Jest on głównym autorem raportu „Ryzykowna gra: Narodowe koncerny naftowe w transformacji energetycznej”, z którego płynie jeden wniosek: Albo świat zdaje sobie sprawę, co jest niezbędne dla ograniczenia ocieplania klimatu, albo narodowe koncerny naftowe będą miały zyski z tych inwestycji. Osiągnięcie obu celów nie jest możliwe.
Powodem chęci do inwestowania w paliwa kopalne jest tendencja wzrostowa na rynku ropy naftowej. Ceny ropy wprawdzie spadły rok temu z powodu pandemii COVID-19 do ok.40 dol. za baryłkę, ale od tego czasu ten surowiec podrożał do ponad 60 dol. za baryłkę gatunku Brent – czyli ropy wydobywanej z Morza Północnego. W tej sytuacji wiele firm zajmujących się eksploatacją złóż ropy uznało, że opłacalne będzie wrócić do znaczących inwestycji w zwiększenie podaży. Inwestują nawet firmy, które postawiły na ropę i gaz wydobywane z łupków.
Wydobycie gazu z łupków z basenie Permian w Teksasie/Bloomberg
„Ostatnia zabawa”
— Wiele firm naftowych chce wyraźnie jeszcze raz „się zabawić” i w tę „zabawę” gotowe są do inwestowania bilionów dolarów. Nie ukrywam, że jesteśmy poważnie zaniepokojeni jak długo taka „zabawa” może potrwać. Bo jeśli transformacja w produkowaniu energii czyli odchodzenie od paliw kopalnych i przestawianie się na energię ze źródeł odnawialnych odbędzie się tak szybko, aby sprostać warunkom z Porozumienia Paryskiego, to ta „zabawa” skończy się naprawdę szybko — uważa David Manley.
Narodowe koncerny naftowe produkują dzisiaj ok. dwóch trzecich ropy i gazu na rynkach światowych i należy do nich ok 90 proc. rezerw tych kopalin. Zdaniem Davida Manleya rzadko dochodzi do tego, by ich działalność była dogłębnie analizowana i nie muszą podawać wszystkich detali swojej działalności dotyczącej chociażby finansów, tak jak są do tego zobowiązane BP, Shell, czy Exxon. Przy tym Shell i BP ugięły się pod presją akcjonariuszy i zobowiązały się do zredukowania emisji gazów cieplarnianych i zainwestowania w technologie przyjazne środowisku. Ostatnio Shell np. silnie zaangażował się we współpracę z liniami lotniczymi i produkuje bio- i syntetyczne paliwa lotnicze.