Największy „power bank” dla kolei w Europie

Niedaleko Wrocławia powstał największy magazyn energii pracujący na potrzeby trakcyjne w Europie. Został on uruchomiony przez PKP Energetykę we współpracy z Uniwersytetem Zielonogórskim, a wartość projektu to prawie 20 mln zł. Docelowo ma powstać w Polsce kilkaset takich magazynów.

Publikacja: 09.07.2021 12:20

Uroczyste otwarcie magazynu energii – od lewej Piotr Obrycki, prof. Grzegorz Benysek

Uroczyste otwarcie magazynu energii – od lewej Piotr Obrycki, prof. Grzegorz Benysek

Foto: Uroczyste otwarcie magazynu energii – od lewej Piotr Obrycki, prof. Grzegorz Benysek

Instalacja powstała w Garbcach w gminie Żmigród (50 km od Wrocławia) i może jednorazowo zasilić przejazd pociągu poruszającego się z prędkością 160 km na godzinę. Umożliwiają to kontenery bateryjne zawierające łącznie 4240 nowoczesnych ogniw.

W czterech kontenerach znajdują się baterie litowo-jonowe wykonane w technologii NMC. To rozwiązanie uwzględnia specyfikę zasilania kolei, umożliwiając powolne ładowanie magazynu i szybkie oddanie zgromadzonej energii, kiedy przejeżdża pociąg. Magazyn w ciągu kilku sekund jest w stanie zasilić nawet najszybsze pociągi, w tym Pendolino.

Profesor Grzegorz Benysek, kierownik prac badawczo-rozwojowych w projekcie, mówi, że w trakcie trzech lat intensywnej pracy, pomimo pandemii, stworzono od podstaw rozwiązanie, które jest unikatowe na skalę europejską. – Uwzględnia specyfikę polskiej kolei i krajowego systemu zasilania poprzez określenie optymalnych wartości mocy i pojemności. Było to możliwe m.in. dzięki opracowaniu algorytmu sterowania oraz doboru parametrów magazynu energii. Cieszę się, że to zadanie zostało powierzone naszym polskim zdolnym naukowcom. Wspólnie z PKP Energetyka wypracowaliśmy rozwiązanie, które nie tylko ma pełnić swoją rolę przez najbliższe 15 lat, ale też być podstawą do multiplikowania tego typu urządzeń w kolejnych lokalizacjach – dodaje.

""

energia.rp.pl

Według pomysłodawców magazyn wzmocni bezpieczeństwo i jakość dostaw energii dla kolei, zbilansuje moc pobieraną z Krajowego Systemu Energetycznego oraz pozwoli na efektywniejsze wykorzystanie OZE w ramach programu „Zielona kolej”.

Lokalizacja magazynu nie jest przypadkowa. Dolny Śląsk jest regionem o bogatych tradycjach kolejowych, posiadającym gęstą sieć połączeń i własną, jedną z najdynamiczniej rozwijających się kolei regionalnych. Zgodnie z danymi UTK w 2020 r. był on drugim pod względem wykorzystania transportu kolejowego województwem w Polsce. Tamtejszy Urząd Marszałkowski przejmuje i remontuje kolejne linie kolejowe o znaczeniu lokalnym. Należące do niego Koleje Dolnośląskie zwiększają natomiast liczbę obsługiwanych połączeń i inwestują w nowoczesny tabor – m.in. pojazdy hybrydowe.

Jak mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego, dalszy rozwój zrównoważonej kolei to jeden z priorytetów. – Dlatego cieszę się, że w naszym regionie powstał kolejowy magazyn energii. Tak nowoczesna inwestycja pozwoli na optymalizację kosztów realizacji połączeń kolejowych, dzięki czemu możliwe będzie zwiększanie ich liczby – dodaje.

Instalacja, która powstała w Garbcach, to dopiero początek. Docelowo planowane jest stworzenie około 300 „power banków” dla kolei, z których każdy będzie elementem szerszego ekosystemu zasilania, na który składać będzie się także podstacja trakcyjna oraz docelowo farma fotowoltaiczna lub inne odnawialne źródło energii – tworząc Lokalny Obszar Bilansowania (LOB). Magazyn jest w pełni opomiarowany oraz zautomatyzowany, co pozwala na zdalne sterowanie i konfigurację wybranych parametrów adekwatnie do potrzeb.

""

energia.rp.pl

– W PKP Energetyka konsekwentnie i aktywnie rozbudowujemy infrastrukturę dystrybucyjną, odpowiadając na rosnące potrzeby polskiej kolei. Za dziesięć lat moc w systemie kolejowym wzrośnie aż o 42 proc., do 6,8 GW. Co ważne, powstające obiekty są nowoczesne i zdigitalizowane w formule 4.0. To oznacza, że wykorzystujemy w nich systemy biznesowej analityki danych, sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, co gwarantuje, że np. otwierany dziś magazyn energii jeszcze lepiej spełnia swoje stabilizacyjne i efektywnościowe funkcje – skomentował Marek Kleszczewski, członek zarządu PKP Energetyka.

Nowa Energia
Bruksela wszczęła postępowania wobec chińskich producentów fotowoltaiki
Materiał Partnera
Energia jest towarem, ale nie musi skokowo drożeć
Materiał Partnera
Przed nami zielony rok
Nowa Energia
Szczyt klimatyczny w Dubaju. Spektakularny zgrzyt na start, dalej też ciekawie
Nowa Energia
Globalna superpotęga energetyczna rodzi się na naszych oczach