PKP Energetyka nie będzie miała cofniętego certyfikatu bezpieczeństwa

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał decyzję o umorzeniu postępowania w sprawie cofnięcia w całości certyfikatu bezpieczeństwa spółce PKP Energetyka – poinformował Tomasz Frankowski z Urzędu Transportu Kolejowego. Oznacza to, że spółka może nadal świadczyć usługi dla kolei.

Publikacja: 13.12.2016 18:09

PKP Energetyka nie będzie miała cofniętego certyfikatu bezpieczeństwa

Foto: Fotorzepa, Mateusz Dąbrowski md Mateusz Dąbrowski

PAP

Jak przypomniał Frankowski, w wyniku przeprowadzonej w 2016 r. kontroli spółki stwierdzono nieprawidłowości w zakresie stosowania systemu zarządzania bezpieczeństwem. „Skutkiem tego było wszczęcie z urzędu postępowania administracyjnego, dążącego do cofnięcia w całości certyfikatu bezpieczeństwa” – czytamy w informacji prasowej.

Kontrolerzy UTK stwierdzili nieprawidłowości w zakresie stosowania procedur dotyczących m.in. zarządzania ryzykiem, utrzymania pojazdów kolejowych czy badania i analizowania zdarzeń kolejowych. Nieprawidłowości – jak podkreślono – były potencjalnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa transportu kolejowego.

PKP Energetyka usunęła wszystkie uchybienia, co pozwoliło umorzyć postępowanie o cofnięcie certyfikatu bezpieczeństwa. „W toku prowadzonego postępowania spółka PKP Energetyka S.A. przedstawiła dowody na usunięcie stwierdzonych w trakcie kontroli i wskazanych w dokumentach pokontrolnych naruszeń. Dlatego mogliśmy podjąć decyzję o umorzeniu postępowania w sprawie odebrania w całości certyfikatu bezpieczeństwa” – powiedział cytowany w komunikacie prezes UTK Ignacy Góra.

W wyniku weryfikacji dowodów dostarczonych przez spółkę przeprowadzono oględziny, które doprowadziły do usunięcia wskazanych nieprawidłowości. W konsekwencji prezes UTK wydał decyzję umarzającą postępowanie w całości.

Certyfikat bezpieczeństwa to dokument potwierdzający ustanowienie przez przewoźnika kolejowego systemu zarządzania bezpieczeństwem oraz zdolność spełniania przez niego wymagań bezpieczeństwa, zawartych w technicznych specyfikacjach interoperacyjności i innych przepisach prawa wspólnotowego i prawa krajowego. Ponadto, uprawnia on przewoźnika do dostępu do infrastruktury kolejowej i świadczenia usług trakcyjnych.

Cofnięcie certyfikatu bezpieczeństwa uniemożliwiałoby prowadzenie dotychczasowej działalności przewozowej; w przypadku PKP Energetyka SA skutkowałoby to m.in. brakiem możliwości poruszania się pociągów sieciowych, czyli uniemożliwiłoby choćby naprawę sieci trakcyjnej.

Jak przypomniał Frankowski, w wyniku przeprowadzonej w 2016 r. kontroli spółki stwierdzono nieprawidłowości w zakresie stosowania systemu zarządzania bezpieczeństwem. „Skutkiem tego było wszczęcie z urzędu postępowania administracyjnego, dążącego do cofnięcia w całości certyfikatu bezpieczeństwa” – czytamy w informacji prasowej.

Kontrolerzy UTK stwierdzili nieprawidłowości w zakresie stosowania procedur dotyczących m.in. zarządzania ryzykiem, utrzymania pojazdów kolejowych czy badania i analizowania zdarzeń kolejowych. Nieprawidłowości – jak podkreślono – były potencjalnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa transportu kolejowego.

Elektroenergetyka
Jak pomóc energetycznie Ukrainie? Polacy mają propozycje
Elektroenergetyka
Polskie elektrownie węglowe "wyjadą" na Ukrainę? Jest propozycja
Elektroenergetyka
Najbliższa zima niestraszna polskiej energetyce? Pewne ryzyko istnieje
Elektroenergetyka
Październikowa zadyszka wiatru i renesans węgla brunatnego
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Elektroenergetyka
Kolejny alarmujący raport. Rosną wątpliwości o stan bezpieczeństwa energetycznego
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką