Prezes Urzędu Regulacji Energetyki zatwierdził pierwszą taryfę na regazyfikację skroplonego surowca (zamiana ze stanu ciekłego na gazowy) dla Polskiego LNG, które jest właścicielem gazoportu w Świnoujściu. Cennik zatwierdzono zgodnie z wnioskiem firmy na okres do końca tego roku.

W taryfie ustalono stawki opłat za tzw. pakietowe usługi regazyfikacji skroplonego gazu obejmujące m.in.: wyładunek LNG z tankowca, składowanie surowca w zbiornikach, regazyfikację i oddanie paliwa gazowego do systemu przesyłowego. Wyznaczono też stawki za usługi dodatkowe polegające na przeładunku LNG do autocystern. Polskie LNG będzie świadczyć długoterminowe usługi regazyfikacji (w okresie dłuższym niż rok) i usługi krótkoterminowe (w okresie co najmniej jednej doby gazowej).

Opublikowanie taryfy było ostatnim istotnym krokiem niezbędnym do rozpoczęcia komercyjnych dostaw LNG do Polski. Na razie na import surowca zdecydowało się tylko PGNiG. Dokładnie 17 czerwca ma przypłynąć do Świnoujścia pierwszy statek. Transport będzie realizowany w ramach kontraktu katarskiego zawartego w 2009 r. pomiędzy PGNiG a koncernem Qatargas. Do terminalu przybędzie statek „Al-Neuman”, którym zostanie dostarczonych 206 tys. m sześc. LNG.

Kilka dni po pierwszej dostawie z Kataru będzie realizowana druga, ale tym razem z Norwegii. Termin przybycia statku z LNG wyznaczono na 25 czerwca. Dostawa będzie realizowana w ramach umowy spotowej zawartej pomiędzy PGNiG i koncernem Statoil. Około 140 tys. m sześc. LNG zostanie dostarczone z norweskiego portu Snohvit statkiem „Arctic Princess”.