Kras (ICPT): warto inwestować tylko w szybkie ładowarki

Bartek Kras, prezes ICPT

Patrzymy na wodór jako nośnik energetyczny przyszłości – mówi Bartek Kras, prezes Impact Clean Power Technology, gość programu Michała Niewiadomskiego.

Gość ocenił, że elektryczny transport publiczny rozwija się bardzo dobrze w Polsce. – Coraz więcej elektrycznych autobusów wyjeżdża na ulice naszych miast. Coraz więcej miast dołącza do programów dopłat, które pozwolą im wymienić stare autobusy na nowe elektryczne. Ten trend będzie się wzmacniał w najbliższych latach. Spodziewamy się bardzo dużej liczby nowych elektrycznych autobusów. W grę wchodzą zarówno trolejbusy jak i autobusy wodorowe – mówił Kras.

– Mamy również falę zakupów autobusów gazowych. To paliwo przejściowe i w perspektywie dziesięciolatki nie będziemy mieli więcej zakupów autobusów opartych o paliwa inne niż prąd elektryczny lub wodór. Mówię o Europie, ale i cały świat się na to otwiera – dodał.

Kras wyjaśnił, że w autobusach elektrycznych mamy 2 technologie ładowania. – Pierwsza to technologia bardzo szybkiego ładowania, która nie jest znana w samochodach osobowych. Mówimy o ładowaniu pantografowym i czasie ładowania całego autobusu w granicach 10 minut. Pozwala to jeździć praktycznie bez przerw. Jest też trend dużej gęstości energii na autobusie i ładowania nocnego. Umożliwia to przejechanie całej trasy na jednym ładowaniu (powyżej 300 km). Taki autobus można dodatkowo doładować w ciągu 15-20 minut – tłumaczył.

Podkreślił, że warto inwestować tylko w szybkie ładowarki, które rozwiązują problemy szybkiego ładowania obecnych autobusów, ale również umożliwiają doładowanie klasycznych autobusów, które ładuje się w nocy.

– W przyszłości wolno ładujące się autobusy będą w zaniku, bo wspomniane stacje rozwiążą wszystkie problemy, które stoją przed pojazdami elektrycznymi – prognozował.

Prezes ICPT poinformował o budowie nowatorskiego magazynu energii wykorzystującego baterie z autobusów.

– W tym roku chcemy zrobić demonstrator technologiczny w Jaworznie. Baterie, które były wykorzystywane w autobusach i zostały zużyte, przeniesiemy do stacjonarnej instalacji demonstracyjnej. Pokażemy, że można je używać jeszcze parę lat w taki sposób. Będą one wspomagać sieć i fotowoltaikę. Dzięki temu można wypracować nowy model biznesowy przenoszenia takich baterii w przyszłości. Impact tylko w 2020 r. dostarczył ponad 1700 kontenerów bateryjnych na rynek autobusów elektrycznych na całym świecie. Można sobie wyobrazić jak dużo instalacji fotowoltaicznych z magazynami będzie można z tego zasilać – mówił Kras.

Bloomberg

Komisja Europejska postrzega wodór jako paliwo przyszłości. Zielony wodór może być wyjściem naprzeciw oczekiwaniom europejskim, aby minimalizować emisję CO2.

– Impact ma duże doświadczenie z systemami wodorowymi. Dostarczyliśmy kilkadziesiąt systemów, które już jeżdżą po europejskich drogach. Tylko w tym roku kolejne kilkadziesiąt wodorowych autobusów wjedzie na europejskie drogi, w których są wykorzystane nasze baterie – mówił Kras.

– Patrzymy na wodór jako nośnik energetyczny przyszłości. Żeby stał się opłacalny to musi być produkowany przez elektrolizery w źródłach odnawialnych oraz cała gospodarka musi być przestawiona na produkowanie wodoru i system wsparcia. Oznacza to przejście z gazu ziemnego na wodór, a nie jest to proces na 2-3 lata, tylko na 10-15. Do paliw płynnych już nie wrócimy w transporcie. Przez ten czas gałęzie gospodarki będą przestawiały się na wodór. Samo paliwo wodorowe do pojazdów transportowych, to trochę za mało, żeby biznes się opłacał. Czeka nasz 15 lat rozwoju i dojścia do gospodarki w której zastąpimy jeden czynnik drugim. To długi, żmudny i kosztowny proces. Trzymamy kciuki, żeby ten trend zaistniał i w Polsce – dodał.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Czas na zieloną rewolucję

W 2009 roku ukazała się w Polsce książka Thomasa L. Friedmana „Gorący, płaski i ...

PGNiG chce więcej wydobywać i zarabiać

Do 2022 r. grupa planuje znacznie zwiększyć zyski oraz produkcję ropy i gazu. Prognozy ...

CDP: zmiany klimatu będą kosztować bilion dolarów

Ponad 200 największych na świecie spółek giełdowych przewiduje, że zmiany klimatu będą je kosztować ...

Gazprom przyznaje: możemy nie dokończyć gazociągu do Niemiec

Po raz pierwszy rosyjski koncern przyznał, że możliwe jest zamrożenie lub w ogóle przerwanie ...

Należyty: Tania energia potrzebna do rozwoju kraju

W czasie transformacji energetyki ryzyko utraty konkurencyjności jest realne. Osłony mają być rozwiązaniem właśnie ...

Litwa pozwie Białoruś za atom

Litewskie władze chcą pozwać Białoruś do sądu międzynarodowego. Zarzucają Minskowi dumping przy budowie siłowni ...