Reklama

Gazprom pokonał szlak północny

To pierwszy taki transport na świecie. Tankowiec Gazpromu udanie pokonał wody Oceanu Lodowatego z ładunkiem LNG dla Japonii

Publikacja: 05.12.2012 16:47

Gazprom pokonał szlak północny

Foto: Bloomberg

O przypłynięciu tankowca "Rzeka Ob" do Japonii poinformował dziś Gazprom.

"Sukces rejsu pokazał, że Gazprom może teraz wykorzystywać tę drogę do dostaw rosyjskiego gazu skroplonego do krajów Azji i Pacyfiku(...). Trasa o 40 proc. skraca czas rejsu z Zachodniej Europy do Azji Północno-Wschodniej w porównaniu z trasą przez kanał Sueski czy Panamski" - czytamy w komunikacie.

Tankowiec „Rzeka Ob" został zbudowany w 2007 r. na potrzeby transportu LNG z zakładów Gazpromu na Sachalinie. Najpierw 3 października rozpoczął transport rosyjskiego LNG z Sachalina do Europy Zachodniej. Statek, jako pierwszy na świecie, dokonał tego przepływając arktyczne wody oblewające północne wybrzeża Rosji.

Na Morzu Czukockim czekał na niego lodołamacz atomowy "50 lat Zwycięstwa". Utorował on tankowcowi drogę na zachód. 7 listopada tankowiec wyruszył z ładunkiem LNG z norweskiego portu Hammerfest do japońskiego portu Tobata. Od granicy rosyjskich wód towarzyszyły mu trzy atomowe lodołamacze.

Pierwszym, który udowodnił przepłynięcie Przejścia Północno-Wschodniego, był Duńczyk w służbie cara Rosji, Vitus Bering. Jednak wcześniej w 1648 r. dokonał tego kozak Siemon Dieżniow. Uczynił to z grupą 90 towarzyszy, w odkrytych łodziach zwanych koczanami. Kozak nie potrafił jednak udowodnić swojego wyczynu. Nie umiał sporządzać map i robić obliczeń astronomicznych jak Bering.

Reklama
Reklama

Drogę z zachodu na wschód północnymi wodami Rosji pierwszy pokonał dopiero w 1878-1879 r. szwedzki badacz Adolf Nordenskjold. Od 1935 r. radzieckie, a potem rosyjskie lodołamacze utrzymują trasę żeglugową przez cały rok. Dla wielu osad na północy, to jedyna droga dostawy towarów jesienią i zimą.

O przypłynięciu tankowca "Rzeka Ob" do Japonii poinformował dziś Gazprom.

"Sukces rejsu pokazał, że Gazprom może teraz wykorzystywać tę drogę do dostaw rosyjskiego gazu skroplonego do krajów Azji i Pacyfiku(...). Trasa o 40 proc. skraca czas rejsu z Zachodniej Europy do Azji Północno-Wschodniej w porównaniu z trasą przez kanał Sueski czy Panamski" - czytamy w komunikacie.

Reklama
Energetyka
Premier powołał na stanowisko nową prezes Urzędu Regulacji Energetyki
Energetyka
Nowy sojusz energetyczny w rządzie? Apel o zwiększenie kompetencji resortu energii
Energetyka
Bloki gazowe i magazyny energii gwarancją stabilności systemu
Energetyka
Ile będą kosztować osłony chroniące przed podwyżkami cen ciepła? Minister podaje szacunki
Energetyka
Nowoczesna energetyka potrzebuje inteligentnych sieci dystrybucyjnych
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama