z definicją
Zasady kwalifikowania biomasy na cele energetyczne w prawodawstwie krajowym zostały określone przede wszystkim w rozporządzeniu ministra gospodarki z 14 sierpnia 2008 r. w sprawie szczegółowego zakresu obowiązków uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia, uiszczenia opłaty zastępczej, zakupu energii elektrycznej i ciepła wytworzonych w odnawialnych źródłach energii oraz obowiązku potwierdzania danych dotyczących ilości energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnym źródle energii (DzU z 2008 r. nr 156, poz. 969 z późn. zm.). W myśl zawartej w § 2 pkt 1 tego rozporządzenia definicji biomasa to stałe lub ciekłe substancje pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego, które ulegają biodegradacji, pochodzące z produktów, odpadów i pozostałości z produkcji rolnej oraz leśnej, a także przemysłu przetwarzającego ich produkty, a także części pozostałych odpadów, które ulegają biodegradacji, oraz ziarna zbóż niespełniające wymagań jakościowych dla zbóż w zakupie interwencyjnym określonych w art. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 687/2008 z 18 lipca 2008 r. ustanawiającego procedury przejęcia zbóż przez agencje płatnicze lub agencje interwencyjne oraz metody analizy do oznaczania jakości zbóż (DzUrz UE L 192 z 19.07.2008, str. 20, dotyczy to czterech rodzajów zbóż tj. pszenicy, kukurydzy, sorgo i jęczmienia) i ziarna zbóż, które nie podlegają zakupowi interwencyjnemu.
Najwięcej wątpliwości w zakresie stosowania tej regulacji wywołuje kwestia biodegradacji biomasy, ponieważ nie została ona w żaden sposób uregulowana ani w ustawie – Prawo energetyczne (DzU z 2006r. nr 89, poz. 625 j. t. z późn. zm.), ani we wskazanym powyżej rozporządzeniu. Jednocześnie nie ulega wątpliwości, że wszelkie wsparcie w postaci świadectw pochodzenia ma być skierowane do wykorzystania energii zawartej w biomasie, a nie zanieczyszczeniach, które biodegradacji nie ulegają. Tym samym w praktyce regulacyjnej, pozwalającej na zakwalifikowanie biomasy na cele energetyczne, zostało wypracowane rozwiązanie, zgodnie z którym biomasa taka nie może zawierać w sobie substancji niebiodegradowalnych w stopniu odbiegającym od znanych naturalnych właściwości biomasy danego rodzaju.