Potężny cios w rosyjski LNG. Francuzi kończą współpracę

Największy światowy producent kontenerów dla gazowców – francuska firma GTT – wycofał się z Rosji. To potężny cios dla rosyjskiej produkcji gazu skroplonego ze złóż Arktyki.

Publikacja: 03.01.2023 10:34

Potężny cios w rosyjski LNG. Francuzi kończą współpracę

Foto: Adobe Stock

Francuska firma inżynierska GTT (Gaztransport & Technigaz) ogłosiła koniec swoich biznesów w Rosji i z Rosją. Koncern zakończył współpracę z rosyjską stocznią Zwiezdą w ramach kontraktu na budowę 15 arktycznych gazowców-lodołamaczy.

„Od 8 stycznia 2023 roku umowa ze Zwiezdą zostanie zawieszona, a udział GTT w budowie dwóch najnowocześniejszych gazowców LNG będzie ograniczony do zapewnienia bezpieczeństwa projektu i integralności technologicznej zgodnie z obowiązującymi sankcjami międzynarodowymi” – czytamy na stronie internetowej firmy.

GTT jest światowym liderem w produkcji membranowych systemów kontenerowych, które służą do transportu i magazynowania skroplonego gazu ziemnego. Produkowane przez firmę kuliste pojemniki są niezbędne do bezpiecznego przechowywania paliw w dużych ilościach w temperaturach do -163 C.

Czytaj więcej

Orlen oskarżany o manipulowanie cenami paliw

W marcu Financial Times poinformował, że rosyjskie projekty gazowe w Arktyce mogą być zagrożone z powodu decyzji zagranicznych producentów kontenerów o zaprzestaniu współpracy z rosyjskimi firmami w związku z sankcjami. Według publikacji odejście GTT powinno dotknąć przede wszystkim rosyjskie projekty w Arktyce.

Obecnie jest to Jamał LNG koncernu Novatek na północno-zachodniej Syberii, który w 2020 r. odpowiadał za 5 proc. światowego eksportu LNG. A także kolejny zakład Novateku budowany na Półwyspie Jamalskim Arktic LNG-2 o wartości ok. 23 mld dol.

Tutaj eksport surowców ma się rozpocząć w 2023 r., ale wobec decyzji Francuzów, ta data stała się mocno wątpliwa. W maju 2022 r koreańska stocznia Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) rozwiązała umowę na budowę trzech gazowców na zlecenie państwowej korporacji rosyjskiej Sovcomflot dla projektu Arctic LNG 2 gazowego koncernu Novatek.

Z usług Francuzów korzysta też Gazprom w zakładach LNG Sachalin-2. Po wycofaniu się Shell z tego projektu, gdzie 60 proc. gazu kupują firmy japońskie, Gazprom jest odpowiedzialny za dalszą produkcję. Jeżeli nie otrzyma zamówionych gazowców, tutaj także dostawy rosyjskiego LNG będą zagrożone.

Po utracie przez Gazprom rynku Unii, LNG pozostaje jedynym obecnym na rynku wspólnotowym rosyjskim gazem.

LNG

Francuska firma inżynierska GTT (Gaztransport & Technigaz) ogłosiła koniec swoich biznesów w Rosji i z Rosją. Koncern zakończył współpracę z rosyjską stocznią Zwiezdą w ramach kontraktu na budowę 15 arktycznych gazowców-lodołamaczy.

„Od 8 stycznia 2023 roku umowa ze Zwiezdą zostanie zawieszona, a udział GTT w budowie dwóch najnowocześniejszych gazowców LNG będzie ograniczony do zapewnienia bezpieczeństwa projektu i integralności technologicznej zgodnie z obowiązującymi sankcjami międzynarodowymi” – czytamy na stronie internetowej firmy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Gaz
Niemcy transportują rosyjski gaz. Czy to pogwałcenie sankcji?
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Gaz
Rosyjski LNG musi zniknąć z UE. Polskie propozycje do 12. pakietu sankcji
Materiał partnera
Jak odpowiedzieć na wyzwania związane z bezpieczeństwem energetycznym
Gaz
Gaz w Europie tanieje po wieściach z Australii
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Gaz
Rosjanie kłócą się z Turkami o gazowy hub. Kluczowy projekt bliski klęski
Gaz
Hiszpania pokochała rosyjski LNG. Madryt nie chce się z nim rozstać