Prawa do emisji spalin za tanie

Zezwolenia w UE na emisje spalin są za tanie, by pobudzić do inwestowania w ekologię – wynika z projektu dokumentu, który dotarł do agencji Reuters

Publikacja: 27.01.2012 12:38

Prawa do emisji spalin za tanie

Foto: Bloomberg

Przedstawiciele przemysłu i deputowani ze wszystkich ugrupowań politycznych wywierają presję na podwyższenie stawek w ramach Europejskiego Systemu Handlu Emisjami (ETS), bo zezwolenia na emisje staniały do rekordowego poziomu poniżej 7 euro za tonę CO

2

. W tym tygodniu można było kupować je po około 7,75 euro. Międzypartyjna komisja środowiska Parlamentu Europejskiego zaproponowała już w grudniu wycofanie tych zezwoleń z rynku z powodu ich nadpodaży.

Komisja przemysłu PE ma wznowić w końcu lutego debatę na ten temat, a wielu eurodeputowanych oczekuje, że poprze ich sugestie o wycofaniu dużej liczby tych zezwoleń z obrotu.

Jednakże projekt rezolucji, jaki ma być omawiany na szczeblu rządowym zwraca jedynie uwagę na konieczność ustalenia "solidnej ceny" pozwalającej zmierzać ku gospodarce o niskiej emisji spalin i odnotowuje, że "obecne ceny zezwoleń w ETS są znacznie mniejszą zachętą niż zakładano".

Dokument uważa także za konieczne "zwrócenie należytej uwagi na ryzyko wycieku emisji", co oznacza ryzyko, że emisje nie pochodzące ze strefy euro pojawią się gdzie indziej, jeśli przepisy nie zostaną dopracowane.

Pozarządowe organizacje ekologów twierdzą, że wstępne wnioski – do omówienia w grupie roboczej przed ich formalnym przyjęciem w tym roku – nie uwzględniają wagi opinii na rzecz interwencji na rynku dla podwyższenia cen praw do emisji. – Nie wzięto pod uwagę politycznego impetu powstałego na rzecz ETS – stwierdził Sanjeev Kumar z organizacji E3G.

Ceny emisji mogą zmaleć jeszcze bardziej, jeśli Unii uda się poprawić sprawność energetyczną, co przyczyni się do pojawienia się dodatkowych zezwoleń na emisje.

Dania, przewodnicząca obecnie instytucjom Unii, uznała za narodowe zobowiązanie program działania na rzecz ekologii i zapowiedziała, że będzie nalegać na surowsze wdrażanie unijnego celu sprawności energetycznej. Przyznała też, że będzie trudno osiągnąć polityczne porozumienie wszystkich 27 członków i nie jest pewna, czy w ciągu jej kadencji będzie możliwe dojście do umowy o zmniejszeniu liczby zezwoleń na emisje.

To jedyny nieobowiązujący cel z zestawu trzech od osiągnięcia do 2020 r. Są to zmniejszenia emisji o 20 proc., zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł o 20 proc. i poprawienie sprawności energetycznej o 20 proc. Unia jest na dobrej drodze w osiągnięciu dwóch pierwszych, tylko w połowie zrealizuje ten trzeci (sprawności).

"Gdyby Unii udało się osiągnąć cel sprawności energetycznej, to mogłaby przekroczyć obecnie zakładane 20 proc. redukcji emisji i osiągnąć 25 proc. do 2020 r." – stwierdza projekt.

Wzmianka o możliwości redukcji emisji o 25 proc. wywołała burzliwą debatę w ubiegłym roku, kiedy Polska, przewodnicząca instytucjom unijnym, zablokowała to. Inny projekt, do jakiego dotarła dziennikarka Reutera, wykazuje, że podwyższenie celu redukcji emisji do 30 proc. do 2020 r. byłoby znacznie mniej kosztowne niż sądzono początkowo, chociaż byłoby kosztowniejsze dla krajów ze wschodu Europy, takich jak Polska, które bardzo zależą od energetyki opartej na węglu.

Przedstawiciele przemysłu i deputowani ze wszystkich ugrupowań politycznych wywierają presję na podwyższenie stawek w ramach Europejskiego Systemu Handlu Emisjami (ETS), bo zezwolenia na emisje staniały do rekordowego poziomu poniżej 7 euro za tonę CO

. W tym tygodniu można było kupować je po około 7,75 euro. Międzypartyjna komisja środowiska Parlamentu Europejskiego zaproponowała już w grudniu wycofanie tych zezwoleń z rynku z powodu ich nadpodaży.

Pozostało 86% artykułu
Energetyka
Energetyka trafia w ręce PSL, zaś były prezes URE może doradzać premierowi
Energetyka
Przyszły rząd odkrywa karty w energetyce
Energetyka
Dziennikarz „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” najlepszym dziennikarzem w branży energetycznej
Energetyka
Niemieckie domy czeka rewolucja. Rząd w Berlinie decyduje się na radykalny zakaz
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Energetyka
Famur o próbie wrogiego przejęcia: Rosyjska firma skazana na straty, kazachska nie