ExxonMobil idzie na zwarcie z Unią

Amerykański koncern chce na drodze sądowej zablokować nowy unijny podatek od zysków nadzwyczajnych.

Publikacja: 30.12.2022 03:00

ExxonMobil idzie na zwarcie z Unią

Foto: Adobe Stock

Koncern naftowy ExxonMobil pozwał Unię Europejską do unijnego Sądu Pierwszej Instancji w Luksemburgu. Chce w ten sposób zablokować wprowadzenie nowego podatku od zysków nadzwyczajnych.

Exxon argumentuje, że nowy unijny podatek oraz podobne podatki wprowadzane przez poszczególne rządy państw UE mogą go kosztować do końca 2023 r. 2 mld dol. Te ciężary fiskalne mogą też zniechęcić go do przeprowadzenia w Europie inwestycji wartych miliardy dolarów. Inwestycje te miałyby zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne UE. – Zdajemy sobie sprawę z tego, że kryzys energetyczny w Europie mocno ciąży rodzinom i biznesom – zapewnił Casey Norton, rzecznik koncernu ExxonMobil. – Pracujemy nad tym, by zwiększyć dostawy energii do Europy. Wyzwanie, przed którym stoimy, jest jednak utrudnione przez kontrproduktywny podatek od zysków nadzwyczajnych. Podatek ten uderzy w zaufanie inwestorów, zniechęci ich do przeprowadzania inwestycji i zwiększy zależność od importu energii oraz produktów paliwowych – dodał.

Czytaj więcej

Paweł Borys: Szokowa podwyżka cen benzyny? Okaże się w przyszłym tygodniu

Koncern jest obecny w 39 krajach, a w Europie ma swoje instalacje wydobywcze i inne zakłady m.in. w Niemczech, we Francji, w Niderlandach, we Włoszech i w Grecji. W ciągu ostatnich dziesięciu lat zainwestował ponad 3 mld dol. w europejskie rafinerie. W trzecim kwartale miał rekordowy zysk netto wynoszący prawie 20 mld dol. Niedawno ogłosił, że w ciągu następnych dwóch lat zamierza przeznaczyć 50 mld dol. na skup akcji własnych. Rekordowo duży zysk kwartalny Exxonu był krytykowany m.in. przez prezydenta USA Joe Bidena, który stwierdził, że „Exxon zarobił w tym roku więcej pieniędzy niż Bóg”.

Unijny podatek od zysków nadzwyczajnych ma objąć koncerny naftowe, gazowe i węglowe. Będzie on naliczany od zysków za lata 2022–2023, jeśli będą one wyższe o więcej niż 20 proc. od średniego poziomu z lat 2019–2021. Stawka nowego podatku ma wynosić 33 proc. Uzyskane w ten sposób środki mają zostać przeznaczone m.in. na wsparcie dla gospodarstw domowych i spółek borykających się z kryzysem energetycznym. Komisja Europejska prognozuje, że uda się uzyskać z nowego podatku 25 mld euro.

„Podatek od zysków nadzwyczajnych sprawi, że cały sektor energetyczny zapłaci uczciwy rachunek w tych trudnych czasach i odpowie na nadzwyczajny kryzys energetyczny” – mówi stanowisko Komisji Europejskiej.

Koncern naftowy ExxonMobil pozwał Unię Europejską do unijnego Sądu Pierwszej Instancji w Luksemburgu. Chce w ten sposób zablokować wprowadzenie nowego podatku od zysków nadzwyczajnych.

Exxon argumentuje, że nowy unijny podatek oraz podobne podatki wprowadzane przez poszczególne rządy państw UE mogą go kosztować do końca 2023 r. 2 mld dol. Te ciężary fiskalne mogą też zniechęcić go do przeprowadzenia w Europie inwestycji wartych miliardy dolarów. Inwestycje te miałyby zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne UE. – Zdajemy sobie sprawę z tego, że kryzys energetyczny w Europie mocno ciąży rodzinom i biznesom – zapewnił Casey Norton, rzecznik koncernu ExxonMobil. – Pracujemy nad tym, by zwiększyć dostawy energii do Europy. Wyzwanie, przed którym stoimy, jest jednak utrudnione przez kontrproduktywny podatek od zysków nadzwyczajnych. Podatek ten uderzy w zaufanie inwestorów, zniechęci ich do przeprowadzania inwestycji i zwiększy zależność od importu energii oraz produktów paliwowych – dodał.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Surowce i Paliwa
Potężne straty grupy Azoty. Bardzo słabo z biznesem nawozowym i chemicznym
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Surowce i Paliwa
Azoty produkcją coraz więcej nawozów
Surowce i Paliwa
Jak Gazprom zawłaszczył i stracił ukraińskie platformy wiertnicze
Surowce i Paliwa
Świat potrzebuje coraz więcej platyny
Surowce i Paliwa
Ważny dla Europy eksporter LNG pogrąża się w wewnętrznym kryzysie energetycznym
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej