Reklama
Rozwiń

Azoty intensywnie pracują nad strategią

W 2021 r. wprowadzimy do komercjalizacji kilka innowacyjnych projektów – zapowiada wiceprezes Grupy Grzegorz Kądzielawski w programie #prostozparkietu

Publikacja: 22.12.2020 07:40

Azoty intensywnie pracują nad strategią

Foto: energia.rp.pl

Dwa lata temu Grupa Azoty otworzyła w Tarnowie Centrum Badawczo-Rozwojowe. Jak dziś ocenia pan efekty tej inwestycji?
Centrum obsługuje obszar badawczo-rozwojowy w całej grupie kapitałowej. Najlepszym podsumowaniem jest to, że w przyszłym roku planujemy wdrożenie i komercjalizację sześciu projektów technologicznych, nad którymi prace rozpoczynaliśmy tuż po otwarciu centrum. A więc w stosunkowo niedługim czasie mamy kilka ciekawych nowych technologii, które będziemy wdrażali w większości w I połowie 2021 r. To pokazuje też nasze podejście do badań – to nie jest tylko pusty zapis w strategii, ale realne działania, które podejmujemy, by z jednej strony zdywersyfikować portfel produktów Grupy Azoty, a z drugiej – przedłużać łańcuch wartości na tym niełatwym rynku.

Co to za projekty?
Poza doskonaleniem aktualnych produktów czy optymalizacją produkcji bardzo mocno idziemy także w kierunku tworzyw biodegradowalnych, biopolimerów. Niedługo będziemy otwierać w Tarnowie instalację do produkcji kwasów humusowych zaprojektowaną przez naszych technologów. Ruszy ona lada dzień. Idziemy więc w kierunku zielonej chemii, gospodarki obiegu zamkniętego, inteligentnych nawozów, nawozów o kontrolowanym uwalnianiu. Chcemy wpisać się w szeroko rozumiany Europejski Zielony Ład.

Czy takie innowacyjne produkty już znajdują nabywców, czy to raczej inwestycja w przyszłość?
One już znajdują nabywców. Zwróćmy uwagę chociażby na oferowany przez Azoty system rolnictwa precyzyjnego, obejmujący m.in. usługi badania gleby z wykorzystaniem satelity, skanery doglebowe. Rolnicy już dziś mogą stosować te rozwiązania w gospodarstwach, a to prowadzi do kontrolowanego wysiewu i do zmniejszenia zużycia nawozów na danym areale. To nie tylko korzyść dla rolnika, ale też duża dbałość o środowisko naturalne, w którym funkcjonujemy. Dziś przesuwamy się coraz bardziej z prostej sprzedaży nawozów w usługi nawożenia i chcemy to robić w sposób bardzo świadomy, mając na względzie kwestie poszanowania ochrony środowiska.

""

Grupa Azoty

Foto: energia.rp.pl

Swego czasu wiele emocji wywoływał temat grafenu. Wiem, że spółka pracowała nad wykorzystaniem tego materiału – jakie są efekty prac?
Był czas, że wiele podmiotów mocno pracowało nad technologiami związanymi z grafemem. Również w Grupie Azoty podejmowaliśmy takie działania. Dziś raczej skłaniamy się ku temu, by próbować zastosować grafen w poligrafii, w papiernictwie. To bardziej niskotonażowe technologie, choć wysokomarżowe. Tego pomysłu nie porzuciliśmy zupełnie, ale na dziś nie widzimy możliwości szerokiego zastosowania grafenu na skalę przemysłową.

Przed całą branżą chemiczną stoi masa wyzwań związanych z unijną polityką klimatyczną. Czy Azoty są gotowe na transformację w kierunku ograniczenia emisyjności? Bo budowa bloku węglowego w Puławach wskazuje na to, że niekoniecznie…
Mamy świadomość tego, co się wokół nas dzieje, i nowych regulacji związanych z Europejskim Zielonym Ładem. Jestem przekonany, że w naszej nowej strategii na kolejnych dziesięć lat obszar związany z zieloną chemią znajdzie swoje miejsce. Jeśli chodzi o blok w Puławach, to dokonano tam wyboru, który będzie najbardziej ekonomiczny, a dzięki zastosowaniu najnowszych technologii zapewni najmniejszy koszt ekologiczny, bo będzie spełniał wszelkie wymagania środowiskowe. Mamy jednak świadomość, że światowa polityka klimatyczna zmusza nas do szukania alternatywnych rozwiązań i źródeł taniej energii. Z uwagi na konieczność stabilności zasilania w parę technologiczną i energię elektryczną odnawialne źródła energii nie są optymalnym rozwiązaniem akurat dla Puław. Dlatego też rozpoczęliśmy tam analizy związane z wdrożeniem strategii transformacji energetycznej opartej np. na wykorzystaniu zielonego wodoru. Poza tym bardzo mocno pracujemy nad wdrożeniem szeregu zielonych technologii, które zmniejszą nasze emisje.

Czy w związku z pandemią grupa zamierza ograniczyć wydatki na inwestycje, w tym nakłady na badania?
Pandemia nie przeszła bez echa w naszej branży, sporo wyzwań dotyka także Grupę Azoty, zwłaszcza w obszarze tworzyw. Na ten moment jesteśmy na etapie intensywnych prac nad planem na 2021 r. Spodziewamy się, że będzie to ciężki rok, niepozbawiony wyzwań. Staramy się jednak oszczędzić obszar badawczo-rozwojowy. To jeden ze strategicznych obszarów całej grupy kapitałowej, z którego mogą przyjść nowe technologie i nowe pomysły, które pozwolą nam zdywersyfikować portfel produktów. Dlatego ja nie wyobrażam sobie, byśmy, szukając oszczędności, co jest naturalne w obecnej sytuacji, w pierwszej kolejności ograniczali wydatki na badania.

Kiedy poznamy strategię grupy na lata 2021–2030? Czy uwzględni ona np. cel osiągnięcia przez Azoty neutralności klimatycznej?
Obecna strategia kończy się w tym roku. Niestety pandemia pokrzyżowała plany związane z publikacją nowej strategii. To dokument wielkiej wagi, więc pośpiech nie jest wskazany. Niemniej mogę zapewnić, że trwają intensywne prace. Biorąc pod uwagę, że jest to pewnego rodzaju konstytucja funkcjonowania grupy, nie wyobrażam sobie, by nie było w niej opisanego rozwoju obszaru badawczo-rozwojowego. Już obecna strategia wskazuje, że jest to jeden z czterech filarów grupy i tu raczej nic się nie zmieni. Ponadto bardzo wyraźnie zostaną odnotowane zagadnienia dotyczące polityki klimatycznej i wyzwań, jakie stawia przed nami Zielony Ład. Na szczegóły musimy poczekać do momentu publikacji dokumentu.

Surowce i Paliwa
Daniel Obajtek złożył dwa wnioski do prokuratury ws. Orlenu
Surowce i Paliwa
Orlen pozywa Daniela Obajtka. Chce zwrotu środków, które miały trafiać na prywatne cele
Surowce i Paliwa
RFNBO to paliwo przyszłości
Surowce i Paliwa
Thyssenkrupp w potrzebie. Rząd Niemiec przyjdzie z pomocą
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Surowce i Paliwa
Kanadyjski sektor ropy i gazu zakładnikiem polityki handlowej Trumpa
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku