Reklama
Rozwiń
Reklama

PKP Energetyka nie będzie miała cofniętego certyfikatu bezpieczeństwa

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał decyzję o umorzeniu postępowania w sprawie cofnięcia w całości certyfikatu bezpieczeństwa spółce PKP Energetyka – poinformował Tomasz Frankowski z Urzędu Transportu Kolejowego. Oznacza to, że spółka może nadal świadczyć usługi dla kolei.

Publikacja: 13.12.2016 18:09

PKP Energetyka nie będzie miała cofniętego certyfikatu bezpieczeństwa

Foto: Fotorzepa, Mateusz Dąbrowski md Mateusz Dąbrowski

Jak przypomniał Frankowski, w wyniku przeprowadzonej w 2016 r. kontroli spółki stwierdzono nieprawidłowości w zakresie stosowania systemu zarządzania bezpieczeństwem. „Skutkiem tego było wszczęcie z urzędu postępowania administracyjnego, dążącego do cofnięcia w całości certyfikatu bezpieczeństwa” – czytamy w informacji prasowej.

Kontrolerzy UTK stwierdzili nieprawidłowości w zakresie stosowania procedur dotyczących m.in. zarządzania ryzykiem, utrzymania pojazdów kolejowych czy badania i analizowania zdarzeń kolejowych. Nieprawidłowości – jak podkreślono – były potencjalnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa transportu kolejowego.

PKP Energetyka usunęła wszystkie uchybienia, co pozwoliło umorzyć postępowanie o cofnięcie certyfikatu bezpieczeństwa. „W toku prowadzonego postępowania spółka PKP Energetyka S.A. przedstawiła dowody na usunięcie stwierdzonych w trakcie kontroli i wskazanych w dokumentach pokontrolnych naruszeń. Dlatego mogliśmy podjąć decyzję o umorzeniu postępowania w sprawie odebrania w całości certyfikatu bezpieczeństwa” – powiedział cytowany w komunikacie prezes UTK Ignacy Góra.

W wyniku weryfikacji dowodów dostarczonych przez spółkę przeprowadzono oględziny, które doprowadziły do usunięcia wskazanych nieprawidłowości. W konsekwencji prezes UTK wydał decyzję umarzającą postępowanie w całości.

Certyfikat bezpieczeństwa to dokument potwierdzający ustanowienie przez przewoźnika kolejowego systemu zarządzania bezpieczeństwem oraz zdolność spełniania przez niego wymagań bezpieczeństwa, zawartych w technicznych specyfikacjach interoperacyjności i innych przepisach prawa wspólnotowego i prawa krajowego. Ponadto, uprawnia on przewoźnika do dostępu do infrastruktury kolejowej i świadczenia usług trakcyjnych.

Reklama
Reklama

Cofnięcie certyfikatu bezpieczeństwa uniemożliwiałoby prowadzenie dotychczasowej działalności przewozowej; w przypadku PKP Energetyka SA skutkowałoby to m.in. brakiem możliwości poruszania się pociągów sieciowych, czyli uniemożliwiłoby choćby naprawę sieci trakcyjnej.

Jak przypomniał Frankowski, w wyniku przeprowadzonej w 2016 r. kontroli spółki stwierdzono nieprawidłowości w zakresie stosowania systemu zarządzania bezpieczeństwem. „Skutkiem tego było wszczęcie z urzędu postępowania administracyjnego, dążącego do cofnięcia w całości certyfikatu bezpieczeństwa” – czytamy w informacji prasowej.

Kontrolerzy UTK stwierdzili nieprawidłowości w zakresie stosowania procedur dotyczących m.in. zarządzania ryzykiem, utrzymania pojazdów kolejowych czy badania i analizowania zdarzeń kolejowych. Nieprawidłowości – jak podkreślono – były potencjalnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa transportu kolejowego.

Reklama
Elektroenergetyka
Dariusz Marzec: PGE nie opuszcza Gryfina. Chce tam wydać 7 mld zł
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Elektroenergetyka
Gra o niepodległość Energi wchodzi w decydującą fazę
Elektroenergetyka
Dolna Odra popracuje nieco dłużej. Jest decyzja PGE
Elektroenergetyka
PGE podzieliła się wstępnymi wynikami za drugi kwartał. Spółce ciąży węgiel
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Elektroenergetyka
Prawie 5 mld zł pożyczki z KPO dla Tauronu. Na transformację energetyczną i cyfryzację
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama