Lotos i PGNiG dostarczyły LNG do próby morskiej nowego statku

Bloomberg

Lotos i PGNiG dostarczyły 120 tys. litrów gazu LNG jako paliwa żeglugowego do budowanego w Stoczni Remontowa Shipbuilding statku typu PSV Platform Siem Harmony.

Dzięki temu możliwe będzie przeprowadzenie prób morskich jednostki – poinformowały w poniedziałek spółki.

„Cysterny odebrały gaz z Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego i przetransportowały do stoczni w Gdańsku. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie logistyczne w Polsce i jednocześnie efekt współpracy Lotosu i PGNiG” – poinformował Lotos.

Jak powiedział, cytowany w komunikacie, Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny, powstaje coraz więcej jednostek morskich wykorzystujących LNG jako paliwo, które spełnia wszelkie obostrzenia dotyczące emisji siarki i substancji szkodliwych.

Statki typu tzw. dual fuel, uważane za bardzo pionierskie technologicznie, zasilane są zarówno konwencjonalnym paliwem żeglugowym, jak i znacznie czystszym gazowym. Dzięki temu są o wiele bardziej przyjazne środowisku niż te z tradycyjnym napędem. Armatorzy, chcąc spełnić unijne wymogi środowiskowe w stosunku do paliw zawierających do 0,10 proc. siarki, wprowadzają do swojej floty mniej emisyjne statki napędzane paliwem LNG. Zaostrzone rygory emisyjności, zawarte w unijnej dyrektywie siarkowej, nakazują dziesięciokrotne zmniejszenie emisji siarki od 2015 roku.

Zdaniem wiceprezesa Lotosu Przemysława Marchlewicza technologia związana z dystrybucją, a także stosowaniem LNG, jest technologią przyszłości. „Cieszę się, że Grupa Lotos wspólnie z PGNiG i stoczniami śmiało podejmuje to wyzwanie z korzyścią dla kraju. Będziemy wspierać zarówno rozwój tej dziedziny, jak i związanej z nią infrastruktury. To właściwy i pożądany kierunek także, a może i przede wszystkim, ze względu na ochronę środowiska” – wskazał.

LNG jest obecnie najczystszym paliwem używanym w żegludze. Na szczególną uwagę zasługują właściwości LNG, które w kontakcie z powietrzem odparowuje i szybko znika w atmosferze, nie pozostawiając osadów na wodzie. Z tego powodu, nawet w przypadku rozszczelnienia zbiornika, nie będzie stanowić zagrożenia dla środowiska. To bezpieczne i zarazem ekologiczne paliwo. Statki wykorzystujące je do napędu są najbezpieczniejszymi jednostkami pływającymi.

Mogą Ci się również spodobać

#RZECZoBIZNESIE: Daniel Obajtek: Nawałnice nie zaszkodzą wynikom Energi

Nawałnice nie przełożą się na złe wyniki w firmie, bo jesteśmy do tego przygotowani. ...

PKN Orlen otrzyma rekompensatę za brudną ropę

Odbiorcy surowca płynącego rurociągiem „Przyjaźń”, w tym PKN Orlen, mają otrzymać rekompensaty za dostawy ...

Bezpieczeństwo energetyczne filarem państwa

100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości świętowały branże związane z energią w Polsce, od ...

Górnicy z JSW też powalczą o podwyżki

Związkowcy z Jastrzębskiej Spółki Węglowej przebili swoimi żądaniami roszczenia ich kolegów z innych węglowych ...

EDF kupi paliwo do Elektrociepłowni w Toruniu od PGNiG

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo oraz spółki EDF Gaz Toruń i EDF Toruń podpisały ...

Ropa z USA dotarła do Europy

Pierwszy od 40 lat tankowiec z amerykańską ropą zacumował u brzegów Starego Kontynentu. Przywiózł ...