Lotos i PGNiG dostarczyły LNG do próby morskiej nowego statku

Bloomberg

Lotos i PGNiG dostarczyły 120 tys. litrów gazu LNG jako paliwa żeglugowego do budowanego w Stoczni Remontowa Shipbuilding statku typu PSV Platform Siem Harmony.

Dzięki temu możliwe będzie przeprowadzenie prób morskich jednostki – poinformowały w poniedziałek spółki.

„Cysterny odebrały gaz z Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego i przetransportowały do stoczni w Gdańsku. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie logistyczne w Polsce i jednocześnie efekt współpracy Lotosu i PGNiG” – poinformował Lotos.

Jak powiedział, cytowany w komunikacie, Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny, powstaje coraz więcej jednostek morskich wykorzystujących LNG jako paliwo, które spełnia wszelkie obostrzenia dotyczące emisji siarki i substancji szkodliwych.

Statki typu tzw. dual fuel, uważane za bardzo pionierskie technologicznie, zasilane są zarówno konwencjonalnym paliwem żeglugowym, jak i znacznie czystszym gazowym. Dzięki temu są o wiele bardziej przyjazne środowisku niż te z tradycyjnym napędem. Armatorzy, chcąc spełnić unijne wymogi środowiskowe w stosunku do paliw zawierających do 0,10 proc. siarki, wprowadzają do swojej floty mniej emisyjne statki napędzane paliwem LNG. Zaostrzone rygory emisyjności, zawarte w unijnej dyrektywie siarkowej, nakazują dziesięciokrotne zmniejszenie emisji siarki od 2015 roku.

Zdaniem wiceprezesa Lotosu Przemysława Marchlewicza technologia związana z dystrybucją, a także stosowaniem LNG, jest technologią przyszłości. „Cieszę się, że Grupa Lotos wspólnie z PGNiG i stoczniami śmiało podejmuje to wyzwanie z korzyścią dla kraju. Będziemy wspierać zarówno rozwój tej dziedziny, jak i związanej z nią infrastruktury. To właściwy i pożądany kierunek także, a może i przede wszystkim, ze względu na ochronę środowiska” – wskazał.

LNG jest obecnie najczystszym paliwem używanym w żegludze. Na szczególną uwagę zasługują właściwości LNG, które w kontakcie z powietrzem odparowuje i szybko znika w atmosferze, nie pozostawiając osadów na wodzie. Z tego powodu, nawet w przypadku rozszczelnienia zbiornika, nie będzie stanowić zagrożenia dla środowiska. To bezpieczne i zarazem ekologiczne paliwo. Statki wykorzystujące je do napędu są najbezpieczniejszymi jednostkami pływającymi.

Mogą Ci się również spodobać

Wyniki Enei tez pod wpływem odpisów, Bogdanka poniżej oczekiwań

Zgodnie z szacunkami Enea wypracowała 471 mln zł skonsolidowanego zysku netto w pierwszej połowie ...

Zmiany w zarządzie Tauronu

Tylko Anna Striżyk, wiceprezesa Tauronu ds. finansowych zachowała stanowisko po przeprowadzonej we wtorek późnym ...

MOL więcej zarabia

Koncern mocno poprawił zysk netto, pomimo spadku przychodów i słabszych wyników na wydobyciu ropy ...

W Bogdance i Tauronie dyskutują o deputatach

Przegląd najciekawszych newsów z branży energetycznej ::”Parkiet”: Ropa naftowa, euro do dolara i kawa, ...

Duże inwestycje w ropę i gaz

PGNiG, Lotos i Orlen nadal mają w planach istotne wydatki na poszukiwania i wydobycie. ...

Słabe wyniki PGNiG

W II kwartale koncern poniósł 115 mln zł czystej straty. To spowodowało że całe ...