Reklama

Supertankowce zyskują w wyniku sankcji. Są tańsze niż małe tankowce

Unijne sankcje wobec rosyjskiego sektora naftowo-gazowego i związane z tym zwiększenie dostaw rosyjskiej ropy do Indii i Chin doprowadziły do niedoboru małych i średnich tankowców na rynku. W rezultacie prawie cały eksport ropy z USA do Europy jest realizowany przez supertankowce, bez względu na to, jak bardzo są załadowane. I to się opłaca.

Publikacja: 16.03.2023 19:33

Supertankowce zyskują w wyniku sankcji. Są tańsze niż małe tankowce

Foto: Adobe Stock

Według Victora Catona, czołowego analityka firmy Kpler, koszt transportu ropy supertankowcem (o pojemności do 2 mln baryłek) wynosi obecnie około 2,7 dolara za baryłkę ropy. Transport tankowcem o pojemności około 700 tysięcy baryłek tą samą trasą kosztuje około 8,5 dol. za baryłkę.

Według agencji Bloomberg, w marcu z USA do Europy przypłynie 11 supertankowców i 16 statków klasy Suezmax. Statki te przewożą obecnie na trasie ok. 60 proc. ropy naftowej, podczas gdy rok temu stanowiły zaledwie 37 proc. wielkości ruchu.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Ropa
Niemcy dopięli swego. Spółki Rosnieftu wyłączone spod sankcji USA
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Ropa
Węgry: Rosyjskie surowce albo śmierć. Czy Viktor Orbán złamie sankcje?
Ropa
Pekin trafiony i (prawie) zatopiony. Ogranicza zakupy ropy z Rosji
Ropa
Rafinerie Indii zrywają kontrakty na rosyjską ropę
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Ropa
Nowy ból głowy Kremla – 47,4 dolara za baryłkę ropy
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama