Nadal opłaca się montować instalacje na autogaz

123RF

W Polsce rośnie zużycie LPG, bo mimo stosunkowo niskiej ceny benzyny, różnica kosztów tankowania jest nadal duża.

Ubiegły rok przyniósł ponad 2–proc. wzrost popytu na płynny gaz LPG. Dla firm działających w tej branży to dobra informacja, zwłaszcza w kontekście wcześniejszej stagnacji.

– W sprawie dalszego rozwoju rynku autogazu w Polsce jestem umiarkowanym optymistą. Szansą dla branży jest zastosowanie autogazu w ciężarowym transporcie samochodowym, jak również w autach osobowych fabrycznie wyposażonych w instalacje LPG – mówi Andrzej Olechowski, dyrektor Polskiej Organizacji Gazu Płynnego.

– Spadek cen paliw silnikowych, obserwowany w ostatnich kwartałach, nie spowodował zahamowania rozwoju rynku autogazu w Polsce. Widać to chociażby po rosnącej jego konsumpcji w ubiegłym roku – twierdzi Olechowski. Dodaje, że podobnie było już w przeszłości. Pod koniec lat 90. i na początku tego wieku były niskie ceny paliw, a mimo to odnotowano bardzo dynamiczny rozwój sektora.

Podkreśla jednak, że dla kierowców najważniejsza jest bezwzględna różnica między ceną autogazu a cenami paliw tradycyjnych. Ta ciągle utrzymuje się na wysokim poziomie.

Z danych firmy e–petrol.pl wynika, że obecnie średnia cena benzyny Pb95 wynosi 4,28 zł za litr, a oleju napędowego 3,89 zł. Tymczasem LPG kosztuje 1,59 zł. To oznacza, że różnica pomiędzy kosztem nabycia tradycyjnego paliwa i autogazu wynosi aż 2,69 zł.

Nawet jeśli wziąć pod uwagę, że samochody zużywają o kilkanaście procent więcej LPG niż benzyny, to taka różnica w cenie jest dla wielu kierowców mocną zachętą do montowania instalacji gazowych. – Dobrej jakości instalacje na autogaz można zamontować w samochodach osobowych już za 2,5–3 tys. zł. Obecnie ma je ponad 2,9 mln pojazdów na około 20 mln jeżdżących po naszych drogach – twierdzi Olechowski. Eksperci szacują, że tylko w ubiegłym roku w różnych pojazdach pojawiło się 100–120 tys. nowych urządzeń tego typu.

W kolejnych latach może być podobnie, bo koszt zakupu i montażu instalacji gazowej zwraca się już nawet po kilku miesiącach. Po ilu dokładnie, zależy od kilku czynników. Dla przykładu przyjmując, że miesięcznie planujemy pokonywać samochodem dystans około 1,5 tys. km, auto spala 8 l benzyny na 100 km, zużywa o 15 proc. więcej LPG niż benzyny, a instalacja gazowa kosztuje 2,5 tys., to przy obecnych cenach paliw zwraca się już po ośmiu miesiącach.

Olechowski zauważa, że coraz więcej aut ma zakładane instalacje na autogaz już w chwili opuszczania linii montażowych lub przed sprzedażą klientowi. W naszym kraju najwięcej tego typu pojazdów dostarcza Skoda, Dacia, Opel, Kia, Renault i Hyundai.

Zdaniem Andrzeja Olechowskiego systematycznie zmienia się postrzeganie autogazu: z paliwa o charakterze socjalnym (dla niezamożnych) na pełnoprawny, ekonomiczny i ekologiczny nośnik napędu. Ponadto LPG nie emituje cząstek stałych, co jest ostatnio szeroko dyskutowane w przypadku oleju napędowego. W efekcie jest paliwem mniej zanieczyszczającym środowisko.

Zdaniem Olechowskiego są też pewne szanse na to, aby autogaz stał się paliwem, które będzie zasilać ciągniki rolnicze.

Polska jest największym konsumentem autogazu w Unii Europejskiej. Tuż za nami są Włochy, a potem dopiero Niemcy. Z kolei wśród światowych konsumentów autogazu zajmujemy piąte miejsce po: Korei Południowej, Rosji, Turcji i Tajlandii.

Mogą Ci się również spodobać

Symboliczne oszczędności na prądzie

Regulator nie spełnił oczekiwań ani sprzedawców energii z dużych koncernów, ani dystrybutorów. Pierwsi prosili ...

BP z wielkim zyskiem i rosnącym długiem

Globalny koncern paliwowy rodem z Wielkiej Brytanii zanotował najlepszy wynik od czasu tragicznego pożaru ...

Gazprom zbudował ok. 25 km drugiej nitki Tureckiego Potoku

Rosyjski koncern Gazprom buduje drugą nitkę gazociągu Turecki Potok, którą docelowo ma płynąć gaz ...

W Niemczech narasta krytyka wobec Nord Stream 2

Niemiecki dziennik „Frankfurter Allgemeine Zeitung” (FAZ) napisał w środę, że w Niemczech narasta krytyka ...

Prześlemy gaz z Norwegii do Polski

Jeżeli pojawi się możliwość transportu błękitnego paliwa z naszych złóż, to jak najbardziej chcielibyśmy ...

Greenpeace: Polskie lobby węglowe straciło ważnego sojusznika

Klamka zapadła: Niemcy ogłosili, że odchodzą od węgla. Powinni jednak zdecydowanie przyspieszyć ten proces. ...