PKP Energetyka nie będzie miała cofniętego certyfikatu bezpieczeństwa

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał decyzję o umorzeniu postępowania w sprawie cofnięcia w całości certyfikatu bezpieczeństwa spółce PKP Energetyka – poinformował Tomasz Frankowski z Urzędu Transportu Kolejowego. Oznacza to, że spółka może nadal świadczyć usługi dla kolei.

Publikacja: 13.12.2016 18:09

PKP Energetyka nie będzie miała cofniętego certyfikatu bezpieczeństwa

Foto: Fotorzepa, Mateusz Dąbrowski md Mateusz Dąbrowski

Jak przypomniał Frankowski, w wyniku przeprowadzonej w 2016 r. kontroli spółki stwierdzono nieprawidłowości w zakresie stosowania systemu zarządzania bezpieczeństwem. „Skutkiem tego było wszczęcie z urzędu postępowania administracyjnego, dążącego do cofnięcia w całości certyfikatu bezpieczeństwa” – czytamy w informacji prasowej.

Kontrolerzy UTK stwierdzili nieprawidłowości w zakresie stosowania procedur dotyczących m.in. zarządzania ryzykiem, utrzymania pojazdów kolejowych czy badania i analizowania zdarzeń kolejowych. Nieprawidłowości – jak podkreślono – były potencjalnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa transportu kolejowego.

PKP Energetyka usunęła wszystkie uchybienia, co pozwoliło umorzyć postępowanie o cofnięcie certyfikatu bezpieczeństwa. „W toku prowadzonego postępowania spółka PKP Energetyka S.A. przedstawiła dowody na usunięcie stwierdzonych w trakcie kontroli i wskazanych w dokumentach pokontrolnych naruszeń. Dlatego mogliśmy podjąć decyzję o umorzeniu postępowania w sprawie odebrania w całości certyfikatu bezpieczeństwa” – powiedział cytowany w komunikacie prezes UTK Ignacy Góra.

W wyniku weryfikacji dowodów dostarczonych przez spółkę przeprowadzono oględziny, które doprowadziły do usunięcia wskazanych nieprawidłowości. W konsekwencji prezes UTK wydał decyzję umarzającą postępowanie w całości.

Certyfikat bezpieczeństwa to dokument potwierdzający ustanowienie przez przewoźnika kolejowego systemu zarządzania bezpieczeństwem oraz zdolność spełniania przez niego wymagań bezpieczeństwa, zawartych w technicznych specyfikacjach interoperacyjności i innych przepisach prawa wspólnotowego i prawa krajowego. Ponadto, uprawnia on przewoźnika do dostępu do infrastruktury kolejowej i świadczenia usług trakcyjnych.

Reklama
Reklama

Cofnięcie certyfikatu bezpieczeństwa uniemożliwiałoby prowadzenie dotychczasowej działalności przewozowej; w przypadku PKP Energetyka SA skutkowałoby to m.in. brakiem możliwości poruszania się pociągów sieciowych, czyli uniemożliwiłoby choćby naprawę sieci trakcyjnej.

Jak przypomniał Frankowski, w wyniku przeprowadzonej w 2016 r. kontroli spółki stwierdzono nieprawidłowości w zakresie stosowania systemu zarządzania bezpieczeństwem. „Skutkiem tego było wszczęcie z urzędu postępowania administracyjnego, dążącego do cofnięcia w całości certyfikatu bezpieczeństwa” – czytamy w informacji prasowej.

Kontrolerzy UTK stwierdzili nieprawidłowości w zakresie stosowania procedur dotyczących m.in. zarządzania ryzykiem, utrzymania pojazdów kolejowych czy badania i analizowania zdarzeń kolejowych. Nieprawidłowości – jak podkreślono – były potencjalnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa transportu kolejowego.

Reklama
Elektroenergetyka
Węgiel dominuje w krajobrazie polskiej energetyki, ale prymat powoli słabnie
Elektroenergetyka
Rząd ostatecznie kończy z pomysłem wydzielenia węgla. Jest inny plan
Elektroenergetyka
Kiedy życie w Czechach na chwilę stanęło. Eksperci: Blackout to ostrzeżenie
Elektroenergetyka
Blackout w czeskiej Pradze. Zawiniła podstacja energetyczna?
Elektroenergetyka
Ukraina sprzeda więcej prądu Unii Europejskiej. Największym kupcem są Węgry
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama