Bezgotówkowe rozwiązania dla miast przyszłości

Władze miast, które chcą dążyć do miana „smart”, muszą zadbać o wiele różnych aspektów miejskiego życia. Niewątpliwie jednym z nich są bezgotówkowe rozwiązania, które w znacznym stopniu pomagają tworzyć inteligentne miasta, bo są one wygodne, bezpieczne, uniwersalne i tańsze od gotówki.

Publikacja: 25.03.2019 17:46

Bezgotówkowe rozwiązania dla miast przyszłości

Foto: energia.rp.pl

Polska ma szczególny potencjał do rozwoju zbliżeniowych rozwiązań smart cities, ponieważ jesteśmy wielkimi fanami płatności bezstykowych, które stanowią już ponad 85 proc. wszystkich transakcji kartami Mastercard w naszym kraju. W Europie jesteśmy pod tym względem na drugim miejscu – zgodnie z wynikami raportu Mastercard z 2018 r. Z naszych sondaży wiemy też, że Polacy chcą mieć wybór, chcą mieć możliwość płacenia nie tylko gotówką, ale też kartą. 61 proc. konsumentów uważa, że możliwość płacenia kartą powinna być dostępna wszędzie, bez wyjątku.

CZYTAJ TAKŻE: Polskie samorządy stawiają na smart city

Skoro takie są oczekiwania konsumentów, naturalnym kolejnym krokiem są bezgotówkowe płatności w transporcie miejskim. Dziś karta płatnicza z powodzeniem może zastąpić bilet komunikacji miejskiej. Pozwala nie tylko zidentyfikować posiadacza i zapisywać informacje na mikroprocesorze, ale też regulować płatność poprzez natychmiastowe połączenie z kontem bankowym. Świetnie sprawdza się system typu „open payment” oparty na taryfie wejście/wyjście, który jako pierwszy w Polsce pilotażowo wdrożono w Łodzi we współpracy z Mastercard. Umożliwia on zapłacenie tylko za faktycznie przejechaną liczbę przystanków. To rozwiązanie jest jednym z najnowocześniejszych na świecie. Łódź zainspirowała inne polskie miasta i podobne rozwiązania są dostępne np. we Wrocławiu, Gdańsku i Bydgoszczy. Karta płatnicza zamiast biletów ma liczne korzyści zarówno dla pasażerów, jak i dla miasta. Ci pierwsi nie muszą poświęcać czasu na szukanie kiosku i zakup biletu ani zastanawiać się, jaki rodzaj biletu powinni wybrać. Nie muszą też pamiętać o noszeniu ze sobą karty miejskiej, wystarczy ta płatnicza, którą i tak najczęściej mamy w portfelu. Z kolei miasto oszczędza pieniądze poświęcane na produkcję, dystrybucję i sprzedaż biletów starego typu, m.in. dzięki obniżeniu kosztów związanych z prowizjami sprzedawców zewnętrznych i obrotem gotówkowym. Dziś koszt pobrania opłaty za przejazd to średnio aż 15 proc. ceny biletu. A ponieważ zapłacenie za przejazd bezpośrednio kartą płatniczą jest łatwiejsze i prostsze, można się spodziewać, że przychody z tytułu sprzedaży biletów wzrosną.

Warto też korzystać z doświadczeń stolicy Wielkiej Brytanii. Londyn to miasto o największym na świecie ruchu turystycznym i ogromnej liczbie mieszkańców, przekraczającej 8 mln. Rozwiązanie problemów z transportem zbiorowym było więc kluczowe dla sprawnego funkcjonowania metropolii. Władzom miasta, we współpracy z Mastercard, udało się znaleźć optymalną receptę. Ważną rolę odegrał system płatności bezgotówkowych. Wykorzystano najpowszechniejsze, zbliżeniowe metody płatności. Przejście na system bezgotówkowy przyniosło Londynowi oszczędności rzędu 24 milionów funtów rocznie – odpowiednio sprawny i zintegrowany system płatności elektronicznych może stanowić narzędzie przekonywania kierowców do zmiany środka transportu na komunikację miejską.

CZYTAJ TAKŻE: W stronę miast bez gotówki

Nowoczesne formy płatności podwyższają także komfort kierowców, ułatwiając płatności np. za parkowanie czy autostrady. W Pradze dzięki współpracy Mastercard i Shella osoby tankujące auta mogą zapłacić za paliwo bez wychodzenia z samochodu, wykorzystując Masterpass, czyli portfel elektroniczny Mastercard na telefonie. W ten sam sposób można uregulować rachunek za myjnię. Kolejnym trendem w mobilności będą „płacące” auta. W Mastercard już teraz pracujemy wraz z partnerami nad rozwiązaniami, dzięki którym samochód będzie mógł płacić za produkty i usługi. Wszystko dzięki nowym technologiom, dostępowi do sieci i zintegrowaniu karty płatniczej z komputerem pokładowym auta. Taka metoda płatności jest jeszcze szybsza i wygodniejsza dla kierowców, a także usprawnia ruch.

Tego typu innowacje możemy wprowadzać dzięki cyfryzacji kart płatniczych i wykorzystaniu technologii tokenizacji. Zastąpienie karty płatniczej tokenem (ciągiem cyfr, który jest bezwartościowy dla osób postronnych) przenosi płatności bezgotówkowe na nowy poziom bezpieczeństwa, a podłączone do sieci urządzenia mogą być wyposażane w funkcję płatniczą. Jest to więc rozwiązanie, które wpisuje się w trend internetu rzeczy. Możemy przewidywać, że w ciągu kilku lat rynek samochodowy przejdzie znaczące zmiany. Już teraz 77 proc. konsumentów spodziewa się, że producenci będą sprzedawać auta typu smart, czyli mogące się komunikować z otoczeniem. W celu ułatwienia miastom wdrażania innowacyjnych rozwiązań Mastercard stworzył „City Possible” – nowy model partnerstw publiczno-prywatnych na rzecz urbanizacji. Budując globalną sieć miast, pomagamy zorganizować transfer wiedzy między nimi i stworzyć ścieżkę do skalowania sprawdzonych rozwiązań.

Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe

CZYTAJ TAKŻE: Polskie samorządy stawiają na smart city

Warto też korzystać z doświadczeń stolicy Wielkiej Brytanii. Londyn to miasto o największym na świecie ruchu turystycznym i ogromnej liczbie mieszkańców, przekraczającej 8 mln. Rozwiązanie problemów z transportem zbiorowym było więc kluczowe dla sprawnego funkcjonowania metropolii. Władzom miasta, we współpracy z Mastercard, udało się znaleźć optymalną receptę. Ważną rolę odegrał system płatności bezgotówkowych. Wykorzystano najpowszechniejsze, zbliżeniowe metody płatności. Przejście na system bezgotówkowy przyniosło Londynowi oszczędności rzędu 24 milionów funtów rocznie – odpowiednio sprawny i zintegrowany system płatności elektronicznych może stanowić narzędzie przekonywania kierowców do zmiany środka transportu na komunikację miejską.

Pozostało 84% artykułu
MIASTO 2050
Internet rzeczy, 5G nie tylko w komórkach: sporo nauki przed nami
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
MIASTO 2050
Grzegorczyk: Nie oglądamy się na innych. Chcemy być częścią rewolucji
MIASTO 2050
Cztery trendy rozwoju miasta
MIASTO 2050
Wnukom zostawimy miasto zapewniające wysoką jakość życia
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
MIASTO 2050
Infrastruktura miejska musi podążyć cyfrowym szlakiem