Wodorowe pociągi już są na torach, ogniwa paliwowe trafią też na statki

Perspektywicznym paliwem ma być wodór. Już teraz napędza miejskie autobusy, a wkrótce znajdzie komercyjne zastosowanie w kolejnych rodzajach środków transportu, zarówno pasażerskiego, jak i towarowego.

Publikacja: 11.07.2022 21:43

Energy Observer 2 to prototyp wielozadaniowego statku towarowego zasilanego ciekłym wodorem, oferują

Energy Observer 2 to prototyp wielozadaniowego statku towarowego zasilanego ciekłym wodorem, oferującego bardzo duże możliwości transportowe i znaczną autonomię

Foto: JB Epron Design / Kadeg Boucher

W ubiegłym tygodniu po ulicach Konina zaczął kursować pierwszy w Polsce autobus wodorowy wykorzystywany w komunikacji miejskiej. To Solaris Urbino 12 Hydrogen, który wkrótce ma pojawić się w kolejnych polskich miastach. Wnioski samorządów o dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej obejmują już ponad 100 autobusów napędzanych ogniwami paliwowymi, a rządowa strategia wodorowa zakłada eksploatację do 250 takich pojazdów przed 2025 r. Mogą okazać się bardziej perspektywiczne niż elektrobusy zasilane z baterii litowo-jonowych: mają większe zasięgi, nie wymagają rozbudowanej sieci ładowarek, przy tym tankowanie wodoru jest znacznie krótsze od ładowania baterii.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

Tylko 69 zł za pół roku czytania.

O tym, jak szybko zmienia się świat. Czy będzie pokój na Ukrainie. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, tłumaczymy, inspirujemy.

Wodór
Rosjanie nie wierzą w uruchomienie Nord Stream 2. Unia chce przesyłać wodór
Wodór
Będzie nowy operator, który zajmie się przesyłem wodoru. Rząd przyjął projekt ustawy
Wodór
Gaz-System bada zapotrzebowanie na infrastrukturę wodorową
Wodór
Europa stawia na wodór. Wiadomo, gdzie powstanie pierwsza elektrownia wodorowa
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki
Wodór
W Poznaniu można już zatankować wodór