„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Aktualizacja: 22.12.2024 08:30 Publikacja: 15.03.2024 03:00
Foto: Bloomberg
Rynek biokomponentów dodawanych do paliw stosowanych w transporcie systematycznie rośnie. Z dotychczasowych danych wynika, że dzieje się tak zarówno w Polsce, jak i w całej UE. Dotyczy to zarówno estrów dodawanych do diesla, jak i bioetanolu mieszanego z benzynami.
Trend wzrostowy powinien się również utrzymywać w kolejnych latach, gdyż taki scenariusz wymuszają m.in. obowiązujące regulacje. Jak zauważa Urząd Regulacji Energetyki, zwyżka udziału odnawialnych źródeł energii w bilansie paliwowo-energetycznym stanowi jeden z kluczowych celów polityki klimatyczno-energetycznej Wspólnoty. W Polsce w realizację tego celu wpisuje się obowiązek wykonania Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) zdefiniowanego w ustawie o biopaliwach. Określa on w skali każdego roku minimalny udział paliw odnawialnych i biokomponentów w całości paliw ciekłych stosowanych w transporcie.
Paweł Olechnowicz, który w przeszłości przez 14 lat pełnił funkcję prezesa Lotosu, został etatowym doradcą prezesa Orlenu – donosi RMF FM. Olechnowicz był jednym z największych krytyków fuzji Lotosu z Orlenem w czasach rządów PiS-u.
O zatrzymaniu projektu Olefiny III i dlaczego było to najlepsze rozwiązanie z najgorszych. O tym, jaki los powinien czekać Daniela Obajtka i które jego decyzje cofnąłby w pierwszej kolejności. O tym, co może być w nowej strategii na najbliższych 10 lat i czy wykrył już wszystkie nieprawidłowości w spółce z czasów poprzedniego zarządu – mówi Ireneusz Fąfara, prezes Orlenu.
Projekt petrochemiczny Olefiny III kończy swój żywot. Na jego gruzach będzie realizowane przedsięwzięcie o nazwie Nowa Chemia. W przeciwieństwie do poprzedniego ma być rentowne. Nowy zakład ruszy najwcześniej w 2030 r.
Walne zgromadzanie zgodziło się na dochodzenia roszczeń od byłego zarządu za szkody wobec spółki. Były prezes składa zawiadomienie do prokuratury.
W ubiegłym tygodniu ceny LPG poszły w górę skokowo, aż o 8 groszy w ujęciu tydzień do tygodnia. Jeśli jeszcze pół roku temu autogaz na stacjach kosztował w granicach 2,75–2,80 zł, to teraz dobija 3,14 zł.
Nest Lease, to nowy gracz na polskim rynku leasingowym, będący częścią grupy Nest Bank. Firma powstała w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie mikro i małych przedsiębiorców na elastyczne i nowoczesne rozwiązania finansowe. Dzięki zaawansowanej technologii i indywidualnemu podejściu, Nest Lease planuje w ciągu dwóch lat wejść do grona dziesięciu największych firm leasingowych w Polsce. W rozmowie z Lechem Stabiszewskim, pełniącym funkcję p.o. prezesa zarządu Nest Leasing S.A., przyglądamy się strategii i ofercie Spółki oraz trendom w branży leasingowej.
Jak to się stało, że miliony Polaków do dziś współfinansują wojnę Putina w Ukrainie?
Na stacjach benzyna Pb95 i diesel kosztują już średnio nieco ponad 6,1 zł. Dalsze zniżki są możliwe, chociaż analitycy w ocenach ich skali nie są jednomyślni. Dużo zależeć będzie od rozwoju sytuacji na świecie, a ta jest trudna do przewidzenia.
Rozpętana przez Putina wojna uderza w rosyjski rynek paliw. Ceny na stacjach rosną, podaż spada, bo koncerny wypychają produkcję na eksport. W obawie przed rosnącym już niezadowoleniem społecznym Kreml zaczyna ręcznie regulować rynek.
Benzyna E5 to jeden z najbardziej popularnych gatunków paliwa. W kilku krajach europejskich, w tym np. w Niemczech stowarzyszenie stacji benzynowych pracuje nad stopniowym wycofywaniem tego gatunku paliwa.
W tym tygodniu średnie ceny benzyny i diesla zmalały na stacjach o 5 gr na litrze, a autogazu o 4 gr. Co ważniejsze, jest potencjał do dalszych zniżek. Analitycy szacują je na 5-10 gr.
Zawieszenie zakazu eksportu benzyn to efekt celnych ukraińskich ataków na rosyjskie rafinerie i spadku dochodów wojennych Kremla. Ale nie to reżim podał społeczeństwu jako oficjalny powód.
Rosja obniży jakość paliwa, by wyprodukować go więcej. To niezbędne, by uzupełnić deficyt powstały po ukraińskich, skutecznych atakach na rafinerie. Wymogi klimatyczne przestają mieć znaczenie.
W najbliższych tygodniach na polskich stacjach oba paliwa mogą podrożeć o kilka groszy. Nadal stabilnie powinny być natomiast na rynku autogazu.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas