URE zatwierdziło taryfę dla gazoportu

materiały prasowe

Decyzja regulatora była ostatnim wymogiem niezbędnym do rozpoczęcia komercyjnej eksploatacji terminalu LNG w Świnoujściu. Pierwszy statek przypłynie 17 czerwca.

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki zatwierdził pierwszą taryfę dla usług regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego (LNG) dla Polskiego LNG, które jest właścicielem gazoportu w Świnoujściu. Cennik został zatwierdzony zgodnie z wnioskiem firmy do końca tego roku. W życie wejdzie nie wcześniej niż po upływie 14 dni i nie później niż do 45 dnia od dnia jej publikacji, czyli licząc od 2 czerwca.

W taryfie ustalono stawki opłat za pakietowe usługi regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego obejmujące: wyładunek LNG z tankowca, składowanie surowca w zbiornikach, regazyfikację (zamiana ze stanu ciekłego na gazowy) i oddanie paliwa gazowego do systemu przesyłowego. Wyznaczono też stawki za usługi dodatkowe polegające na przeładunku LNG do autocystern. Ponadto ustalone zostały stawki za tzw. usługi rozdzielone. Polskie LNG będzie świadczyć zarówno długoterminowe usługi regazyfikacji (w okresie dłuższym niż rok) oraz usługi krótkoterminowe (w okresie co najmniej jednej doby gazowej).

Opublikowanie taryfy było ostatnim istotnym krokiem niezbędnym do rozpoczęcia komercyjnych dostaw LNG do Polski. Na razie na import surowca zdecydowało się tylko PGNiG. Dokładnie 17 czerwca ma przypłynąć do gazoportu w Świnoujściu pierwszy statek z komercyjną dostawą. Transport będzie realizowany w ramach kontraktu katarskiego zawartego w 2009 r. pomiędzy PGNiG a koncernem Qatargas. Do terminalu przybędzie statek „Al-Neuman”, którym zostanie dostarczonych 206 tys. m sześc. LNG, co odpowiada 124 mln m sześc. surowca w formie gazowej.

Kilka dni po pierwszej dostawie z Kataru będzie realizowana druga, ale tym razem z Norwegii. Termin przybycia statku z LNG wyznaczono na 25 czerwca. Dostawa będzie realizowana w ramach umowy spotowej zawartej pomiędzy PGNiG i koncernem Statoil. Około 140 tys. m sześc. LNG (84 mln m sześc. surowca w formie gazowej) dostarczone będzie z norweskiego portu Snohvit statkiem Arctic Princess.

Mogą Ci się również spodobać

Waste management: time for radical change

The new waste management system should include extended producer responsibility. According to the well-known ...

Ukraina bliżej gazowej niezależności

Nasz wschodni sąsiad jest jednym z nielicznych w Europie krajów, w którym rośnie wydobycie ...

Transport coraz bardziej zielony

W danych podsumowujących dotychczasowe działanie systemu viaTOLL można zauważyć ewidentną tendencję wzrostu liczby na ...

Ropa w dół, szansa na tańsze paliwo

Wspólne oświadczenie Saudyjczyków i Rosjan, że kraje te są gotowe dołożyć do światowej podaży ...

Meksykański paradoks naftowy

Kraj, który ma w bród ropy, musi importować 62 proc. potrzebnych na krajowym rynku ...

Naftogaz wygrał z Gazpromem

Sztokholmski arbitraż wydał długo oczekiwany werdykt w sporze Gazpromu i ukraińskiego Naftogazu. Naftogaz wygrał, ...