Gaz napędza Kanał Panamski

Rozbudowa Kanału Panamskiego zwiększyła atrakcyjność tej drogi wodnej do transportu gazu skroplonego. Coraz częściej z Kanału Panamskiego korzystają amerykańskie gazowce płynące do Europy.

Publikacja: 08.05.2019 17:41

Gaz napędza Kanał Panamski

Foto: The ‚Chios Freedom’ bulk carrier vessel crosses the Miraflores Locks of the Panama Canal in Panama City, Panama, on Sunday, Feb. 25, 2018. Panama’s gross domestic product (GDP) figures rose 4.6 % from last year, according to the Comptroller General of ...

Najbardziej ekonomicznym sposobem transportowania dużych ilości LPG wodą jest użycie bardzo dużych gazowców (tzw. VLGC). Najkrótsza droga z wybrzeża Zatoki Meksykańskiej (gdzie znajduje się większość terminali eksportowych USA ) do Azji (największe miejsce przeznaczenia dla eksportu USA) i Europy prowadzi przez Kanał Panamski.
Jednak śluzy Kanału Panamskiego były zbyt małe, aby umożliwić większości VLGC tranzyt. Statki musiały przeładowywać gaz na mniejsze jednostki, które mogły przepłynąć kanałem. Proces znany był jako transfery statek-statek dla amerykańskiego eksportu propanu przeznaczonego na rynek Azji.

CZYTAJ TAKŻE: LNG coraz bardziej smakuje światu i Polsce

W czerwcu 2016 r zarząd Kanału Panamskiego otworzył trzeci zestaw śluz, który umożliwił przepływ dużych gazowców przez kanał. Była to pierwsza tak duża inwestycja od czasu ukończenia kanału w 1914 r, podkreśla amerykańska Administracja Informacji Energetycznej (EIA). Od tego momentu nastąpił gwałtowny wzrost ilości węglowodorów gazowych (LPG), zwłaszcza propanu, transportowanych do odbiorców w Azji.

""

Miraflores Locks of the Panama Canal is seen in Panama City, Panama/Bloomberg

energia.rp.pl

Dzięki temu gazy grupy LPG są dziś największym pojedynczym towarem ropopochodnym przepływającym przez kanał, zgodnie z danymi Urzędu Kanału Panamskiego. W 2018 r. było to ok. 387 tys baryłek dziennie (bd) LPG przewiezione przez Kanał Panamski, w porównaniu z 266 tys. bd destylatu i 230 tys. bd benzyny silnikowej.

CZYTAJ TAKŻE: Pływający terminal LNG pod lupą Moskwy

EIA zwraca uwagę, że przed 2016 r. głównym ograniczeniem wzrostu eksportu LPG w Stanach Zjednoczonych była infrastruktura eksportowa na wybrzeżu Zatoki Meksykańskiej. Nowe inwestycje w terminale wyeliminowały to ograniczenie, a nowe, większe śluzy Kanału Panamskiego spowodowały skokowy wzrost eksportu. Powoli transport gazów skroplonych Kanałem Panamskim zaczyna dominować nad transportem ropy, bowiem największe tankowce nie mieszczą się w tym kanale i muszą wybierać inne trasy, zwraca uwagę EIA.

""

Maersk and MSC container ships sit at the port in Panama City, Panama/Bloomberg

energia.rp.pl

Najbardziej ekonomicznym sposobem transportowania dużych ilości LPG wodą jest użycie bardzo dużych gazowców (tzw. VLGC). Najkrótsza droga z wybrzeża Zatoki Meksykańskiej (gdzie znajduje się większość terminali eksportowych USA ) do Azji (największe miejsce przeznaczenia dla eksportu USA) i Europy prowadzi przez Kanał Panamski.
Jednak śluzy Kanału Panamskiego były zbyt małe, aby umożliwić większości VLGC tranzyt. Statki musiały przeładowywać gaz na mniejsze jednostki, które mogły przepłynąć kanałem. Proces znany był jako transfery statek-statek dla amerykańskiego eksportu propanu przeznaczonego na rynek Azji.

Gaz
Gazprom szoruje po dnie. Pierwszy rok zamknięty stratą
Gaz
Największy sojusznik Gazpromu pozwany w Rosji
Gaz
Polska zyskała nowe źródło gazu. „Błękitne paliwo” dla Orlenu nie tylko z Norwegii
Gaz
Gazprom się boi i grozi. Niemiecki Uniper jak Orlen
Gaz
Wyjątki od wymiany pieców gazowych. Kogo nie dotyczy nowa dyrektywa