Lotos i PGNiG dostarczyły LNG do próby morskiej nowego statku

Bloomberg

Lotos i PGNiG dostarczyły 120 tys. litrów gazu LNG jako paliwa żeglugowego do budowanego w Stoczni Remontowa Shipbuilding statku typu PSV Platform Siem Harmony.

Dzięki temu możliwe będzie przeprowadzenie prób morskich jednostki – poinformowały w poniedziałek spółki.

„Cysterny odebrały gaz z Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego i przetransportowały do stoczni w Gdańsku. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie logistyczne w Polsce i jednocześnie efekt współpracy Lotosu i PGNiG” – poinformował Lotos.

Jak powiedział, cytowany w komunikacie, Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny, powstaje coraz więcej jednostek morskich wykorzystujących LNG jako paliwo, które spełnia wszelkie obostrzenia dotyczące emisji siarki i substancji szkodliwych.

Statki typu tzw. dual fuel, uważane za bardzo pionierskie technologicznie, zasilane są zarówno konwencjonalnym paliwem żeglugowym, jak i znacznie czystszym gazowym. Dzięki temu są o wiele bardziej przyjazne środowisku niż te z tradycyjnym napędem. Armatorzy, chcąc spełnić unijne wymogi środowiskowe w stosunku do paliw zawierających do 0,10 proc. siarki, wprowadzają do swojej floty mniej emisyjne statki napędzane paliwem LNG. Zaostrzone rygory emisyjności, zawarte w unijnej dyrektywie siarkowej, nakazują dziesięciokrotne zmniejszenie emisji siarki od 2015 roku.

Zdaniem wiceprezesa Lotosu Przemysława Marchlewicza technologia związana z dystrybucją, a także stosowaniem LNG, jest technologią przyszłości. „Cieszę się, że Grupa Lotos wspólnie z PGNiG i stoczniami śmiało podejmuje to wyzwanie z korzyścią dla kraju. Będziemy wspierać zarówno rozwój tej dziedziny, jak i związanej z nią infrastruktury. To właściwy i pożądany kierunek także, a może i przede wszystkim, ze względu na ochronę środowiska” – wskazał.

LNG jest obecnie najczystszym paliwem używanym w żegludze. Na szczególną uwagę zasługują właściwości LNG, które w kontakcie z powietrzem odparowuje i szybko znika w atmosferze, nie pozostawiając osadów na wodzie. Z tego powodu, nawet w przypadku rozszczelnienia zbiornika, nie będzie stanowić zagrożenia dla środowiska. To bezpieczne i zarazem ekologiczne paliwo. Statki wykorzystujące je do napędu są najbezpieczniejszymi jednostkami pływającymi.

Mogą Ci się również spodobać

Piec gazowy, elektryczny czy na paliwo stałe? Każde z tych rozwiązań ma wady i ...

Znów bez dywidendy z Kogeneracji

Kogeneracja nie wypłaci dywidendy z ubiegłorocznego zysku. Taką uchwałę podjęło walne zgromadzenie tej spółki. ...

Prezes URE zaniepokojony zamrożeniem cen prądu

Na wprowadzone w błyskawicznym tempie przepisy, mające na celu utrzymanie w 2019 r. rachunków ...

Jak KGHM radzi sobie na zmiennym rynku surowców

Wojna handlowa USA–Chiny od miesięcy trzęsie notowaniami surowców. Zarząd lubińskiego koncernu skupi się na ...

Potrzebna strategia dla ciepła

Polsce potrzebny jest kompleksowy plan modernizacji segmentu ciepłownictwa, które dziś w dużej mierze opiera ...

Rosneft wygrał z Gazpromem

Paliwowy gigant dostanie dostęp do gazociągu Gazpromu na Sachalinie. Otwiera to drzwi do budowy ...