Wiceminister dodał, że jeden z rozdziałów KPO zakłada możliwość udzielenia 630 mln euro pożyczki na część lądową projektu.
-Inwestycja, której koszt wynosi mniej więcej 4,7 mld zł, wiąże się jeszcze z koniecznością rozbudowy zaplecza morskiego, czyli budowy specjalnego falochronu, który umożliwi cumowanie statków - powiedział posłom Bando.
Jak wyjaśnił, projekt ma kilka etapów, w tym etap, który teraz znajduje się w toku negocjacji z potencjalnym dostawcą, czyli czarter terminala.
-Drugim kluczowym punktem całego planu jest projekt offshore, część morska terminala, która wiąże się z budową nabrzeża postojowo-cumowniczego, budową podmorskiego gazociągu o długości ponad 3 km oraz infrastruktury zapewniającej bezpieczeństwo funkcjonowania tej jednostki - powiedział pełnomocnik.
Projekt ruszył w sierpniu 2023 r. Wówczas przeprowadzono procedurę open season, która miała potwierdzić zapotrzebowanie na tego typu inwestycję. - W wyniku tego postępowania jedynym podmiotem, który się zgłosił (...) jest Orlen, który zgłosił chęć poboru praktycznie całego gazu, który byłby możliwy" - powiedział Bando.