Supertankowce zyskują w wyniku sankcji. Są tańsze niż małe tankowce

Unijne sankcje wobec rosyjskiego sektora naftowo-gazowego i związane z tym zwiększenie dostaw rosyjskiej ropy do Indii i Chin doprowadziły do niedoboru małych i średnich tankowców na rynku. W rezultacie prawie cały eksport ropy z USA do Europy jest realizowany przez supertankowce, bez względu na to, jak bardzo są załadowane. I to się opłaca.

Publikacja: 16.03.2023 19:33

Supertankowce zyskują w wyniku sankcji. Są tańsze niż małe tankowce

Foto: Adobe Stock

Według Victora Catona, czołowego analityka firmy Kpler, koszt transportu ropy supertankowcem (o pojemności do 2 mln baryłek) wynosi obecnie około 2,7 dolara za baryłkę ropy. Transport tankowcem o pojemności około 700 tysięcy baryłek tą samą trasą kosztuje około 8,5 dol. za baryłkę.

Według agencji Bloomberg, w marcu z USA do Europy przypłynie 11 supertankowców i 16 statków klasy Suezmax. Statki te przewożą obecnie na trasie ok. 60 proc. ropy naftowej, podczas gdy rok temu stanowiły zaledwie 37 proc. wielkości ruchu.

119 zł za rok czytania RP.PL

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Ropa
Tłok w naftoporcie Rosji nad Pacyfikiem: tankowce nie wypływają przez sankcje
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Ropa
Amerykański koncern pokochał Rosję. Twierdzi, że nie łamie sankcji
Ropa
Kreml przejmuje największy terminal naftowy Rosji. Wypróbowana metoda
Ropa
Joe Biden nałożył sankcje na rosyjskie tankowce, których jeszcze nie ma
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Ropa
Sytuacja w rosyjskiej Arktyce: Gazprom i Łukoil pod ścianą
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego