W konkursie PKN Orlen zwyciężyły projekty z Polski, Niemiec i Indii

Trzy projekty, dotyczące zwiększenia efektywności energetycznej procesów produkcyjnych w rafinerii, wygrały ogłoszony przez PKN Orlen globalny konkurs na innowacyjne rozwiązania technologiczne.

Publikacja: 11.04.2016 14:55

W konkursie PKN Orlen zwyciężyły projekty z Polski, Niemiec i Indii

Foto: Fotorzepa, Grzegorz Hawalej null Grzegorz Hawalej

PKN Orlen ogłosił globalny konkurs na innowacyjne rozwiązania zwiększające efektywność energetyczną procesów rafineryjnych w październiku 2015 r. w formule crowdsourcingu. To pierwsza w Polsce taka inicjatywa, otwarta dzięki internetowi dla grup i zespołów specjalistów, podmiotów i instytucji badawczych, ale też pojedynczych autorów. Pomysły można było zgłaszać do 9 grudnia 2015 r. wyłącznie online poprzez internetowa stronę NineSights.com. W odpowiedzi na ogłoszenie do spółki wpłynęło w sumie ponad 20 autorskich rozwiązań z całego świata. Do finału wybrano 6 projektów z Polski, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, a także Indii i USA.

Informując o wynikach konkursu, PKN Orlen podał, że „najciekawsze i najbardziej innowacyjne rozwiązania technologiczne pozwalające na efektywny odzysk i zagospodarowanie niskotemperaturowego ciepła z kolumn destylacji” przedstawiły: polska firma PWPO-T PROMONT będąca liderem polsko-szwedzkiego konsorcjum, które specjalizuje się w inżynierii chemicznej, a także indyjskie biuro projektowe Guha Industries Canada oraz niemiecki ośrodek badawczy ILK Dresden. Zwycięzcy otrzymali po 10 tys. euro i zaproszenie do rozmów nad kontynuowaniem współpracy z płockim koncernem.

– Zarówno zainteresowanie konkursem ze strony innowatorów z całego świata, jak i poziom merytoryczny proponowanych rozwiązań przeszły nasze oczekiwania i potwierdziły skuteczność crowdsourcingu jako narzędzia do szybkiego pozyskiwania innowacji – podkreślił prezes PKN Orlen Wojciech Jasiński, cytowany w komunikacie spółki.

Szef płockiego koncernu przyznał, iż szczególnie cieszy, że wśród najlepszych propozycji z całego świata znalazł się projekt polskiej firmy.

– Doskonale wpisuje się to w nasze podejście do innowacji. Jako największa polska firma czujemy się bowiem zobligowani nie tylko do poszukiwania nowych rozwiązań technologicznych na potrzeby naszej działalności, ale też do stymulowania wzrostu innowacyjności całej polskiej gospodarki – zaznaczył Jasiński.

PKN Orlen wyjaśnił, iż w trakcie wieloetapowej analizy zgłoszonych do konkursu projektów ocenie poddawano m.in. innowacyjność poszczególnych rozwiązań, kompletność projektu, ich efektywność ekonomiczną, potencjał rozwojowy, a także doświadczenie podmiotów we wdrażaniu przedsięwzięć o podobnej skali. Wyróżnione zostały zarówno rozwiązania komercyjne, jak i technologie prototypowe, wymagające dalszych badań i rozwoju. W ocenie spółki, wybrane projekty charakteryzuje wysokie zróżnicowanie technologiczne, a ich wdrożenie pozwoli na dużą elastyczność w odzysku ciepła.

– Obecnie ponad 70 proc. kosztów w downstream to koszty energii. Koszty zużyć energetycznych są i będą miarą konkurencyjności firm naftowych w Europie. Poprzez zaadresowanie problemu zagospodarowania ciepła niskotemperaturowego otwieramy obszar, który obecnie na świecie nie jest wykorzystywany, a który w kolejnych latach będzie poważnym wyzwaniem dla dużych producentów przemysłowych – zaznaczył członek zarządu PKN Orlen ds. produkcji Krystian Pater. Dodał, że w grupie kapitałowej płockiego koncernu istnieje możliwość adaptacji konkursowych rozwiązań” na 7 instalacjach.

– Poprzez tą i szereg innych realizowanych inicjatyw PKN Orlen może stać się liderem innowacji w tej dziedzinie – ocenił Pater.

Partnerem PKN Orlen w ramach konkursu była NineSigma – podmiot, który koordynował podobne przedsięwzięcia w zakresie rozwoju innowacyjnych technologii dla NASA, BASF, General Electric i Siemens. Koncern komunikował szeroko konkurs również w mediach międzynarodowych oraz na platformach społecznościowych. W efekcie informacja o projekcie dotarła poprzez media do grupy ok. 250 tys. sprofilowanych odbiorców na całym świecie, a poprzez kampanię na Twitterze do blisko 2,5 mln użytkowników.

– Cieszymy się, że mogliśmy połączyć PKN Orlen z dostawcami najlepszych rozwiązań na całym świecie i we własnym kraju w obszarze tak wymagających rozwiązań technologicznych – oświadczył Rick Wielens, prezes europejskiego oddziału NineSigma.

– Konkurs ten  jest doskonałym przykładem tego, jak otwarte innowacje mogą pomóc firmom – takim jak Orlen – znaleźć rozwiązania najtrudniejszych problemów technologicznych, z których ostatecznie będzie mogło skorzystać całe społeczeństwo – tłumaczył.

PKN Orlen jest największym podmiotem w branży rafineryjno-petrochemicznej w Polsce i jednym z największych w Europie. Posiada spółki zależne w Niemczech, Czechach, na Litwie, a także w Kanadzie.

PKN Orlen ogłosił globalny konkurs na innowacyjne rozwiązania zwiększające efektywność energetyczną procesów rafineryjnych w październiku 2015 r. w formule crowdsourcingu. To pierwsza w Polsce taka inicjatywa, otwarta dzięki internetowi dla grup i zespołów specjalistów, podmiotów i instytucji badawczych, ale też pojedynczych autorów. Pomysły można było zgłaszać do 9 grudnia 2015 r. wyłącznie online poprzez internetowa stronę NineSights.com. W odpowiedzi na ogłoszenie do spółki wpłynęło w sumie ponad 20 autorskich rozwiązań z całego świata. Do finału wybrano 6 projektów z Polski, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, a także Indii i USA.

Pozostało 84% artykułu
Surowce i Paliwa
Orlen obniży wartość majątku petrochemicznego o 10,2 mld zł
Surowce i Paliwa
Azoty mają nowy zarząd. Przed spółką wiele wyzwań
Surowce i Paliwa
Nowy zarząd Orlenu poznamy w najbliższych dniach. Będzie potrzebny nowy konkurs?
Surowce i Paliwa
O posady w zarządzie Azotów stara się 73 kandydatów
Surowce i Paliwa
W Polsce wydobywa się coraz mniej gazu i ropy