Fuzja Orlenu z Lotosem jest tylko kwestią czasu

Bloomberg

Kolejny przedstawiciel rządu mówi o potrzebie połączenia Orlenu z Lotosem. Korzyści odniosłyby obie firmy. Zapłacą klienci.

Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa, podczas spotkania z Pracodawcami Pomorza powiedział, że połączenie PKN Orlen z Grupą Lotos jest nieuniknione. – Na razie nie wiadomo, kiedy rząd na połączenie się zdecyduje, ale myślę, że jest to kwestia czasu – mówił wiceminister Smoliński, cytowany przez Radio Gdańsk.

Twierdzi, że na światowych rynkach nie ma takiego średniej wielkości kraju jak Polska, gdzie byłyby dwa duże koncerny państwowe z jednej branży.

– Wszędzie jest tylko jeden i on konkuruje z innymi. Przed tym wyzwaniem na pewno staniemy – uważa Smoliński. Przekonuje, że jeśli dojdzie do fuzji, to w Gdańsku zakład produkcyjny pozostanie jako osobna spółka. Jego zdaniem to minimum, które może zagwarantować rząd.

Same spółki nie chcą się wypowiadać o możliwym połączeniu. – Nie komentujemy spraw związanych z ewentualną fuzją PKN Orlen z Grupą Lotos. To wszystko zależy od decyzji właścicieli – mówi „Rzeczpospolitej” Krystian Pater, członek zarządu ds. produkcji PKN Orlen.

Ceny w górę

Analitycy nie mają wątpliwości co do skutków fuzji. – Połączenie krajowych rafinerii mogłoby przyczynić się do powstania quasi-monopolu na rynku paliw, co dla nowej spółki i jej akcjonariuszy wiązałoby się z licznymi korzyściami wynikającymi ze wzrostu tzw. premii lądowych. Gorzej z klientami, którzy odczuliby wzrost cen niektórych produktów, zwłaszcza paliw – komentuje Szymon Ożóg, analityk Haitong Banku.

Jego zdaniem fuzja przyniosłaby synergie kosztowe obu firmom. Połączony podmiot byłby być może w stanie poczynić oszczędności na zakupach ropy, surowców i materiałów oraz w logistyce. Miałby też bardzo mocny bilans.

Mogłoby dojść do zwiększenia inwestycji w poszukiwania i wydobycie ropy i gazu. – Grupa Lotos posiada dobrze rozwiniętą działalność upstreamową na Morzu Bałtyckim i Szelfie Norweskim. Dzięki pieniądzom PKN Orlen połączony koncern mógłby się w tym segmencie rozwijać znacznie szybciej niż obecnie – ocenia Ożóg.

– Powstały z połączenia PKN Orlen i Grupy Lotos podmiot miałby ponad połowę hurtowego rynku paliw w Polsce, znaczący udział na rynku detalicznym i tym samym mógłby dyktować ceny – uważa Beata Szparaga-Waśniewska, analityk Vestor DM. Dodaje, że połączenie wcale nie jest pewne. Po pierwsze, nie wiadomo, czy rząd faktycznie się na to zdecyduje (politycy wracają do tego pomysłu od co najmniej dziesięciu lat), a po drugie, Komisja Europejska musiałaby dać zgodę na fuzję.

Więcej państwa

W lutym Henryk Kowalczyk, przewodniczący Stałego Komitetu Rady Ministrów mówił m.in., że fuzja Orlenu z Lotosem to pomysł, dzięki któremu w połączonej firmie wzrósłby udział Skarbu Państwa. Tym samym nie byłoby niebezpieczeństwa wrogiego przejęcia Orlenu. Dziś Skarb Państwa ma w nim 27,5 proc. akcji, a w Lotosie 53,2 proc.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Zmiany w zarządzie Tauronu

Tylko Anna Striżyk, wiceprezesa Tauronu ds. finansowych zachowała stanowisko po przeprowadzonej we wtorek późnym ...

Rothschild doradzi Łotwie

Amerykanie pomogą łotewskiemu rządowi w możliwym zakupie akcji operatora gazowego Conexus Baltic Grid. To ...

Polskie emisje osiągnęły wysoki poziom z lat 90.

Dziś Polska emituje tyle CO2, co w epoce, w której funkcjonował przemysł ciężki z ...

Szwajcaria: Na czas naprawy wyłączono najstarszą elektrownię atomową świata

Drugi reaktor elektrowni atomowej Beznau na północy Szwajcarii został wyłączony w nocy z piątku ...

Inteligentne liczniki pomagają oszczędzać

Energa testuje w Gdyni rozwiązanie, które pozwoli zaoferować jej klientom ceny prądu zależne od ...

Francja zamierza zdradzić Niemcy i zablokować Nord Stream 2

W najbliższych dniach rozstrzygną się losy dyrektywy gazowej, która może zatrzymać Nord Stream 2. ...