Kto kupuje paliwa z Białorusi? Polska i…

Adobe Stock

Dziś 13 proc. oleju napędowego sprzedawanego na polskich stacjach, to paliwo z Białorusi. Ale będzie go u nas więcej.

– Na razie 13 proc. eksportu naszego oleju napędowego trafia do Polski. Ten rynek wraz z czeskim i słowackim uważam za najbardziej perspektywiczne. Tam jest duży udział importu w rynku paliw, stabilny popyt, stale rośnie PKB i wraz z tym konsumpcja. Dlatego modernizujemy nasze rafinerie, by skupić się na stabilnych, gwarantowanych dostawach na te rynki, tak by do 2020 r zwiększyć tam swój udział – zapowiedział Siergiej Grib dyrektor generalny Białoruskiej Kampanii Naftowej (BNK) podczas konferencji branżowej w Mińsku, relacjonował portal tut.by.
Białoruskie rafinerie (dwie – w Mozyrie i Nowopołocku) wyprodukują w tym roku ok. 11 mln ton paliw i produktów naftowych. Ich eksport to główne źródło wpływów budżetowych Mińska.

Dzięki temu że Białoruś kupuje rosyjską ropę poniżej ceny rynkowej, paliwa sprzedaje też taniej od konkurencji. Nic dziwnego, że popyt jest duży. W ciągu ośmiu miesięcy tego roku eksport paliw z Białorusi sięgnął 8 mln ton. Z tego 34 proc. stanowił olej napędowy. Jego głównymi odbiorcami jest Polska i Niemcy oraz Ukraina. Mazut (28 proc. eksportu paliw) trafił głównie do Singapuru, a benzyny (22 proc. eksportu) do Afryki, Ameryki Łacińskiej i USA.
Eksport odbywa się najczęściej drogą morską przez porty Łotwy (2,9 mln ton), Litwy (1 mln ton) i Estonii (448 tys. ton). Morzem olej napędowy dociera do Polski i Niemiec. Wcześniej Mińsk korzystał też z portów Ukrainy, ale w tym roku, pod naciskiem Moskwy, tego nie zrobił. za to 50 tys ton wysłał przez porty rosyjskie. Moskwa naciska na zwiększenie udziału rosyjskich szlaków w eksporcie białoruskich produktów naftowych (rosyjskie koleje kuszą 50 proc. zniżką w taryfach). Ale Białorusini się do tego nie kwapią, bowiem cały transport przez Rosję wypada im drożej aniżeli przez szlaki unijne.

Na dziś najwięcej białoruskich paliw kupuje Ukraina. Z Białorusi pochodzi 81 proc. importowanych przez Kijów benzyn i 40 proc. oleju napędowego.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Gazprom zapłaci drożej za tranzyt

Ukraina podniosła stawkę za tranzyt rosyjskiego gazu przez swoje terytorium. Gazprom zapłaci więcej 1,5 ...

Łupkowy boom w USA będzie trwał

W 2019 r. nawet ropa po 25 dolarów za baryłkę nie zagrozi łupkowej rewolucji ...

Kreml wygrywa z Jukosem w Hadze

Rosja nie musi płacić rekordowego odszkodowanie 50 mld dol., byłym akcjonariuszom upadłego Jukosu. Ci ...

Life is an art of making choices

The world is facing a powerful challenge of halting the negative environmental impacts of ...

Nieunikniony zmierzch ery wydobycia węgla

Bruksela chce wprowadzać kolejne rozwiązania zmniejszające opłacalność wytwarzania prądu z węgla. Wyższe ceny praw ...

Fiten po pierwszym kwartale na plusie

Zajmująca się handlem energią oraz gazem ziemnym spółka Fiten zanotowała lepsze wyniki w i ...