W przypadku transportu przyjaznego dla środowiska w projekcie rewizji resort proponuje rozłożenie w czasie do 2030 r. zakupu autobusów zeroemisyjnych przez operatorów oraz organizatorów publicznego transportu zbiorowego w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców.
Ile pieniędzy z KPO?
Jak informowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska w sumie na wsparcie inwestycji energetyczno-klimatycznych w ramach KPO przewidziano 28 mld euro, z czego w ramach dotacji – ponad 10 mld euro. Samo MKiŚ zapowiada wydatkowanie z tej puli grantów za ponad 8 mld euro i prawie 18 mld euro w części pożyczkowej.
Z KPO 59,8 mld euro (268 mld zł), w tym 25,27 mld euro (113,28 mld zł) w postaci dotacji i 34,54 mld euro (154,81 mld zł) w formie preferencyjnych pożyczek.
Zmiany zaproponowane w rewizji obejmują pięć komponentów KPO – odporność i konkurencyjność gospodarki; zielona energia i zmniejszenie energochłonności; transformacja cyfrowa; efektywność, dostępność i jakość systemu ochrony zdrowia; zielona, inteligentna mobilność. Bez zmian zostaną komponenty „Poprawa jakości instytucji i warunków realizacji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności” oraz REPowerUE.
Propozycje zmian w KPO dotyczą zakresu działania ośmiu resortów – Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, Ministerstwa Cyfryzacji, Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Kultury i Sztuki, Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Naukowego oraz Ministerstwa Zdrowia.