Wspólne wnioski o wykorzystanie instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) trafiły do INEA - Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci, która dysponuje europejskimi funduszami na infrastrukturę, badania i innowacje w sektorach transportu, energii i telekomunikacji.
Według studium wykonalności, gazociąg miałby długość 534 km, przy czym polski odcinek liczyłby 357 km, a litewski - 177 km. W pierwszym etapie miałby zdolności przesyłowe do 2,4 mld m sześc. gazu rocznie, w drugim - do 4,1 mld m sześc. gazu rocznie.
Przewidywane koszty budowy interkonektora to 558 mln euro, z czego 422 mln euro dla strony polskiej, a 136 mln euro dla litewskiej. Uruchomienie połączenia Gaz-System planuje w perspektywie do 2023 r.
Operatorzy złożyli dwa wnioski, pierwszy dotyczy wsparcia finansowego dla prac planistycznych i projektowych, drugi - wsparcia na etapie jego budowy. Zgodnie z regułami działania CEF, dofinansowanie dla etapu projektu może sięgnąć połowy, a budowy - nawet 75 proc. kosztów kwalifikowanych.
W ocenie prezesa Gaz-Systemu Jana Chadama, interkonektor zwiększy integrację i poszerzy możliwości zakupu gazu dla uczestników rynku gazu na Litwie i w całym regionie bałtyckim. "Projekt ma na celu wzmocnienie bezpieczeństwa dostaw oraz zapewnienie swobody wyboru kierunku dostaw dla państw regionu Morza Bałtyckiego. Przyznanie dofinansowania dla tego projektu pomoże w realizacji strategicznych celów polityki energetycznej Unii Europejskiej, w tym integracji odizolowanych rynków gazu krajów bałtyckich z unijnym rynkiem gazu" – podkreślił Chadam.