14 lipca br. Komisja Europejska przedstawiła pakiet legislacyjny Fit for 55. Jego robocza nazwa nawiązuje do wiążącego celu UE, zakładającego ograniczenie emisji netto gazów cieplarnianych w ramach całej unijnej gospodarki do roku 2030 o co najmniej 55 proc. w porównaniu z 1990 r. Wraz z osiągnięciem neutralności klimatycznej do 2050 r. cel ten jest wiążący prawnie na mocy przyjętego przez Parlament Europejski i Radę Europejskiego prawa o klimacie. Dotychczas brakowało ram regulacyjnych, określających, jak te cele redukcyjne osiągnąć, szczególnie że biorąc pod uwagę czas realizacji decyzji inwestycyjnych, perspektywa 2030 r. nie jest zbyt odległa.
Kluczowa reforma ETS
Fit for 55 to kilkanaście wniosków legislacyjnych i blisko 3 800 stron towarzyszących im dokumentów. W ten sposób Komisja Europejska chce przekonać europejską opinię publiczną, że zaproponowane rozwiązania są sprawiedliwe dla poszczególnych państw oraz sektorów gospodarki. Propozycje KE obejmą zarówno rozproszone źródła emisji, takie jak transport i budynki, jak i wielkie zakłady przemysłowe.
Adobe Stock
Z perspektyw polskiej energetyki kluczowa będzie reforma unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji, który ma docelowo objąć dodatkowo transport morski i drogowy oraz sektor mieszkalnictwa. Z punktu widzenia dalszego wzrostu cen uprawnień do emisji, nie mniejsze znaczenie będzie mieć rewizja odpowiadającego za dalszą redukcję liczby uprawnień do emisji CO2 mechanizmu rezerwy stabilności rynkowej (MSR). Nie mniej ważne będą też zaproponowane zmiany do dyrektyw w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (RED) oraz w sprawie efektywności energetycznej (EED). Pakiet Fit for 55 ma też pozwolić na przeprowadzenie pierwszej od kilkunastu lat reformy zharmonizowanych zasad opodatkowania energii i produktów energetycznych (ETD).
Z perspektywy PGE szczególną uwagę zwracamy na proponowane w pakiecie Fit for 55 zmiany dla ciepłownictwa, w tym ciepłownictwa systemowego. Dalszy rozwój ciepłownictwa systemowego opartego na nisko- i zeroemisyjnych źródłach kogeneracyjnych stanowi jeden z filarów strategii PGE do 2030 roku.