Od Nowego Roku na polskich stacjach paliw ma zacząć pojawiać się benzyna o oznaczeniu E10. To paliwo o maksymalnej 10-proc. zawartości bioetanolu, czyli alkoholu etylowego otrzymywanego z biomasy lub z biodegradowalnej części odpadów. Zastąpi benzynę E5 (z 5-proc. udziałem biokomponentów), która obecnie jest sprzedawana nad Wisłą.
Paliwo E10
Orlen informuje jednak, że nie wszystkie paliwa będą miały taką samą zawartość biododatków. O ile benzyna Pb95 będzie ich miała do 10 proc., o tyle benzyna premium Pb98 nadal będzie sprzedawana w formacie E5 (chodzi np. o paliwo Orlenu sprzedawane pod marką Verva). „Stanowiska do tankowania paliwem E10 zostaną odpowiednio oznakowane. Symbol E10 widoczny będzie na dystrybutorach i pistoletach wydawczych, a także na pylonach” – informuje zespół prasowy Orlenu. Dodaje, że koncern nie przewiduje trudności z wprowadzeniem nowego paliwa na rynek.
Z niewielkim opóźnieniem benzyna ze zwiększoną zawartością bioetanolu może pojawić się na stacjach Unimotu działających pod marką Avia. – Z uwagi na logistyczną rotację paliw w bazach można spodziewać się okresu przejściowego, w którym na początku roku w sprzedaży detalicznej w całej Polsce dostępne będą jeszcze paliwa spełniające normy tegoroczne (E5), które z baz wyjechały jeszcze w grudniu 2023 r. Sukcesywnie będą one jednak zastępowane benzyną E10 – twierdzi Robert Brzozowski, wiceprezes ds. handlu Unimotu.
Czytaj więcej
Cięcia produkcji ropy przez eksporterów grupy OPEC+ mogą zbliżyć się do 2 mln baryłek dziennie (bd) w I kw 2024 r. Z tego Rosja ma ograniczyć wydobycie o 0,5 mln baryłek dziennie, a Arabia Saudyjska utrzyma swoje dobrowolne ograniczenie na poziomie 1 mln bd. Po tych informacjach surowiec na świecie drożeje.