Orlen na tropie alternatyw. Chce mieć w Kętrzynie tłocznię oleju rzepakowego

Nowy zakład, największy tego typu w Polsce, ma powstać do połowy 2026 r. kosztem około 850 mln zł. Będzie przetwarzał 500 tys. ton rzepaku rocznie, z którego będzie powstawać 200 tys. ton oleju.

Publikacja: 21.09.2023 13:53

Orlen na tropie alternatyw. Chce mieć w Kętrzynie tłocznię oleju rzepakowego

Foto: Adobe Stock

Orlen Południe, firma należąca do Orlenu, podpisała z Polimeksem-Mostostalem (lider konsorcjom) i AB Industry (partner konsorcjum) umowę na budowę tłoczni oleju w Kętrzynie (woj. warmińsko-mazurskie). Powstały zakład ma być największym w Polsce o mocach przerobowych wynoszących 500 tys. ton rzepaku rocznie. W pierwszej kolejności ten surowiec ma być pozyskiwany od polskich rolników. Realizowane przez nich zbiory rzepaku wyniosły w ubiegłym roku 3,6 mln ton.

Nowa tłoczna będzie produkować 200 tys. ton oleju rzepakowego. W ramach kontraktu powstaną także magazyny rzepaku, oleju i śruty wraz z obiektami towarzyszącymi i niezbędną infrastrukturą kolejową i drogową. Inwestycja powinna być zrealizowana w 33 miesiące od dnia wejścia jej w życie. Wynagrodzenie konsorcjum zostało określone na 547,2 mln zł netto oraz 32,3 mln euro netto (149,3 mln zł wg obecnego kursu NBP), z czego na Polimex-Mostostal przypadnie 386,2 mln zł netto oraz 32,3 mln euro netto.

Czytaj więcej

Grupa Orlen chce kupić Energop

Orlen podczas dzisiejszej konferencji prasowej poinformował z kolei, że koszt całego projektu inwestycyjnego zaplanowanego w Kętrzynie wyniesie około 850 mln zł. Według niego budowa zakładu rozpocznie się w I połowie 2024 r. i zakończy do połowy 2026 r. Powstały olej rzepakowy będzie głównie trafiał do rafinerii w Trzebini, należącej do Orlenu Południe, gdzie będzie przetwarzany na biokomponenty i biopaliwa. W przyszłości może się to jednak zmienić. Prezes Orlenu, Daniel Obajtek, podał, że również w Kętrzynie może powstać instalacja do produkcji biodiesla, czyli mała biorafineria, która przetwarzałaby wytwarzany tam olej rzepakowy.

„Mamy ambitną strategię rozwoju produkcji biopaliw, która zapewni grupie Orlen pozycję regionalnego lidera w tym segmencie. W tym celu inwestujemy w rafinerie w Trzebini, Jedliczu, Płocku oraz Gdańsku, a naszym najnowszym przedsięwzięciem jest budowa własnej tłoczni oleju rzepakowego w Kętrzynie” - mówi cytowany w komunikacie prasowym Obajtek. Dodaje, że realizując swoje cele biznesowe Orlen tworzy warunki do długofalowej współpracy z polskimi rolnikami, które zagwarantują im stały odbiór wytwarzanych przez nich produktów.

W obszarze biopaliw i biokomponentów dodawanych do paliw grupa Orlen realizuje m.in. inwestycje w rafinerii w Jedliczu, gdzie powstaje instalacja do produkcji bioetanolu II generacji, pierwsza w Polsce i druga tego typu w Europie. Jej roczne moce wytwórcze wyniosą 25 tys. ton bioetanolu, który będzie powstawał z surowców niespożywczych, w tym głównie słomy. W związku z tym powstanie zapotrzebowanie na 150 tys. ton tego surowca.

Strategia koncernu przewiduje, że w 2030 r. jego zapotrzebowanie na biododatki wyniesie około 3 mln ton. Z kolei wartość inwestycji do tego czasu ponad 15 mld zł.

Orlen Południe, firma należąca do Orlenu, podpisała z Polimeksem-Mostostalem (lider konsorcjom) i AB Industry (partner konsorcjum) umowę na budowę tłoczni oleju w Kętrzynie (woj. warmińsko-mazurskie). Powstały zakład ma być największym w Polsce o mocach przerobowych wynoszących 500 tys. ton rzepaku rocznie. W pierwszej kolejności ten surowiec ma być pozyskiwany od polskich rolników. Realizowane przez nich zbiory rzepaku wyniosły w ubiegłym roku 3,6 mln ton.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Paliwa
Obawy o przyszłość grupy kapitałowej Orlen. Wyniki rozczarowały
Paliwa
Unimot wynajmuje w Niemczech magazyny na LPG i olej napędowy
Paliwa
Ceny paliw spadną. Analitycy wskazują kiedy to nastąpi
Paliwa
Rosja cofnęła zakaz eksportu benzyn. Zaskakujące tłumaczenie
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Paliwa
Orlen kończy współpracę z agencją oskarżoną o wyzysk pracowników
Paliwa
Kto ma dbać o zapasy diesla i benzyn? Firmy chcą zmian