Reklama

Supertankowce zyskują w wyniku sankcji. Są tańsze niż małe tankowce

Unijne sankcje wobec rosyjskiego sektora naftowo-gazowego i związane z tym zwiększenie dostaw rosyjskiej ropy do Indii i Chin doprowadziły do niedoboru małych i średnich tankowców na rynku. W rezultacie prawie cały eksport ropy z USA do Europy jest realizowany przez supertankowce, bez względu na to, jak bardzo są załadowane. I to się opłaca.

Publikacja: 16.03.2023 19:33

Supertankowce zyskują w wyniku sankcji. Są tańsze niż małe tankowce

Foto: Adobe Stock

Według Victora Catona, czołowego analityka firmy Kpler, koszt transportu ropy supertankowcem (o pojemności do 2 mln baryłek) wynosi obecnie około 2,7 dolara za baryłkę ropy. Transport tankowcem o pojemności około 700 tysięcy baryłek tą samą trasą kosztuje około 8,5 dol. za baryłkę.

Według agencji Bloomberg, w marcu z USA do Europy przypłynie 11 supertankowców i 16 statków klasy Suezmax. Statki te przewożą obecnie na trasie ok. 60 proc. ropy naftowej, podczas gdy rok temu stanowiły zaledwie 37 proc. wielkości ruchu.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Ropa
Indie rejterują przed Trumpem. Przerywają import rosyjskiej ropy
Ropa
Irańska flota cieni pod sankcjami USA. Transportuje rosyjską ropę
Ropa
Microsoft odłączył Rosnieft od serwerów. Rosjanie idą do sądu
Ropa
Szkodliwe substancje znalezione w azerskiej ropie. Czy to ostrzeżenie z Kremla?
Ropa
USA grożą sponsorom rosyjskiej wojny. Indie porzucają ropę z Rosji
Reklama
Reklama