Kazachstan wstrzymał import paliwa lotniczego z Rosji. Linie go nie potrzebują

Astana jako powód wstrzymania zakupów paliwa w Rosji podaje istniejącą nadpodaż oraz brak zamówień ze strony linii lotniczych. Pod Astaną i Ałma-Atą na torach utknęło 520 cystern grzejących się w słońcu. Wzrost temperatury grozi wybuchem i pożarem.

Publikacja: 14.06.2023 12:43

Kazachstan wstrzymał import paliwa lotniczego z Rosji. Linie go nie potrzebują

Foto: Bloomberg

„Od 14 czerwca br. na wniosek ministerstwa energetyki Republiki Kazachstanu wprowadzono konwencjonalny zakaz importu koleją paliwa lotniczego z Federacji Rosyjskiej” – poinformowały Kazachskie Koleje Państwowe w komunikacie, cytowanym przez RIA Nowosti.

Według komunikatu „zakaz będzie obowiązywał przez miesiąc i zostanie zniesiony tylko jeżeli sytuacja się poprawi”.

Czytaj więcej

Pakistan pierwszy raz kupił rosyjską ropę. Nie było łatwo jej używać

„W związku z nadpodażą importu paliwa lotniczego z Rosji oraz brakiem zamówień na wysyłkę ze strony linii lotniczych i lotnisk, istnieje ryzyko przepełnienia zbiorników rafineryjnych i przymusowego ograniczenia przerobu surowców w trzech rafineriach” – wyjaśniają Kazachowie.

Z powodu nadwyżki importu rosyjskiego paliwa lotniczego na potrzeby kazachskich lotnisk na torach w pobliżu miasta Ałma-Ata (Ałmaty) utknęło 420 wagonów-cystern (25 tysięcy ton) z rosyjskim paliwem, a w pobliżu Astany - ponad 100 wagonów-cystern (6 tysięcy ton).

Sytuacja stanie się groźna przy wzroście temperatury powietrza powyżej 25 st C. Wtedy rozgrzane cysterny mogą eksplodować. Dopóki cysterny nie zostaną rozładowane, dalszego importu z Rosji nie będzie.

Paliwa
Nowa instalacja Orlenu na Litwie powstaje w bólach
Paliwa
Orlen ruszył z wiosenną promocją na stacjach paliw
Paliwa
Polska branża paliwowa szykuje się na różne scenariusze
Paliwa
Miażdżący raport NIK o fuzji Orlenu z Lotosem. „Utrata bezpieczeństwa energetycznego”
Paliwa
Duży spadek zysku netto Orlenu. Powodem miliardowe odpisy