Supertankowce zyskują w wyniku sankcji. Są tańsze niż małe tankowce

Unijne sankcje wobec rosyjskiego sektora naftowo-gazowego i związane z tym zwiększenie dostaw rosyjskiej ropy do Indii i Chin doprowadziły do niedoboru małych i średnich tankowców na rynku. W rezultacie prawie cały eksport ropy z USA do Europy jest realizowany przez supertankowce, bez względu na to, jak bardzo są załadowane. I to się opłaca.

Publikacja: 16.03.2023 19:33

Supertankowce zyskują w wyniku sankcji. Są tańsze niż małe tankowce

Foto: Adobe Stock

Według Victora Catona, czołowego analityka firmy Kpler, koszt transportu ropy supertankowcem (o pojemności do 2 mln baryłek) wynosi obecnie około 2,7 dolara za baryłkę ropy. Transport tankowcem o pojemności około 700 tysięcy baryłek tą samą trasą kosztuje około 8,5 dol. za baryłkę.

Według agencji Bloomberg, w marcu z USA do Europy przypłynie 11 supertankowców i 16 statków klasy Suezmax. Statki te przewożą obecnie na trasie ok. 60 proc. ropy naftowej, podczas gdy rok temu stanowiły zaledwie 37 proc. wielkości ruchu.

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Ropa
Historyczny dzień: Czechy wolne od rosyjskiej ropy
Ropa
Ropa znika z Rosji. Została tylko dekada
Ropa
OPEC wraca do rzeczywistości: obniża własną prognozę dla ropy naftowej
Ropa
Ropa naftowa największą ofiarą wojny handlowej Donalda Trumpa
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Ropa
Ropa wkroczyła w pandemię. Cena najniższa od blisko pół dekady