Wskazuje ona kto jest winny wysokimi cenom energii. We wrześniu rząd ruszył także z kampanią edukacyjną o oszczędzaniu energii. Na tę jednak miejsca na bilbordy nie przeznaczono.

Walka z dezinformacją

Polski Komitet Energii Elektrycznej rusza z nową kampanią informującą kto ma stać za wysokimi cenami energii. – Przed zbliżającą się zimą, wychodząc naprzeciw fali rosyjskiej dezinformacji, rusza ogólnopolska kampania edukacyjno-informacyjna Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej „Walczymy o Polską Niezależność” – informuje PKEE.

– Naszą odpowiedzią na propagandę Kremla jest merytoryczna wiedza o energii, o przyczynach wzrostu cen oraz o tym co robi nie tylko polski rząd, ale również sektor energetyczny by chronić Polaków przed wysokimi cenami energii elektrycznej – powiedział Wojciech Dąbrowski, prezes Rady Zarządzającej PKEE.

Dalej PKEE tłumaczy, że w celu złagodzenia wpływu kryzysu energetycznego na obywateli, Polski rząd wprowadził szereg działań mających na celu ochronę Polaków przed wysokimi cenami. – Te rozwiązania to m.in. tarcza antyinflacyjna, tarcza solidarnościowa oraz dodatek węglowy. Warto też przypomnieć, że Polska od lat realizuje projekty infrastrukturalne mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego kraju. Wśród nich wymienić należy Baltic Pipe, gazociągowe połączenia transgraniczne z Litwą i Słowacją, budowę oraz kolejne inwestycje wokół Terminalu LNG w Świnoujściu czy też rozwój infrastruktury energetycznej oraz odnawialnych źródeł energii w tym morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Rosyjska agresja na Ukrainę pokazuje, że w odróżnieniu od wielu państw szczególnie Europy Zachodniej, Polska od lat prowadzi odpowiedzialną politykę energetyczną. Z tego też powodu ceny energii w Polsce są dziś jednymi z najniższych w Europie – czytamy w komunikacie.

Czytaj więcej

UE zatwierdziła opodatkowanie producentów energii. Będzie limit cen prądu

Będą bilbordy

Flagowym elementem najnowszej kampanii – jak pisze PKEE – mają być billboardy. – Billboardy z niezwykle wyrazistą i jednoznaczną grafiką - słup energetyczny rzuca cień karabinu maszynowego, co jasno pokazuje, że energia elektryczna jest współcześnie jednym z elementów wojny. Obok natomiast widoczna jest twarz Putina wraz ze sloganem “Wysokie ceny energii to też jego broń” – czytamy w komunikacie. PKEE tłumaczy, że kampania przypomina Polakom, że to Władimir Putin jest odpowiedzialny za obecny kryzys energetyczny. – Tłumaczy również jak do niego doszło. Pokazuje także rolę nieodpowiedzialnej polityki niektórych krajów europejskich, które uzależniły się od rosyjskiego gazu, wbrew ostrzeżeniom Polski i innych państw Europy Środkowo-Wschodniej – czytamy dalej.

Kampania "Walczymy o polską niezależność" zaplanowana jest na październik i częściowo listopad. – Jest finansowana ze środków przeznaczonych przez organy statutowe naszego stowarzyszenia na działalność informacyjną i edukacyjną. Środki PKEE pochodzą ze składek członkowskich, subwencji, darowizn i zapisów oraz z dochodów z własnej działalności – informuje nas PKEE.

PKEE

Kampanie o oszczędzaniu już bez bilbordów

Polski Komitet Energii Elektrycznej prowadzi obecnie działania edukacyjne w ramach kilku kampanii. Poprzez pierwszą z nich „Liczy się energia” odbiorców energii elektrycznej zachęca są do oszczędzania prądu. Z kolei w ramach kampanii „Ceny energii” Komitet wyjaśnia mechanizmy kształtowania cen energii tak w Polsce, jak i w Europie. – Kampania "Liczy się energia" realizowana jest od początku stycznia bieżącego roku z wykorzystaniem szerokiego wachlarza mediów - prasa, internet, telewizja i inne. Decyzje o angażowaniu kolejnych mediów będą podejmowane w miarę potrzeb – informuje nas PKEE.

Żadna z tych kampanii nie trafiła na bilbordy podobnie jak rządowa kampania o oszczędności energii, która ruszyła pod koniec września, a za którą odpowiada ministerstwo klimatu i środowiska.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zleciło usługę polegającą na przygotowaniu i realizacji spotów telewizyjnych dotyczących oszczędności energii w gospodarstwie domowym. – Oprócz emisji spotu telewizyjnego, Ministerstwo promuje dobre praktyki w zakresie oszczędzania energii w mediach społecznościowych oraz uruchomiło stronę internetową kampanii. Nie jest natomiast planowana kampania billboardowa – tłumaczy resort w odpowiedzi na nasze pytania.

Na początku roku, jeszcze przed agresją Rosji na Ukrainę inne Towarzystwo Gospodarcze - Polskie Elektrownie także skupiające polskie spółki elektroenergetyczne ruszyło z kampanią informacyjną dotyczącą wysokich cen energii. Na bilbordach informowano wówczas, że za 60 proc. kosztów produkcji prądu odpowiada unijna polityka klimatyczna.