Prezes Urzędu Regulacji Energetyki zatwierdził pierwszą taryfę dla usług regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego (LNG) dla Polskiego LNG, które jest właścicielem gazoportu w Świnoujściu. Cennik został zatwierdzony zgodnie z wnioskiem firmy do końca tego roku. W życie wejdzie nie wcześniej niż po upływie 14 dni i nie później niż do 45 dnia od dnia jej publikacji, czyli licząc od 2 czerwca.

W taryfie ustalono stawki opłat za pakietowe usługi regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego obejmujące: wyładunek LNG z tankowca, składowanie surowca w zbiornikach, regazyfikację (zamiana ze stanu ciekłego na gazowy) i oddanie paliwa gazowego do systemu przesyłowego. Wyznaczono też stawki za usługi dodatkowe polegające na przeładunku LNG do autocystern. Ponadto ustalone zostały stawki za tzw. usługi rozdzielone. Polskie LNG będzie świadczyć zarówno długoterminowe usługi regazyfikacji (w okresie dłuższym niż rok) oraz usługi krótkoterminowe (w okresie co najmniej jednej doby gazowej).

Opublikowanie taryfy było ostatnim istotnym krokiem niezbędnym do rozpoczęcia komercyjnych dostaw LNG do Polski. Na razie na import surowca zdecydowało się tylko PGNiG. Dokładnie 17 czerwca ma przypłynąć do gazoportu w Świnoujściu pierwszy statek z komercyjną dostawą. Transport będzie realizowany w ramach kontraktu katarskiego zawartego w 2009 r. pomiędzy PGNiG a koncernem Qatargas. Do terminalu przybędzie statek „Al-Neuman”, którym zostanie dostarczonych 206 tys. m sześc. LNG, co odpowiada 124 mln m sześc. surowca w formie gazowej.

Kilka dni po pierwszej dostawie z Kataru będzie realizowana druga, ale tym razem z Norwegii. Termin przybycia statku z LNG wyznaczono na 25 czerwca. Dostawa będzie realizowana w ramach umowy spotowej zawartej pomiędzy PGNiG i koncernem Statoil. Około 140 tys. m sześc. LNG (84 mln m sześc. surowca w formie gazowej) dostarczone będzie z norweskiego portu Snohvit statkiem Arctic Princess.