Ropa ugrzęzła w Kanale Sueskim

Tankowce z ponad 10 milionami baryłek ropy czekają w kolejce do przepłynięcia zablokowanego przez jeden ze statków Kanału Sueskiego. Do odbiorców nie dotarła jedna piąta dziennej podaży ropy. Opóźnienia dotkną najmocniej Europę i Azję.

Publikacja: 25.03.2021 18:30

Ropa ugrzęzła w Kanale Sueskim

Foto: A handout picture released by the Suez Canal Authority on March 25, 2021 shows Egyptian tug boats trying to free Taiwan-owned MV Ever Given (Evergreen), a 400-metre- (1,300-foot-)long and 59-metre wide vessel, lodged sideways and impeding all traffic a...

W środę na wieści o zablokowaniu Kanału Sueskiego, gdzie ze względu na stojący w poprzek 400-metrowy kontenerowiec Evergreen, stanął cały ruch statków, kontrakty terminowe na „czarne złoto” skoczyły o ponad 5 proc.

Do środy ponad 150 statków zgromadziło się przy wejściach do Suezu od strony Morza Czerwonego i Śródziemnego. Według The Guardian w korku utknęły tankowce przewożące 10 milionów baryłek ropy – to prawie jedna piąta dziennej globalnej podaży.

""

AFP

energia.rp.pl

– Na podstawie informacji o portach, z których odpływały statki, można oszacować, że zatory w Kanale Sueskim już opóźniły dotarcie do odbiorców 2,6 mln baryłek ropy naftowej z Rosji wartości ok. 160 mln dol. – powiedział gazecie RBC współzałożyciel TankerTrackers, Samir Madani.

– Przez kanał, otwarty w 1869 r rocznie przepływa 10 proc. światowego handlu i 9 proc. całej ropy transportowanej drogą morską – mówi Joanna Connings starsza ekonomistka ING – To najszybsza droga morska do transportu ropy z Bliskiego Wschodu do Europy. Bezpośrednie skutki opóźnień dotkną Europę i Azję. Zaostrzą też problemy w już zakłóconych łańcuchach dostaw i wpłyną na dostawy produktów ropopochodnych” – dodaje Connings.

Al-Arabiya zauważa, że ​​zatory przy wejściach do kanału rosną w tempie 50 statków dziennie. W efekcie czas dostawy z Azji do Europy wydłuża się już o 15 dni. Do tego tankowce i kontenerowce potrzebują więcej paliwa, a to sprawia, że ​​dostawy drożeją – piszą analitycy Vortexa.

Oprócz tankowców do Azji płynie w kierunku kanału pięć gazowców LNG. Ładunek można przekierować – przez Przylądek Dobrej Nadziei na południowym krańcu kontynentu afrykańskiego. Ale wtedy trasa np. z portów Zatoki Perskiej (Katar) do Londynu się podwoi.

""

AFP

energia.rp.pl

– Jeśli udrożnienie kanału się opóźni, to rafinerie europejskie i amerykańskie będą musiały tymczasowo szukać nowych źródeł surowców zamiast ropy z Bliskiego Wschodu. Może to spowodować wzrost popytu na marki z Zatoki Meksykańskiej, Morza Północnego, Rosji i Afryki Północnej – mówi Vivek Dharanalityk SVA.

Biorąc pod uwagę zerwanie łańcuchów dostaw i wzrost zapotrzebowania na magazyny ropy, stawki frachtowe na rynku tankowców mogą wzrosnąć – piszą analitycy VTB Capital. Kiedy w 2004 roku Kanał Sueski został zablokowany na trzy dni, dzierżawa największych tankowców klasy VLCC wzrosła o 39 proc., a Aframax – o 10 proc..

Każdego dnia Kanałem Sueskim przepływa średnio 27 tankowców. Z Zatoki Perskiej po Europę Zachodnią kupcy przewożą ropę, a w przeciwnym kierunku – na Daleki Wschód i Azję – towary przemysłowe i zboża.

W środę na wieści o zablokowaniu Kanału Sueskiego, gdzie ze względu na stojący w poprzek 400-metrowy kontenerowiec Evergreen, stanął cały ruch statków, kontrakty terminowe na „czarne złoto” skoczyły o ponad 5 proc.

Do środy ponad 150 statków zgromadziło się przy wejściach do Suezu od strony Morza Czerwonego i Śródziemnego. Według The Guardian w korku utknęły tankowce przewożące 10 milionów baryłek ropy – to prawie jedna piąta dziennej globalnej podaży.

Pozostało 81% artykułu
Surowce i Paliwa
Azoty poniosły w ubiegłym roku ogromne straty
Surowce i Paliwa
USA wyprodukowały pierwszy wzbogacony uran. Nerwowo na Kremlu
Surowce i Paliwa
Nowy zarząd Orlenu rodzi się w bólach
Surowce i Paliwa
Wymiana władz w firmach grupy Azoty nabiera tempa
Surowce i Paliwa
Posłanka KO: prokuratura wszczęła śledztwo w sprawie zarobków w Orlenie