W ubiegłym tygodniu po ulicach Konina zaczął kursować pierwszy w Polsce autobus wodorowy wykorzystywany w komunikacji miejskiej. To Solaris Urbino 12 Hydrogen, który wkrótce ma pojawić się w kolejnych polskich miastach. Wnioski samorządów o dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej obejmują już ponad 100 autobusów napędzanych ogniwami paliwowymi, a rządowa strategia wodorowa zakłada eksploatację do 250 takich pojazdów przed 2025 r. Mogą okazać się bardziej perspektywiczne niż elektrobusy zasilane z baterii litowo-jonowych: mają większe zasięgi, nie wymagają rozbudowanej sieci ładowarek, przy tym tankowanie wodoru jest znacznie krótsze od ładowania baterii.
Jeśli wodór jako źródło napędu wykorzystywane w miejskiej komunikacji autobusowej w Polsce to już bliska perspektywa, na zastosowanie tego paliwa w innych rodzajach transportu musimy dłużej poczekać. Tymczasem za granicą technologie wodorowe rozwijane są znacznie szybciej. Przykładem jest kolej: napędzane wodorem pociągi już wjechały na tory w Niemczech i w Austrii.
Osiągi jak w dieslach
Pierwszy na świecie pasażerski pociąg wodorowy – Coradia iLint – został wyposażony w ogniwa paliwowe do przetwarzania wodoru w energię elektryczną. Jest cichy, porusza się płynniej niż jednostki spalinowe, emituje tylko parę wodną. Został zaprojektowany i zbudowany w niemieckich zakładach Alstom w Salzgitter, a pudła wagonów są produkowane w należącej do koncernu fabryce w Chorzowie. Konstrukcja bazująca na pociągu spalinowym rodziny Coradia Lint umożliwia eksploatację z osiągami dorównującymi jednostkom spalinowym: taką samą prędkość maksymalną wynoszącą 140 km/h oraz porównywalne przyspieszenie i skuteczność hamowania. Podobnie jak pojemność pasażerską do 300 pasażerów i zasięg do 1000 km na jednym tankowaniu.
Czytaj więcej
Rząd planuje ograniczenie roli obliga giełdowego w przypadku gazu ziemnego oraz wydłużenie okresu obowiązywania taryf ochronnych do końca 2027 r. Ministerstwo klimatu i środowiska argumentuje to potrzebą zwiększenia bezpieczeństwa gazowego. Zmiany mają wejść w życie jeszcze przed tegorocznym okresem grzewczym, który rozpoczyna się w październiku.
Wodorowy pociąg Alstomu wjechał na tory z pasażerami już w 2018 r., gdy dwie poprzedzające produkcję seryjną jednostki zaczęły kursować w Dolnej Saksonii w Niemczech. Po półtorarocznej eksploatacji Alstom dostał zielone światło na dostawę 14 pociągów, począwszy od 2022 r. Z kolei w grudniu 2020 r. Coradia iLint po testach na trasach w rejonie Dolnej Austrii, w Wiedniu i Styrii został zatwierdzony do regularnej obsługi pasażerskiej Austriackich Kolei Federalnych. Natomiast we wrześniu ubiegłego roku zaprezentowano go we Francji na torach Centre d'Essais Ferroviaires na północy kraju. Pokazywany był także na torach testowych w Żmigrodzie w Polsce.