Po decyzji o nałożeniu embarga cenowego na rosyjską ropę i produkty ropopochodne transportowane drogą morską, Zachód szuka zamiennika dla rosyjskiego paliwa. Według agencji Bloomberg mogą to być dostawy paliwa z Chin.
W ubiegłym roku Unia sprowadziła z Rosji około 220 mln baryłek oleju napędowego. Zastąpienie takiej ilości rosyjskiego paliwa jest trudne, ale możliwe, pisze agencja.
Czytaj więcej
Ceny baryłki Brent przekraczające 100 dol. mogą wrócić – ostrzegają globalne instytucje finansowe. To oznaczałoby, że polscy kierowcy dalej będą dużo płacić za paliwo.
W 2021 roku ponad połowa dostaw do UE i Wielkiej Brytanii, które nałożyły ograniczenia na import rosyjskiego paliwa, pochodziła z Rosji, ale do grudnia udział ten spadł do ok. 40 proc., częściowo dzięki zwiększonym dostawom z Arabii Saudyjskiej i Indii.
Według Bloomberga najbardziej oczywistym nowym źródłem dostaw paliw do Europy są kraje Bliskiego Wschodu, eksport zwiększają także Stany Zjednoczone. Jednak najważniejszym potencjalnym dostawcą paliw na rynki światowe mogą okazać się Chiny.