Tesgas przede wszystkim liczy na dobre wyniki w kluczowym biznesie dotyczącym świadczenia usług budowlanych dla branży gazowniczej. – Dotychczas pozyskane zlecenia pozwalają nam prognozować znaczną poprawę przychodów w stosunku do roku 2020. Chcielibyśmy zakończyć bieżący rok, zbliżając się do wielkości przychodów osiągniętych w 2019 r., tj. ponad 90 mln zł – mówi Marcin Szrejter, dyrektor ds. finansów Tesgasu.
Cenowa nerwowość
Giełdowa spółka zauważa, że w branży gazowniczej prowadzone są obecnie liczne inwestycje, które są konsekwencją realizacji planów rozbudowy krajowej sieci i dywersyfikacji źródeł dostaw błękitnego paliwa przez państwowy Gaz-System. Co więcej, optymistycznie wyglądają również związane z tym zapowiedzi na kolejne okresy.
Niezależnie od tego na rynku pojawiają się pewne zagrożenia związane z dużą zmiennością cen materiałów i surowców. – Staramy się w kontraktach gazowych gwarantować ceny materiałów w momencie składania oferty przetargowej, co dotychczas w znaczny sposób ograniczało ryzyko ich zmian w czasie realizacji kontraktu. Obecnie występująca „nerwowość cenowa” spowodowała skrócenie ważności ofert zakupu materiałów – twierdzi Szrejter. Jego zdaniem stwarza to dodatkowe ryzyko, które spółka musi kalkulować w momencie składania ofert. Rodzi je zwłaszcza długie oczekiwanie na rozstrzygnięcie przetargów przez zamawiających. Firma dostrzega też wzrost kosztów energii, jednakże udział ich w strukturze kosztów grupy nie jest tak istotny jak materiałów.
Adobe Stock
Nadrobić spowolnienie
Tesgas duże nadzieje wiąże z rozwojem biznesu budowy instalacji fotowoltaicznych. Jego oferta skierowana jest głównie do klientów detalicznych. Tymczasem brak konkretów z dalszym funkcjonowaniem programu „Mój prąd” powoduje, że klienci zwlekają z podjęciem decyzji dotyczącej inwestycji w źródła PV. – Liczymy jednak, że do końca roku uda nam się nadrobić spowolnienie z I kwartału i że rok zakończymy z wynikiem nie gorszym niż w 2020 r. (sprzedaż na poziomie 30 mln zł). W ramach spółki zależnej piTERN mocno rozwijamy też obszar skierowany do klienta biznesowego – informuje Szrejter.