Tauron będzie rozwijać technologię przyszłości

Tauron we współpracy z chińską firmą BIT Huachuang Electric Viacle Technology będzie prowadził badania nad akumulatorami energii.

Publikacja: 05.02.2013 01:35

Zarówno tymi, które można wykorzystać do zasilania silników samochodów elektrycznych, jak i dużych magazynów energii – służących do stabilizowania całego systemu energetycznego. System rozwijany w ramach tego projektu ma wykorzystywać najnowszej generacji akumulatory oraz stacje ich ładowania i wymiany.

– Postanowiliśmy rozpocząć pierwszy w Polsce projekt demonstracyjny, którego celem jest upowszechnienie stosowania magazynów energii elektrycznej, w tym technologii elektrycznego transportu drogowego – wyjaśnia Dariusz Lubera, prezes Tauronu.

W ramach projektu strony będą prowadziły prace badawczo-rozwojowe oraz zdobędą doświadczenie we wdrażaniu najnowszych technologii magazynowania prądu.

Badania nad tym, jak skonstruować duże, efektywne baterie, są obecnie prowadzone na całym świecie. Brak wystarczająco pojemnych i wysokosprawnych akumulatorów jest największym problemem w rozwoju motoryzacji napędzanej energią elektryczną. Często bywa też tak, że sama bateria jest najdroższym elementem całego auta. Z kolei możliwość budowy wielkich magazynów energii pozwoliłaby np. na szybszy rozwój energetyki wiatrowej.

BIT Huachuang Electric Vehicle Technology ma już doświadczenie w stosowaniu stacjonarnych i mobilnych magazynów energii. Wchodząc we współpracę z Chińczykami, może stać się pierwszą polską firmą, która na większą skalę postawi na rozwój w kierunku, w którym zdążają największe światowe koncerny.

Dla porównania – niemiecki potentat energetyczny RWE już od lat 70. XX wieku pracował nad prototypem auta zasilanego elektrycznością. Koncern współpracuje obecnie z firmami motoryzacyjnymi takimi jak np. Renault czy Tesla.RWE ma już ponad 1800 punktów ładowania samochodów elektrycznych w całej Europie.

Unia Europejska chce, by do 2050 roku samochody na prąd miały 25 proc. udziału w ogólnej sprzedaży aut.

Zarówno tymi, które można wykorzystać do zasilania silników samochodów elektrycznych, jak i dużych magazynów energii – służących do stabilizowania całego systemu energetycznego. System rozwijany w ramach tego projektu ma wykorzystywać najnowszej generacji akumulatory oraz stacje ich ładowania i wymiany.

– Postanowiliśmy rozpocząć pierwszy w Polsce projekt demonstracyjny, którego celem jest upowszechnienie stosowania magazynów energii elektrycznej, w tym technologii elektrycznego transportu drogowego – wyjaśnia Dariusz Lubera, prezes Tauronu.

Energetyka
Energetyka trafia w ręce PSL, zaś były prezes URE może doradzać premierowi
Energetyka
Przyszły rząd odkrywa karty w energetyce
Energetyka
Dziennikarz „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” najlepszym dziennikarzem w branży energetycznej
Energetyka
Niemieckie domy czeka rewolucja. Rząd w Berlinie decyduje się na radykalny zakaz
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Energetyka
Famur o próbie wrogiego przejęcia: Rosyjska firma skazana na straty, kazachska nie