Reklama

Dodatków bio w benzynach i oleju napędowym przybywa

To konsekwencja regulacji. Coraz większe koszty ponoszą firmy handlujące paliwami, co z czasem może też znaleźć odzwierciedlenie w cenach na stacjach.

Publikacja: 15.03.2024 03:00

Dodatków bio w benzynach i oleju napędowym przybywa

Foto: Bloomberg

Rynek biokomponentów dodawanych do paliw stosowanych w transporcie systematycznie rośnie. Z dotychczasowych danych wynika, że dzieje się tak zarówno w Polsce, jak i w całej UE. Dotyczy to zarówno estrów dodawanych do diesla, jak i bioetanolu mieszanego z benzynami.

Trend wzrostowy powinien się również utrzymywać w kolejnych latach, gdyż taki scenariusz wymuszają m.in. obowiązujące regulacje. Jak zauważa Urząd Regulacji Energetyki, zwyżka udziału odnawialnych źródeł energii w bilansie paliwowo-energetycznym stanowi jeden z kluczowych celów polityki klimatyczno-energetycznej Wspólnoty. W Polsce w realizację tego celu wpisuje się obowiązek wykonania Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) zdefiniowanego w ustawie o biopaliwach. Określa on w skali każdego roku minimalny udział paliw odnawialnych i biokomponentów w całości paliw ciekłych stosowanych w transporcie.

Czytaj więcej

MOL aktualizuje strategię. Stawia na zieloną transformację w naszym regionie

W ubiegłym roku bazowa wartość NCW wynosiła 8,9 proc. Firmy, które musiały wypełniać związane z nim zobowiązania, mogły jednak skorzystać z mechanizmów redukcyjnych, obniżając finalnie wskaźnik do 5,84 proc. W tym roku jego bazowa wartość wzrasta do 9,1 proc., a po redukcji – do 6,57 proc. „Wzrost wskaźnika powoduje zwiększone zapotrzebowanie na biokomponenty, w szczególności na bioetanol. Jest to związane z wdrożeniem benzyn E10 w ramach standardu benzyn 95 i zwiększenie wskaźnika minimalnego blendingu (fizyczne mieszanie paliw pochodzenia kopalnego z biokomponentami – red.) w benzynach” – tłumaczy zespół prasowy Orlenu. Nie ujawnia jednak, jaką konkretnie ilość biokomponentów dodała grupa do paliw. Wiadomo za to, że te z własnej produkcji zapewniają około jednej czwartej zapotrzebowania całego koncernu. W jego ramach produkcją biokomponentów zajmuje się zależny Orlen Południe, który posiada dwie instalacje do produkcji estrów, popularnie zwanych biodieslem. Pierwsza, o rocznych zdolnościach wytwórczych wynoszących 270 tys. ton, pracuje na pełnych mocach. Druga instalacja została uruchomiona w ubiegłym roku, a jej wydajność wynosi 30 tys. ton rocznie i przerabia głównie surowce odpadowe, tj. oleje posmażalnicze.

Orlen zakłada, że własna produkcja biokomponentów będzie w coraz większym stopniu zaspokajać potrzeby koncernu, gdyż planowane jest oddanie do użytku kolejnych linii. I tak Orlen Południe rozpoczął prace nad budową nowoczesnej tłoczni oleju rzepakowego w Kętrzynie w woj. warmińsko-mazurskim. Zakład będzie przerabiał 500 tys. ton rzepaku i wytwarzał rocznie 200 tys. ton oleju z przeznaczeniem na produkcję biopaliw. Zakończenie budowy planowane jest do połowy 2026 r. W Płocku w trakcie realizacji jest budowa instalacji do uwodornienia olejów roślinnych, tzw. HVO (hydrotreated vegetable oil). Produkt końcowy będzie stosowany jako dodatek do oleju napędowego i paliwa lotniczego JET. Wydajność tej instalacji wyniesie do 300 tys. ton rocznie. „Ponadto w Jedliczu realizowana jest budowa instalacji przemysłowej do produkcji bioetanolu II generacji, której uruchomienie planowane jest w połowie 2025 r. Bioetanol w ilości ok. 30 tys. ton będzie powstawał z produktów niespożywczych, przede wszystkim słomy zbóż” – podaje Orlen. Roczne zapotrzebowanie na ten surowiec szacowane jest na około 150 tys. ton.

Reklama
Reklama

Koncern nie podaje, jakiego wolumenu biokomponentów może potrzebować do realizacji NCW w tym roku. Informuje jedynie, że przewidywany jest wzrost zapotrzebowania, w tym zwłaszcza na bioetanol. Nie musi to jednak oznaczać dla grupy wzrostu kosztów, gdyż ceny biokomponentów podlegają znacznym wahaniom.

Paliwa
Czy MOL będzie jak Gunvor? Biały Dom poznał ofertę Węgrów
Paliwa
Viktor Orbán chce przejąć imperium Rosjan w Europie. W imieniu kogo działa?
Paliwa
Największa petrochemia Rosji przechodzi w ręce ludzi Putina
Paliwa
Litwa odcięła Królewiec od ropy i paliw z Rosji
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Paliwa
Orlen zwiększył zyski w trzech z czterech kluczowych biznesów
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama