Aktualizacja: 13.03.2025 08:23 Publikacja: 30.12.2022 03:00
Foto: Adobe Stock
Koncern naftowy ExxonMobil pozwał Unię Europejską do unijnego Sądu Pierwszej Instancji w Luksemburgu. Chce w ten sposób zablokować wprowadzenie nowego podatku od zysków nadzwyczajnych.
Exxon argumentuje, że nowy unijny podatek oraz podobne podatki wprowadzane przez poszczególne rządy państw UE mogą go kosztować do końca 2023 r. 2 mld dol. Te ciężary fiskalne mogą też zniechęcić go do przeprowadzenia w Europie inwestycji wartych miliardy dolarów. Inwestycje te miałyby zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne UE. – Zdajemy sobie sprawę z tego, że kryzys energetyczny w Europie mocno ciąży rodzinom i biznesom – zapewnił Casey Norton, rzecznik koncernu ExxonMobil. – Pracujemy nad tym, by zwiększyć dostawy energii do Europy. Wyzwanie, przed którym stoimy, jest jednak utrudnione przez kontrproduktywny podatek od zysków nadzwyczajnych. Podatek ten uderzy w zaufanie inwestorów, zniechęci ich do przeprowadzania inwestycji i zwiększy zależność od importu energii oraz produktów paliwowych – dodał.
Dziewięć koncernów z siedmiu krajów Europy pozwało rosyjski Gazprom na łączną kwotę 18 mld euro. To dwa razy więcej niż Rosjanie mają obecnie gotówki na swoich kontach bankowych. Największe roszczenia mają niemiecki Uniper i polski Europol Gaz SA.
Proces odchodzenia od ropy i gazu oraz produktów powstających z ich przerobu nie będzie tak szybki, jak zakładano jeszcze kilka lat temu. Może potrwać nawet kilkadziesiąt lat. Spółki z GPW zdają sobie z tego sprawę i na taki scenariusz są gotowe.
Wojna rozpętana przez Kreml obnażyła wszystkie słabości gospodarki Rosji. Podczas gdy Putin twierdzi, że Rosja nie jest już krajem uzależnionym od surowców, eksport towarów pozasurowcowych jest najniższy od 2018 roku. Dwie trzeci rosyjskiego eksportu wciąż stanowią surowce i paliwa.
Na każdą akcję ma przypaść po 6 zł. To efekt wypracowania dobrych wyników. Kluczowy wskaźnik, oczyszczony zysk EBITDA LIFO, wyniósł w ubiegłym roku 43,5 mld zł. W tym czasie na inwestycje przeznaczono 32,4 mld zł. W tym roku ma to być 35,3 mld zł.
Potencjał energetyki wiatrowej na Pomorzu Zachodnim to główny temat zbliżającego się Forum Ekologicznego, które odbędzie się pierwszego dnia wiosny (21.03.2025 r.) w Szczecinie.
Nasze zasoby operatywne węgla kamiennego sięgają kilkuset milionów ton. Jednak nie w każdym przypadku ich eksploatacja będzie opłacalna – mówi Krzysztof Galos, wiceminister klimatu i środowiska, główny geolog kraju.
Po tym, jak Donald Trump obiecał pomóc Tesli, bronić ją przed falą hejtu i kupić takie auto, Elon Musk postawił na trawniku przed Białym Domem pięć modeli. Prezydent wybrał dwa — limuzynę Model S i Cybertrucka.
Wygląda na to, że proces deregulacji polskiej gospodarki wreszcie ruszył. Prace nad usunięciem barier blokujących działalność firm trwają w kilku zespołach. Rząd przyjął projekt zmiany przepisów, o które od lat zabiega branża leasingowa.
Po wyroku Sądu Najwyższego w sporze o tantiemy między Cinema City Poland a organizacją filmowców sieci kin poszły za ciosem. Helios wypowiedział umowę SFP–ZAPA, a Cinema City ZAIKS-owi – wynika z informacji „Rzeczpospolitej”.
Trwają targi dotyczące tego, gdzie zostanie wydane 150 mld euro ze specjalnego funduszu UE na zbrojenie. Komisja Europejska jest za ograniczeniem dostępu dla spółek z USA. Jeśli do tego dojdzie, Polska na tym raczej nie ucierpi.
Nie z każdego polityka da się „ulepić” politycznego lidera – mówi prof. Ewa Marciniak, politolożka i dyrektorka CBOS.
Fabryka Volkswagena w Osnabrück byłaby dobrym miejscem do produkcji wojskowej, powiedział dyrektor generalny Rheinmetall. Niemiecki producent samochodów rozważa sposoby na ponowne wykorzystanie obiektu. Jest skłonny także sprzedać swój zakład.
W lipcu Ryanair uruchomi trasę z Katowic do Budapesztu. Będzie to połączenie sezonowe, obsługiwane do października.
Elektryfikacja transportu wymaga sporych inwestycji. Producenci sięgają do kieszeni przewoźników.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas