Drugi gazoport w Polsce. Ile może kosztować?

Koszt realizacji projektu budowy pływającego terminala LNG (FSRU) w Zatoce Gdańskiej to ok. 4,7 mld zł - poinformował wiceminister klimatu i środowiska, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Maciej Bando.

Publikacja: 22.02.2024 19:16

Drugi gazoport w Polsce. Ile może kosztować?

Foto: adobestock

Wiceminister dodał, że jeden z rozdziałów KPO zakłada możliwość udzielenia 630 mln euro pożyczki na część lądową projektu.

-Inwestycja, której koszt wynosi mniej więcej 4,7 mld zł, wiąże się jeszcze z koniecznością rozbudowy zaplecza morskiego, czyli budowy specjalnego falochronu, który umożliwi cumowanie statków - powiedział posłom Bando.

Jak wyjaśnił, projekt ma kilka etapów, w tym etap, który teraz znajduje się w toku negocjacji z potencjalnym dostawcą, czyli czarter terminala.

-Drugim kluczowym punktem całego planu jest projekt offshore, część morska terminala, która wiąże się z budową nabrzeża postojowo-cumowniczego, budową podmorskiego gazociągu o długości ponad 3 km oraz infrastruktury zapewniającej bezpieczeństwo funkcjonowania tej jednostki - powiedział pełnomocnik.

Projekt ruszył w sierpniu 2023 r. Wówczas przeprowadzono procedurę open season, która miała potwierdzić zapotrzebowanie na tego typu inwestycję. - W wyniku tego postępowania jedynym podmiotem, który się zgłosił (...) jest Orlen, który zgłosił chęć poboru praktycznie całego gazu, który byłby możliwy" - powiedział Bando.

Przypomniał, że Gaz-System, aby zrealizować projekt, pozyskał w grudniu środki w wysokości 2,8 mld zł z emisji obligacji skarbowych.

"Pozyskano też komplet wszystkich decyzji administracyjnych dla projektu, w tym przede wszystkim dla inwestycji liniowych, czyli gazociągów. Uzyskano decyzję środowiskową na projekt offshore, a 8 grudnia 2023 Komisja Europejska zatwierdziła zaliczkę w wysokości 5 mld euro dla Krajowego Planu Odbudowy i tenże plan zawiera również rozdział pt. RePowerEU, który zakłada możliwość udzielenia pożyczki w wysokości 630 mln euro w celu budowy gazociągu onshore w ramach projektu, czyli części lądowej" - powiedział Bando.

Przedstawiciele Gaz-Systemu zaznaczyli, że program jest tak skonstruowany, aby od 2028 r. można było sprowadzić poprzez Zatokę Gdańską ponad 6 mld m sześc. LNG.

Wiceminister dodał, że jeden z rozdziałów KPO zakłada możliwość udzielenia 630 mln euro pożyczki na część lądową projektu.

-Inwestycja, której koszt wynosi mniej więcej 4,7 mld zł, wiąże się jeszcze z koniecznością rozbudowy zaplecza morskiego, czyli budowy specjalnego falochronu, który umożliwi cumowanie statków - powiedział posłom Bando.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Gaz
Viktor Orbán negocjuje z Kijowem. Nie chce rezygnować z rosyjskiego gazu
Gaz
Putin przyznał: tranzytu gazu z Rosji przez Ukrainę nie będzie
Gaz
Od piątku wchodzi w życie embargo na rosyjski LPG
Gaz
Gazprom najtańszy od 16 lat. Inwestorzy pozbywają się akcji
Gaz
Rosja: opustoszały platformy wydobywcze gazu. Klienci uciekli
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10