Po zakończeniu roku kalendarzowego Zarządca Rozliczeń będzie miał obowiązek dokonania weryfikacji rekompensat należnych przedsiębiorstwu energetycznemu na podstawie otrzymanego od tego podmiotu wniosku o rozliczenie rekompensaty i niezwłocznie poinformuje Prezesa URE o wynikach dokonanej weryfikacji.
Rząd skończy z handlem energią na giełdzie i chce obniżyć ceny energii
Rada Ministrów chce likwidacji obowiązku handlu energią elektryczną poprzez giełdę. Rząd przyjął projekt ustawy i kalkuluje, że w ten sposób może obniżyć hurtowe ceny energii. Przeciwko takiej decyzji, która pojawiła się już kilka miesięcy temu, były Towarowa Giełda Energii oraz Urząd Regulacji Energetyki.
Dodatek elektryczny dla ogrzewających się prądem
Projektowana regulacja przewiduje dodatkowo wprowadzenie dodatku elektrycznego, który przysługuje odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, w przypadku gdy główne źródło ogrzewania gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną. Warunkiem jest wpisanie tego źródła lub jego zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków. Wysokość dodatku dla gospodarstwa domowego co do zasady wynosi 1000 zł, natomiast w przypadku rocznego zużycia przez to gospodarstwo domowe więcej niż 5 MWh, odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym przysługuje dodatek w podwyższonej wysokości 1500 zł.
Oszczędzanie energii przez instytucje publiczne
Rząd chce także zobligowania do oszczędzania energii przez instytucje publiczne, jak organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały; jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki, uczelnie publiczne czy państwowe i samorządowe instytucje kultury.
Na kierowników tych instytucji zostanie nałożony obowiązek podjęcia działań w celu realizacji obowiązkowego celu zmniejszenia całkowitego zużycia energii elektrycznej w zajmowanych budynkach lub częściach budynków oraz przez wykorzystywane urządzenia techniczne, instalacje i pojazdy. Przedmiotowe działania powinny być podjęte w okresie od dnia 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. Zmniejszenie zużycia energii elektrycznej nie powinno być mniejsze niż: 0,83 proc. (10 proc./12) w odniesieniu do średniorocznego zużycia energii elektrycznej w latach 2018 i 2019 dla IV kwartału 2022 r oraz 10 proc. w odniesieniu do zużycia energii w 2023 r. dla roku 2022 r. Mając na względzie zmniejszone zużycie energii elektrycznej w latach 2020 i 2021 z uwagi na sytuacją pandemiczną w Polsce przyjęto poziom odniesienia dla IV kwartału 2022 r. średnioroczne zużycie energii elektrycznej w okresie 2018-2019.
Zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorstwom energetycznym
Projektowana regulacja ma również problem wynikający z mechanizmu rozliczania energii elektrycznej. Przedsiębiorstwa energetyczne stają bowiem przed koniecznością kredytowania przez okres niemalże dwóch miesięcy różnicy cen energii wynikającej z tego mechanizmu. „Z tego powodu proponuje się wprowadzenie w projekcie ustawy postanowień umożliwiających otrzymanie przez te przedsiębiorstwa zaliczek na poczet wypłaty rekompensat celem zapewnienia płynności finansowej ww. podmiotom” – czytamy w projekcie. Jednocześnie w związku ze znacznym wzrostem cen hurtowych energii elektrycznej i paliw gazowych oraz dużą zmiennością tych cen, przedsiębiorstwa energetyczne stoją przed problemem płynnościowym wynikającym bezpośrednio ze skokowego wzrostu wartości depozytów uzupełniających na TGE, o czym pisaliśmy na łamach „Parkietu” i „Rzeczpospolitej”. Regulacja wprowadza w obowiązujących przepisach prawa zmiany polegające na zwiększeniu możliwości zabezpieczenia (lub zwolnienia z zabezpieczenia) transakcji giełdowych, zawieranych na Towarowej Giełdzie Energii S.A., poprzez złożenie oświadczenia (w formie aktu notarialnego, o poddaniu się egzekucji w trybie z art. 777 par. 1 pkt 5 Kodeksu postępowania cywilnego – tzw. regulacja trzech siódemek, w stosunku do co najmniej 90 proc. wartości wymaganych depozytów. Dotychczas było to 75 proc.