Reklama

Bruksela zmienia zdanie o podatku od ogrzewania? ETS2 nie ma w planie finansowania

Komisja Europejska przedstawiła proponowane źródła dochodów na kolejną perspektywę budżetowa na lata 2028 - 2034. Wśród różnych narzędzi zabrakło przychodów w postaci rozszerzonego systemu sprzedaży uprawnień do emisji CO2 (ETS2). Polski rząd uważa, że dzięki temu systemem ten nie wejdzie w życie od 2027 r.

Publikacja: 16.07.2025 19:34

Bruksela zmienia zdanie o podatku od ogrzewania? ETS2 nie ma w planie finansowania

Foto: Adobe Stock

Komisja Europejska przedstawiła propozycję wieloletnich ram finansowych (WRF) na lata 2028-2034. Jest to budżet o wartości 2 bilionów euro, poinformowała szefowa Komisji Ursula von der Leyen.

Nowy budżet UE

Przewodnicząca Komisji przedstawiła kluczowe obszary objęte budżetem. „Zacznę od pierwszego: inwestowania w ludzi, państwa członkowskie i regiony. Podstawą są tu krajowe i regionalne plany partnerstwa o wartości 865 mld euro. Są one podstawą inwestycji i reform. (…) W centrum tych krajowych i regionalnych planów partnerstwa pozostaje rolnictwo i spójność. Są to główne filary europejskiej solidarności i inwestycji w model europejski. Zabezpieczamy 300 mld euro na wsparcie dochodów rolników. Obejmuje to podwojenie rezerwy rolnej, aby chronić źródła utrzymania naszych rolników” – wymieniła von der Leyen. „W obszarze spójności zabezpieczamy środki dla regionów słabiej rozwiniętych, tak aby inwestycje w tych regionach wyniosły co najmniej 218 mld euro. Na rybołówstwo przeznaczono co najmniej 2 mld euro” – dodała.

Rząd uważa, że dzięki temu ETS2 nie wejdzie w życie

Politycy rządzącej koalicji poinformowali, że system EU ETS2 nie widnieje jako źródło dochodów budżetu. „A to oznacza, że Komisja zakłada jego opóźnienie. Tak jak chciała tego Polska” - poinformowała na portalu „X” Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, minister funduszy i polityki regionalnej Polski. O EU ETS mówi się także jako o podatku od ogrzewania, bo przełoży się on m.in. na wzrost kosztów ogrzewania domów jednorodzinnych. 

Chodzi o rozszerzenie tzw. systemu handlu uprawnieniami do emisji CO2, który od 2027 r. miałby objąć także gospodarstwa domowe, transport drogowy, a także mniejszy przemysł. Zgodnie z tym planem, przedsiębiorstwa sprzedające paliwa kopalne w tych sektorach będą musiały nabywać uprawnienia do emisji CO2. A to wprost przełoży się na wzrost kosztów ogrzewania np. domów jednorodzinnych oraz na ceny paliw. Według wyliczeń ekspertów banku ING, zakup uprawnienia do emisji jednej tony CO2 za ok. 45 euro przełoży się na wzrost ceny litra benzyny o 46 gr. i o 54 gr. za litr oleju napędowego. W przypadku kosztów ogrzewania węglem mogą one wzrosnąć – przy takiej samej cenie za uprawnienie – o 44 zł za MWh, a koszt węgla nawet o 400 zł za tonę. I będą one rosły wraz ze wzrostem ceny uprawnień do emisji CO2 na rynkach, co ma zachęcić do redukcji emisji nie tylko przez duży przemysł i energetykę, jak to jest obecnie (EU ETS 1), ale także te mniejsze podmioty.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Polski rząd chce zablokować podatek od ogrzewania

Wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta, odpowiedzialny w resorcie m.in. za sprawy europejskie mówił na początku lipca „Rzeczpospolitej” o konieczności przemyślenia tego systemu ponownie. – Uważamy, że ETS2 jest systemem zbędnym z punktu widzenia transformacji energetycznej. Mamy inne narzędzia redukcji, które obowiązują i te dodatkowe obciążenia obywateli są niepotrzebne – mówi minister Bolesta. Dodaje jednak, że system został już uzgodniony w 2023 r. w czasach, gdy rządziło Prawo i Sprawiedliwość bez żadnych zabezpieczeń, a „radykalne jego zmiany będą trudne, bo wymagają większości państw UE i Komisji Europejskiej”.

Komisja Europejska przedstawiła propozycję wieloletnich ram finansowych (WRF) na lata 2028-2034. Jest to budżet o wartości 2 bilionów euro, poinformowała szefowa Komisji Ursula von der Leyen.

Nowy budżet UE

Pozostało jeszcze 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Co2
NFOŚiGW zapowiada pomoc poszkodowanym w programie Czyste Powietrze
Co2
Polskie spółki energetyczne chcą pilnych zmian w polityce klimatycznej UE
Co2
Coraz mniej chętnych na program Czyste Powietrze
Co2
Polski rząd chce zablokować podatek od ogrzewania
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Co2
Nowy cel redukcji emisji CO2 może być dla Polski nie do zrealizowania
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama