#RZECZoBIZNESIE: Maciej Kowalski: Rynek energii zmierza w kierunku dalszego rozdrobnienia

Cyfryzacja biznesu będzie kluczowa po stronie redukcji kosztów operacyjnych – mówi Maciej Kowalski, dyrektor zarządzający Enefit, spółki córki największej estońskiej firmy energetycznej, gość programu Pawła Rożyńskiego.

Aktualizacja: 14.12.2017 12:23 Publikacja: 14.12.2017 11:46

#RZECZoBIZNESIE: Maciej Kowalski: Rynek energii zmierza w kierunku dalszego rozdrobnienia

Foto: tv.rp.pl

Gość tłumaczył, że dla Eesti Energii Estonia okazała się za mała i nastąpiła ekspansja do pozostałych krajów bałtyckich, Łotwy i Litwy. - Po 10 latach grupa zdecydowała o dalszej ekspansji i Polska była naturalnym kierunkiem. Podobna działalność będzie uruchamiana też w Skandynawii – mówił Kowalski.

- W Polsce rozpoczęliśmy już sprzedaż na większą skalę do klientów biznesowych jesienią tego roku. Mamy już kilkudziesięciu przemysłowych klientów, zarówno w sprzedaży energii elektrycznej jak i gazu ziemnego. Naszymi klientami są np. Opus Film (wytwórnia filmowa która była naszym pierwszym klientem), Decathlon czy Neonet – tłumaczył.

Przyznał, że głównym źródłem energii jest Towarowa Giełda Energii oraz kontrakty bilateralne z lokalnymi producentami. - Rozpoczęliśmy też kontraktację z lokalnymi małymi wytwórcami z odnawialnych źródeł energii – zdradził.

Kowalski zaznaczył, że prezes grupy dąży do tego, aby osiągnąć w przyszłości 5 proc. udział w rynku.

Gość przyznał, że rynek zmierza w kierunku dalszego rozdrobnienia. - Obecnie jest 400 koncesji na obrót energią elektryczną. Prawdziwych graczy jest znacznie mniej, bo kilkudziesięciu – mówił.

- Cyfryzacja biznesu będzie kluczowa po stronie redukcji kosztów operacyjnych. Z tym spotyka się teraz energetyka w całej Europie – dodał.

Gość tłumaczył, że pierwszy sektor z którym rozpoczęli współpracę to duzi konsumenci energii i gazu. - Rozwijamy już sprzedaż do małych i średnich przedsiębiorstw. Na razie nie prowadzimy działań wymierzonych w kierunku klienta indywidualnego – mówił.

Przyznał, że w Polsce brakuje jasnej wizji i regulacji odnośnie zdalnego pomiaru. - Polska zatrzymała się w wymianie liczników na cyfrowe, co jest podstawą do nowoczesnego handlu do klienta. W Estonii zostały już wymienione wszystkie liczniki i handel w ponad 90 proc. odbywa się w sposób całkowicie cyfrowy – tłumaczył.

Kowalski wyjaśnił, że duży przemysł już przeprowadził pierwsze zmiany dostawcy i tam oferty między poszczególnymi graczami nie różnią się dużo. - To mogą być nawet dziesiątki groszy na megawatogodzinę różnicy. Bardziej istotne jest to czy partner wytrzyma konkurencję – mówił.

- W segmencie małych przedsiębiorstw stosunkowo niewielka liczba skorzystała z rynku energii. Przy pierwszym kontakcie z rynkiem oszczędności mogą sięgać nawet 30 proc. - dodał.

Energetyka ulega obecnie olbrzymiej transformacji, również w Polsce. - Nikt nie wiem jak będzie wyglądał rynek energii za 1-5 lat – ocenił.

Gość zdradził, że firma pracuje nad pozyskaniem źródeł fotowoltaicznych w Polsce. - Rozważamy zakup portfeli farm fotowoltaicznych. Strategią grupy jest zwiększenie z kilku do 40 proc. portfela generacyjnego w źródłach odnawialnych. Polska jest rynkiem, który mimo różnych zawirowań, nadal umożliwia tego typu inwestycje. Nie wykluczamy w przyszłości innych technologii – mówił.

Zaznaczył, że system aukcyjny wydaje się wystarczająco atrakcyjny z punktu widzenia inwestorów i bezpieczny z punktu widzenia finansującego.

Kowalski ocenił, że obecnie sprzedaż gazu jest na granicy racjonalności biznesowej. - Rynek jest mocno przyduszony przez politykę cenową, którą mamy na rynku – stwierdził.

Gość tłumaczył, że dla Eesti Energii Estonia okazała się za mała i nastąpiła ekspansja do pozostałych krajów bałtyckich, Łotwy i Litwy. - Po 10 latach grupa zdecydowała o dalszej ekspansji i Polska była naturalnym kierunkiem. Podobna działalność będzie uruchamiana też w Skandynawii – mówił Kowalski.

- W Polsce rozpoczęliśmy już sprzedaż na większą skalę do klientów biznesowych jesienią tego roku. Mamy już kilkudziesięciu przemysłowych klientów, zarówno w sprzedaży energii elektrycznej jak i gazu ziemnego. Naszymi klientami są np. Opus Film (wytwórnia filmowa która była naszym pierwszym klientem), Decathlon czy Neonet – tłumaczył.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Energetyka
Inwestorzy i przemysł czekają na przepisy prawne regulujące rynek wodoru
Energetyka
Niemiecka gospodarka na zakręcie. Firmy straszą zwolnieniami
Energetyka
Energetyka trafia w ręce PSL, zaś były prezes URE może doradzać premierowi
Energetyka
Przyszły rząd odkrywa karty w energetyce
Energetyka
Dziennikarz „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” najlepszym dziennikarzem w branży energetycznej