Budowa rozpoczęła się 10 grudnia 1960 r od punktów końcowych. Była ogromnym i trudnym przedsięwzięciem przede wszystkim ze względu na geografię i warunki klimatyczne. Różnica poziomów terenu na trasie rurociągu sięgała tysiąca metrów. Rurociąg kładziono w zmarzlinę Syberii i rosyjskie góry, gdzie trzeba było zbudować 175 mostów i 113 przebić we wnętrzach szczytów. Budowniczowie ułożyli rury na dnach 45 wielkich rzek, w tym Wołgi, Oki, Dniepru, Prypeci, Dunaju, Wisły i Odry. Przeprowadzili naftociąg przez setki dróg i tras kolejowych. Podczas budowy usunięto ponad 15 milionów metrów sześciennych gruntu, by na tym miejscu ułożyć około 730 tysięcy ton rur. Cała budowa kosztowała około 400 mln ówczesnych rubli. Oficjalne uruchomienie nastąpiło 15 października 1964 r. W 1974 r tą samą trasą została położona druga nitka (Przyjaźń 2) o średnicy do 1,22 m.
Powstał system transportu ropy liczący 8900 km, mogący transportować ponad 100 mln ton surowca do 10 krajów Europy, z czego 49,8 mln ton przez Polskę (nitka północna). Po rozpadzie ZSRR za narodowe odcinki Przyjaźni odpowiadają: OAO Gomeltransneft Drużba (białoruski), Ukrtransnafta (ukraiński); PERN za część polską i niemiecką, za węgierską spółkę MOL Plc. za odcinek słowacki – Transpetrol, a czeski – Mero. W 2006 r miała miejsce pierwsza poważna awaria. Stanęła cała północna nitka. W 2012 r zbudowane zostały połączenia „Przyjaźni” z rosyjskimi portami nad Bałtykiem. Stamtąd rosyjska ropa tankowcami trafiała na Zachód.
Employees are seen performing maintenance work at the OAO Transneft oil transfer station NPS Gorky, in Meshikha, near Nizhny Novgorod, Russia/Bloomberg
Foto: energia.rp.pl