W wakacje na stacjach zapłacimy więcej

Ceny ropy, a więc i paliw, znów idą w górę. Wystarczyły zapowiedzi Arabii Saudyjskiej, najsilniejszego kraju OPEC, i Rosji, największego producenta ropy na świecie, że zostaną utrzymane ograniczenia w wydobyciu.

Publikacja: 16.05.2017 19:32

W wakacje na stacjach zapłacimy więcej

Foto: Bloomberg

Czy rzeczywiście tak będzie, okaże się ostatecznie podczas szczytu OPEC 25 maja. Na razie po saudyjsko-rosyjskich zapowiedziach ropa gatunku Brent zdrożała o 2 dol. i za baryłkę trzeba już było w poniedziałek płacić ponad 51 dol.

Czy więc należy się spodziewać już teraz gwałtownej podwyżki cen paliw? Niekoniecznie. – Warto przypomnieć, że w chwili, gdy jedni chcą ograniczać produkcję, inni nie zasypiają gruszek w popiele i działają aktywnie dla wzmocnienia swojej rynkowej pozycji – mówi Jakub Bogucki, analityk firmy e-petrol.

Ci „inni” to przede wszystkim amerykańscy producenci wydobywający ropę z łupków. Zdaniem Jakuba Boguckiego dla rynku polskiego na razie nie ma powodów do obaw. – Na najbliższe dni prognozujemy dla cen Pb95 poziom 4,49–4,60 zł za litr, a dla oleju napędowego 4,30–4,41 zł – dodaje.

To oznacza jednak, że płacimy średnio o 10–30 groszy więcej niż rok temu. Dla przypomnienia, w połowie maja 2016 r. za E95 płaciliśmy średnio 4,39 zł, a za litr ON 4,06 zł. – Ale cenowej rewolucji w najbliższych dniach się nie spodziewajmy – podkreśla analityk e-petrolu.

Wszyscy zmotoryzowani, którzy planują wyjazd autem na wakacje za granicę, powinni jednak dobrze przestudiować ceny paliw po drodze. Zawsze wiadomo, że najwięcej zapłacimy za tankowanie na autostradach i w centrach miast. Znacznie taniej jest przy zjazdach z autostrad i dróg szybkiego ruchu, już za bramkami, w których płacimy za przejazd. Najtaniej, już tradycyjnie, jest przy super- i hipermarketach, gdzie ceny mogą być obniżane, tak aby sugerowały kierowcom, że w samym sklepie także jest tanio.

Czasami więc warto zjechać z autostrady, bo w krajach strefy euro różnica między cenami „drogowymi” i „sklepowymi” potrafi sięgnąć nawet przeszło 20–30 eurocentów na litrze, co przy napełnieniu 60-litrowego baku robi wyraźną różnicę.

Warto również wcześniej upewnić się, po której stronie granicy (np. hiszpańskiej czy francuskiej) tankujemy, bo różnica w cenie litra paliwa jest wyraźna. Na przykład doskonale wiedzą o tym dystrybutorzy w Gironie, oferując przy okazji najróżniejsze towary, i robią jednocześnie świetny biznes. Podobnie jest (z korzyścią dla tankujących w Hiszpanii) na granicy hiszpańsko-portugalskiej.

Wiele osób, które chcą spędzić urlop na południu Hiszpanii, leci do portugalskiego Faro, tam wynajmuje samochód (bo taniej), ale w drodze powrotnej, kiedy ma już auto oddać, tankuje po hiszpańskiej stronie granicy. Rachunek jest prosty. Tam przy kupnie paliwa za równowartość 100 zł do baku wlewamy o 3 litry więcej.

Najniższe ceny paliw pozostają w krajach bałtyckich oraz w Bułgarii i Rumunii. Zatem jadąc na przykład do Grecji, z całą pewnością warto nalać „pod korek” po bułgarskiej stronie granicy.

Tanio zatankujemy generalnie na Bałkanach – ale z wyjątkiem Chorwacji, dokąd urlopowicze właśnie najczęściej udają się samochodami.

OPEC wraca do gry

OPEC zaskoczył w grudniu, gdy po raz pierwszy od ośmiu lat uzgodnił cięcie wydobycia ropy o 1,2 mln baryłek dziennie. Zaskoczenie było jeszcze większe, gdy OPEC udało się przekonać Rosję, by przyłączyła się do tej decyzji. Był to dowód, że kartel, który liczył się coraz mniej, ma jeszcze wiele do powiedzenia.

Czy rzeczywiście tak będzie, okaże się ostatecznie podczas szczytu OPEC 25 maja. Na razie po saudyjsko-rosyjskich zapowiedziach ropa gatunku Brent zdrożała o 2 dol. i za baryłkę trzeba już było w poniedziałek płacić ponad 51 dol.

Czy więc należy się spodziewać już teraz gwałtownej podwyżki cen paliw? Niekoniecznie. – Warto przypomnieć, że w chwili, gdy jedni chcą ograniczać produkcję, inni nie zasypiają gruszek w popiele i działają aktywnie dla wzmocnienia swojej rynkowej pozycji – mówi Jakub Bogucki, analityk firmy e-petrol.

Pozostało 84% artykułu
Surowce i Paliwa
Kanadyjski sektor ropy i gazu zakładnikiem polityki handlowej Trumpa
Surowce i Paliwa
Azoty integrują się wokół konkretnych biznesów
Surowce i Paliwa
Ślimaczą się prace na największym złożu metali ziem rzadkich Rosji. Putin wściekły
Surowce i Paliwa
Ekolodzy protestują przeciwko kopalni litu. „Nie można uratować niszcząc bioróżnorodność”
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Surowce i Paliwa
Kończy się czas na przyjęcie nowych norm jakości węgla. Zależy od tego 9 mld euro
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką