Parlament Europejski poparł we wtorek kompromisowe poprawki dotyczące rozporządzenia metanowego. Projekt rozporządzenia zakłada m.in. znaczne ograniczenie emisji metanu z kopalń. Wprowadzono w ramach kompromisu m.in. zachęty do efektywniejszego ujmowania metanu i zapisy, które pozwalają korzystać z węgla w okresie przejściowym przez 20 lat. W toku negocjacji w udało się więc zamienić zapisane w projekcie kary za łamanie przepisów na opłaty, które będą trafiały do budżetu państwa członkowskiego, a następnie będą przekazywane kopalniom na inwestycje w technologie ograniczenia emisji metanu.
Czytaj więcej
Parlament Europejski przyjął stanowisko w sprawie nowego prawa mającego na celu ograniczenie emis...
Kompromis ws. metanu uwzględnia zamianę kar nad opłaty. Czy to nie obniży jeszcze bardziej rentowności wydobycia węgla w Polsce? Jaki będzie obecnie poziom emisji, od którego będą pobierane opłaty i jak duże one będą?
Zastosowanie opłat zamiast kar było zabiegiem technicznym aby umożliwić powrót tych środków do górnictwa w postaci środków na inwestycje w odmetanowanie. Jeśli chodzi o poziomy emisji od których będą miały być pobierane opłaty czy kary stanowisko Parlamentu Europejskiego nie przewiduje rozróżnienia między jednymi i drugimi. Tak samo nie została zdefiniowana ich wysokość - mają one być proporcjonalne i dotkliwe, ale ich ustalenie będzie zależało od rządu. Chciałem jeszcze zwrócić uwagę na inny aspekt kompromisu, który odzwierciedla złożoną przeze mnie poprawkę do rozporządzenia - otóż wyłączone z zakazu wentylowania będą sytuacje w których wentylowanie jest konieczne ze względu na bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia i życia pracujących górników i zwiększenie ryzyka dla bezpieczeństwa pracy w kopalniach. Pamiętajmy, że gdyby nie zagrożenie dla zdrowia i życia górników, poziomy metanu w szybach nie byłyby w ogóle rozrzedzane, a metan nie byłby odprowadzany na powierzchnię. Przy czym to jeszcze nie jest ostateczny tekst. Nie wiemy co z niego zostanie zaakceptowane przez Radę i Komisję Europejską, gdyż obydwa elementy - zarówno wyłączenie ze względu na bezpieczeństwo jak i inwestycje w odmetanowanie wykraczają poza ogólne podejście Rady, a tym bardziej poza stanowisko Komisji Europejskiej.
Czy polski rząd będzie musiał opracować mechanizm, jak te opłaty będą pobierane i jak wrócą do spółek górniczych i jak będą kontrolowane te wydatki?